Hvor mange cabin-crew på A330? (Var Feel-tråden)

Terminal3

ScanFlyer Blue
Hvor mange cabin-crew på A330? (Var Feel-tråden)

Jeg vil gerne indrømme at jeg ikke ved 100% om der er krav om 8 cabin crew på en A330, men antallet af nødudgange har betydning for antallet af cabin crew ombord, hvilket følger af JAR-OPS 1.990:

1. The Authority may require an increased number of cabin crew members in excess of the requirements of JAR-OPS 1.990 on certain types of aeroplane or operations. Factors which should be taken into account include:
a. The number of exits;
b. The type of exits and their associated slides;
c. The location of exits in relation to cabin crew seats and the cabin layout;
d. The location of cabin crew seats taking into account cabin crew duties in an emergency evacuation including:
i. Opening floor level exits and initiating stair or slide deployment;
ii. Assisting passengers to pass through exits; and
iii. Directing passengers away from inoperative exits, crowd control and passenger flow management;
e. Actions required to be performed by cabin crew in ditchings, including the deployment of slide-rafts and the launching of life-rafts.

Re: Hvor mange cabin-crew på A330? (Var Feel-tråden)

Mod-notis: Flyttet denne til egen tråd da den sikkert er av generell interesse. Også lettere å få svar.

Det har vel vært vanlig at det skal være en per "floor-level" exit. Vet ikke hvor mange slike det er på A330 men ihvertfall 6?

Det har vel vært vanlig at det skal være en per "floor-level" exit. Vet ikke hvor mange slike det er på A330 men ihvertfall 6?
Customer option. SAS har 6 floor level exits og 2 som ikke er det (3L og 3R).
Vi har minimumskrav på 6 C/A. Andre A330 har 8 floor level exits og må ha minimum 8 C/A.

I gamle dager var det antall pax som avgjorde min crew (50 pr CA), så ble det gjort om til 50 seter pr CA.
I tillegg har man altså tilleggskrav med hensyn til antall exits..(Floor level).

Thomas Cook Airline Scandinavia har 8 "floor levels exits", og med en setekonfig på 405 kreves det min 9 CA på A330-300, og med setekonfig 360 på A330-200 kreves det min 8 CA's. Mer normalt er man mellom 10 og 12 CA's ombord, avhengig av reisemål.

Men som på SAS bruker man ikke dørpar 3 (3 L og 3 R) ved vanlig operasjon.

Tally-Ho

Back