• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

TriStar

ScanFlyer Crusty
Medlem
Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

I lys av tidens livlige diskusjoner rund nye IC-ruter og ditto diskusjoner rundt gamle og nye 330'er, leasede 340'er og nye 350'er ramlet dette spørsmålet ned i "pappen":

Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste? Hvilke tidsrom var dette? Og hvilke fly var i flåten?

Ser man litt stort på det kan man kanskje trekke in DC8 og andre mindre fly som ble brukt på IC-operasjoner også...
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Det var vel 16. Jeg tror alle 767'ene var aktive samtidig på det meste. 14 -300'er og 2 -200'er.
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Det er vanskelig å si sikkert når de hadde flest, pga mange korttids utleie kontrakter for enkeltfly, og det gjaldt særlig med DC-8, med B747 og de første årene med B767.

De hadde aldri 16 767 i trafikk samtidig, pga at to av de første 763 som ble levert (LN-RCB og OY-KDH), ble leiet ut til Air Europe Spa. Innen de var tilbake, var begge de to 762 ute av flåten for godt.


Tar man med DC-8 perioden, så var det på 70-tallet de hadde flest fly i IC trafikk samtidig. I 1977 og 1978 hadde de 18 fly i IC-produksjon, inkludert en DC-8-62AF i ren cargo versjon (LN-MOC). Den forsvant etter at de fikk sin andre 747Combi.

(For ordens skyld, i disse tallene fra 70-tallet er ikke inkludert de flyene som fløy for Scanair, men de var jo heller ikke i SAS IC-flåte.)
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Takk for morsom info Ole Johan. Imponerende:)
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.

Mvh,,
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.
Mvh,,

Nei det stemmer, men les hva trådstarter skrev, så inkludere det fly som har vært i bruk på IC-ruter også før widebody tiden. Det var det jeg svarte på.
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?
En eller to gikk jo også i Europa-config (til LHR og CDG)
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

helt korrekt - vi er lange og tynne og braaker noe forferdelig :p

Vask munnen din med sterk såpe!

Med en gang!

Kalle søteste musikk for bråk?

Verste jeg har lest noen gang....

Hah!

:angry:

Mvh,
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?

Det var en eller 2 som hadde Grønlands konfigurasjon - det vil si en Business Class Kabin 37 Seter i stedenfor 2 kabiner med 57? totalt. Men disse ble ogsaa benyttet til Nord Amerika blant annet gikk Seattle ofte med den lille Business Konfigurasjonen.
Det var ogsaa en "oddball" som SAS brukte i Europa - en 767-300 med "EuroClass" dvs. ogsaa 7 seter i bredden paa Business - samme setene som turist med noe bedre sete avstand - den var kjoept brukt og var en av betydelig lavere standard enn de andre - en annen sete kvalitet ogsaa. Den gikk som Discus nevner i Europa blant annet LHR-FBU-LHR og kun unntaksvis til USA (kun noen faa ganger - husker selv 1 gang som SK907). Ellers gikk de 2 767-200 endel i Europa etter at rutene de ble kjoept inn for ble lagt ned (CPH-SIN og CPH-RIO / CPH-SAO). Unntaksvis ble disse ogsaa benyttet til USA naar ting gikk aat skogen.
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Det var ogsaa en "oddball" som SAS brukte i Europa - en 767-300 med "EuroClass" dvs. ogsaa 7 seter i bredden paa Business - samme setene som turist med noe bedre sete avstand - den var kjoept brukt og var en av betydelig lavere standard enn de andre - en annen sete kvalitet ogsaa..

Stemmer .. det var SE-DKZ. Men også OY-KDH, som var en 'vanlig' 767 hadde Europakonfigurasjon. Mener å huske at de hadde 246 seter - fire mer enn BU hadde i sine -200'er.

Disse to gikk for det meste ARN-LHR-FBU-LHR-ARN og CPH-LHR-CPH-LHR-CPH med enkelte variasjoner ved behov.

SAS -200'er gikk vel også disse slingene i en periode, men husker ikke om de ble omkonfigurert.
 
Re: Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?

Stemmer .. det var SE-DKZ. Men også OY-KDH, som var en 'vanlig' 767 hadde Europakonfigurasjon. Mener å huske at de hadde 246 seter - fire mer enn BU hadde i sine -200'er.

Disse to gikk for det meste ARN-LHR-FBU-LHR-ARN og CPH-LHR-CPH-LHR-CPH med enkelte variasjoner ved behov.

SAS -200'er gikk vel også disse slingene i en periode, men husker ikke om de ble omkonfigurert.

Det var faktisk 2 slike maskiner. SE-DKY var den andre. Det var lett å skille disse to fra -383ER maskinene, fordi -DKZ (Bjarke Viking) og -DKY (Idun Viking) hadde en annen dørkonfigurasjon enn de opprinnelige SAS-maskinene. De hadde ingen overwing exits, men en større dør foran vingen og en mindre dør bak vingen, ikke ulikt de opprinnelige 757-modellene. -DKZ og -DKY hadde produksjonskode -3YO og begge var ER-utgaver.

Espen
 
Back
Top