Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper (StarAlliance)?

Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Hei, skal fly innenriks i USA med United med billett booket i SAS Plus. Får man da 100% eller 200% for strekker i USA?
Er det booket som codeshare eller på UA-flightnr? Hvis det er på UA-nummer kan du sjekke opptjening for bookingklassen på sas.no (EB->opptjen poeng->partnere el.l.). Hvis det er codeshare er det ikke like enkelt, da må du f.eks. høre med SAS hvilken bookingklasse det "mappes" til hos UA.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Er det booket som codeshare eller på UA-flightnr? Hvis det er på UA-nummer kan du sjekke opptjening for bookingklassen på sas.no (EB->opptjen poeng->partnere el.l.). Hvis det er codeshare er det ikke like enkelt, da må du f.eks. høre med SAS hvilken bookingklasse det "mappes" til hos UA.

Er det nye regler? Trodde det var så enkelt som at er billetten booket i CDJ så får man F innenriks i USA, dvs 200%, alle andre klasser 100%. Evt YB med 150% om man har Plus i tilsvarende bookingklasse?

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124458
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Er det nye regler? Trodde det var så enkelt som at er billetten booket i CDJ så får man F innenriks i USA, dvs 200%, alle andre klasser 100%. Evt YB med 150% om man har Plus i tilsvarende bookingklasse?

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124458
Med andre ord må han sjekke bookingklassen mot opptjeningstabellen? :) Spørsmålet var ikke om Y/F, men om opptjening.

Mappes SAS-klasser direkte mot UA-klasser hvis det er codeshare? Det kan man ofte brenne seg på (selv om akkurat SK/UA har en stor fordel med at alle klasser gir minst 100%).
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Spørsmålet var ikke om Y/F, men om opptjening.

Og svaret var at opptjening er avhengig av hvor man sitter, som igjen er avhengig av bookingklassen, som igjen vanligvis er avhengig av bookingklassen over dammen.
Men jeg kan huske feil.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Og svaret var at opptjening er avhengig av hvor man sitter, som igjen er avhengig av bookingklassen, som igjen vanligvis er avhengig av bookingklassen over dammen.
Men jeg kan huske feil.
Ikke i følge tråden du linker til:

Her er det mange varianter, og man blander kabin og bookingklasse i diskusjonen her.

Når man booker en gjennomgående billett så er det ikke sikkert det er samme bookingklasse på begge legs. SAS hadde business-salg til SFO for en stund siden, men domestic-legen (UA-flight) ble booket i en billig økonomi-klasse. Det er bookingklassen som bestemmer hvor man sitter, ikke hva slags billett man kommer over dammen med.

Jeg ville dermed ha sjekket e-ticket for bookingklasser og evt sjekket med UA/SK hvis det er codeshare.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Ikke i følge tråden du linker til:



Jeg ville dermed ha sjekket e-ticket for bookingklasser og evt sjekket med UA/SK hvis det er codeshare.

Det Discus skriver er akkurat det samme som jeg skrev i det første innlegget, CDJ gir F, resten økonomi hos UA. Businessklasse-salg er typisk i Z over dammen hos SAS, og da havner man bak gardinen hos UA i en billig fare-bucket.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Det Discus skriver er akkurat det samme som jeg skrev i det første innlegget, CDJ gir F, resten økonomi hos UA. Businessklasse-salg er typisk i Z over dammen hos SAS, og da havner man bak gardinen hos UA i en billig fare-bucket.
I følge SAS.no er det A, F, C, D, J, Z, P, Y, B som gir 200% opptjening, og Z er en businessklasse: http://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/united/?NSSEXC=true

Det samme står på disse sidene:
http://cwsi.net/united.htm
http://boardingarea.com/frequentlyf...cription-of-all-united-airlines-fare-classes/

Hvordan de løser det hvis det bare er Y/F (og ikke C) ombord vet jeg ikke, men opptjeningen (som var det originale spørsmålet) burde være klar.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

I følge SAS.no er det A, F, C, D, J, Z, P, Y, B som gir 200% opptjening, og Z er en businessklasse: http://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/united/?NSSEXC=true

Det samme står på disse sidene:
http://cwsi.net/united.htm
http://boardingarea.com/frequentlyf...cription-of-all-united-airlines-fare-classes/

Hvordan de løser det hvis det bare er Y/F (og ikke C) ombord vet jeg ikke, men opptjeningen (som var det originale spørsmålet) burde være klar.

At Z gir 200% stemmer det, men det er selvsagt avhengig av SAS setter deg i Z på domestic. Det er en del tilfeller der de ikke har gjort det, og tidligere var det spesifisert på når man bestilte at domestic leg var i økonomi.

De 2 siste linkene forteller vel hvor mye MP miles du tjener når du flyr med UA, og flyr du i Plus vil SAS plassere deg bak gardinen.

Uansett, jeg husket feil. Z gir også seating i F/C på 2 og 3-klasse domestic flights med UA.

For transatlantiske reiser som er booket under C(1)NOBIZ, DNOBIZ, JNOBIZ og Z(1)NOBIZ, har fare rules som inneholder teksten

Fare Rules: OSL-CHI/SK/Z1NOBIZ/20307 NOK


SAS BUSINESS SAVER
APPLICATION
AREA
THESE FARES APPLY
FROM AREA 2
TO AREA 1.

CLASS OF SERVICE
THESE FARES APPLY FOR BUSINESS CLASS SERVICE
ON THE SK TRANSATLANTIC SECTOR.
-----
THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS CLASS OF
SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED
STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY
WHEN OPERATED BY UA/CO/AS/US 2 CABIN FLIGHTS.
FOR 1 CABIN FLIGHTS THESE FARES APPLY FOR ECONOMY
CLASS OF SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE
UNITED STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN
GATEWAY WHEN OPERATED BY UA/CO/AS/US.

Godt mulig SAS endrer teksten når de kjører tilbud for å sette folk i økonomi deler av reisen for dermed å få en lavere totalpris, for prisen på ZNOBIZ var ikke akkurat lav.

Alle andre klasser har teksten:

THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS OF
SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED
STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY
WHEN OPERATED BY UA/CO/AS/US 2 CABIN FLIGHTS.

Så flyr man i Plus, dvs YBSPA så havner man i økonomi hos UA og får opptjening deretter.
 
Last edited:
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Så flyr man i Plus, dvs YBSPA så havner man i økonomi hos UA og får opptjening deretter.

Nå gir Y og B også 200% på United, ble booket om grunnet kansellering og fikk bookingklasse "Y Economy" og dobbel opptjening. (Hadde opprinnelig klasse L)
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Nå gir Y og B også 200% på United, ble booket om grunnet kansellering og fikk bookingklasse "Y Economy" og dobbel opptjening. (Hadde opprinnelig klasse L)

Ok, da er det sikkert bare jeg som husker feil.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Er booket som SK code share med bookingklasse S Premium Economy. Ser ut som at jeg får 100% da. Får jeg da sitte på premium økonomisetene? hmm...
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Er booket som SK code share med bookingklasse S Premium Economy. Ser ut som at jeg får 100% da. Får jeg da sitte på premium økonomisetene? hmm...

Det kommer an på hvilken klasse S (SK code-share) mappes til hos UA, og det gjelder både opptjening og evt. Eco Plus sete hos UA. Ring SAS så skal en oppegående agent kunne se UA bookingklassen i bookingen din.
 
Re: EB opptjening hos *A partnere

Vurderer å benytte meg av Turkish Airlines Premium Økonomi til NRT, hvor mange prosent opptjening gir Turkish til Eurobonus?

Om noen også kunne tatt seg bryet med å forklare hva som menes med minimum 600, 1200 etc. hadde jeg blitt veldig glad :)
 
EB opptjening hos *A partnere

Vurderer å benytte meg av Turkish Airlines Premium Økonomi til NRT, hvor mange prosent opptjening gir Turkish til Eurobonus?



Om noen også kunne tatt seg bryet med å forklare hva som menes med minimum 600, 1200 etc. hadde jeg blitt veldig glad :)


Kortversjonen, 600 poeng er 100% og 1200 poeng er 200% av antall miles. Du må alltid se forholdet mellom høyeste og laveste opptjening for å finne den korrekte prosentsats.

Eks.
125 poeng = 25%
300 poeng = 50%
600 poeng = 100%
1200 poeng = 200%

Det er forøvrig diskutert opp og ned her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99115&page=18
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Hadde 4 flighter med Austrian i klasse M i mai, men fikk kun poeng på flighten fra OSL, 900 poeng. Meldte inn at poeng manglet. For flighten til OSL fikk jeg som svar "Our partner has confirmed that your booking class on OS 331 18May14 VIEOSL is not valid for accrual of EuroBonus points"

Men det var jo akkurat samme fly og klasse som fra OSL. Kan noen forklare?
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Hadde 4 flighter med Austrian i klasse M i mai, men fikk kun poeng på flighten fra OSL, 900 poeng. Meldte inn at poeng manglet. For flighten til OSL fikk jeg som svar "Our partner has confirmed that your booking class on OS 331 18May14 VIEOSL is not valid for accrual of EuroBonus points"

Men det var jo akkurat samme fly og klasse som fra OSL. Kan noen forklare?
Du er jo kjent for å finne gode priser på flybilletter, og Austrians gode priser gir uhyre sjelden poeng hos EuroBonus. Har du imidlertid e-ticket som viser bookingklasse M, ja, da ville jeg bedt om en ny vurdering.
 
Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Som jeg skrev så var det M. Skulle hatt 1250 om jeg hadde brukt M&M. Fikk 900 en vei med Eurobonus, men andre veien med samme fly sier de at M er feil klasse for å få poeng.

Hvis du er helt sikker på det, så er det vel bare å kontakte EB igjen og henvise til deres egne nettsider som sier at M med Austrian skal gi 100%!
 
Back
Top