Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Ekte LCC har ingen gebyrer....og stor suksess (Southwest) som ogsaa intektsmessig flyr I sirkler rundt DY ... Norwegian fortsetter som LCHSC...
 
Last edited:
Det er forsåvidt fornuftig at Norwegian nå velger å dekker inn kostnader de har med kredittkort.
De fleste i Norge bruker debetkort(VISA) så lenge de har orden i økonomien og penger på konto. Da slipper en å måtte betale noe ekstra!
Kredittkort burde kun brukes som en nødløsning. Det er mange som blir gjeldsslaver i mange år pga disse elendige kortene med 30% rente.
Som en ekstra opplysning angående matbutikker så godtar ikke Kiwi MasterCard. Dette har noe med at utgiftene blir for store.
Personlig så har jeg klippet alle mine kredittkort med unntak av ett Master Card.
For mer info se: http://www.tv3.no/luksusfellen/
 
Var det ikke åpenhet rundt gebyer Norwegian fikk slik skryt av for noen år tilbake, mens SAS ble uthengt som et selskap som "gjemte" gebyrer til siste slutt? Eller husker jeg helt feil? I så fall er jo situasjonen nå snudd helt på hodet....

Hva priser på SAS og Norwegian anngår, så presterte jeg sist jeg fløy Alta-Oslo å spare ca. 1000,- på å velge SAS fremfor Norwegian. Og det er da ikke så dårlig med tanke på at jeg hos SAS også fikk frokost den dagen...:p
 
Det er forsåvidt fornuftig at Norwegian nå velger å dekker inn kostnader de har med kredittkort.
De fleste i Norge bruker debetkort(VISA) så lenge de har orden i økonomien og penger på konto. Da slipper en å måtte betale noe ekstra!
Kredittkort burde kun brukes som en nødløsning. Det er mange som blir gjeldsslaver i mange år pga disse elendige kortene med 30% rente.
Som en ekstra opplysning angående matbutikker så godtar ikke Kiwi MasterCard. Dette har noe med at utgiftene blir for store.
Personlig så har jeg klippet alle mine kredittkort med unntak av ett Master Card.
For mer info se: http://www.tv3.no/luksusfellen/

At 2% av norges befolkning ikke er smarte nok til aa passe paa privatoekonomien sin, er jo mildest talt en elendig unnskyldning. For oss andre som betaler vaare kredittkort, er det helt klart store fordeler med kredittkort. Alt fra forsikring, loungetilgang og selvsagt trygghet til bonuspoenger. Dersom DY er serioese med sin bedriftssatsing, boer de vite at majoriteten av de som reiser mye og paa fleksible billetter, bruker kredittkort.

Og hvilke av disse to selskapene går med RAVENDE MINUS?

Det norske folk et tydligvis ikke så veldig opptatt av denne lille bagatellen, men de er mer opptatt av hva de betaler til slutt! SAS taper veldig ofte der.

Du sier at SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre. Jeg vil veldig gjerne at du skal vise meg dette produktet. For nå er jeg visst lost. Det jeg ser i norske skyer, er to forskjellige flyselskaper, med to forskjellige prisnivåer, med et helt identisk produkt.

SAS sitt produkt er å le seg i hjel av. De har null struktur i de forskjellige selskapene. De serverer kaffe det ene klokkeslettet og landet, men ikke i det andre når du flyr til Sverige og Danmark. I Norge får du bare nyte godt av servicen til SAS før kl 09:00. Da slutter servicen brått.

La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.

Ja, SAS er dessverre grunnen til at DY har suksess, men at de har samme produkt innenlands er pisspreik. SAS har intet kredittkortgebyr, seatinggebyr, bagasjegebyr, de tilbyr gratis frokost og gratis kaffe og te. Dog har vi hatt den debatten flere ganger, mitt poeng er at DY skal passe seg at de ikke blir for gebyrkaate. De er nemlig ikke Ryanair og har ingen billetter til 0 kroner

Et argument ut i løse luften?

Jeg søker tilfeldig på en flystrekning, OSL-BOO , 23.juli-27.juli (nesten identiske flytidspunkt)
SAS: 1.530,- (inkl bagasje)
Norwegian: 1.242,- (inkl bagasje)

OSL-BGO samme datoer:
SAS: 1.131,- (inkl. bagasje)
Norwegian: 837,- (inkl. bagasje)

Jeg har nå valgt de billigste avgangene til begge selskap. Jeg leter fortsatt etter den strekningen SAS har lavere pris enn Norwegian.......

Og jeg kan finne en haug tilfeldige datoer der SAS er billigst. Poenget skjoente du ikke... SAS er billigst paa noen flighter mens DY paa sikkert litt flere, men jo flere gebyrer, jo naermere kommer man. Og irritasjonsmomentet med all nickel and diming tror jeg kommer til aa bli ett problem paa sikt

Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.

Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.

Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.

He he.. Smart post.. :rolleyes:Det er like mye administrasjon med aa bokfoere en debit som en kredit transaksjon. Kostnaden er utelukkende ett gebyr paa 1- MAKS 3% som alle brukersteder maa betale for aa aapne for at flere kunder skal ha tilgang til produktene sine. Det er ingen bedrifter som har debitkort til aa betale flybilletter med. Saa det er ikke brukerne SELV som bestemmer, det kommer an paa situasjonen. Noen gang bruker man kredittkort, noen gang har man med kofferter, etc etc.

Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)

Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.

Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.

Vil vel paastaa at jeg har en karriaere med meget god suksess, selskapet jeg er salgsdirektoer i naa gikk med over 600 millioner USD i overskudd sist kvartal (og nesten 2 milliarder USD i 0809FY) og det uten aa kreve en eneste dollar for at kundene vaare skal faa lov til aa betale regningene sine... :rolleyes:

Dersom du tror at gebyrer er loensningen for aa tjene penger, tror jeg du med trygghet kan beholde kundeservicesstolen din. DY tar helt klart en risk med gebyroekninger uten kontroll og jo mer de styrer, jo mer risikabelt er det.

Dersom man skal se paa flyselskaper som har suksess, er det de som gir full service og ikke tar slike lattis gebyrer som tjener suverent mest penger. Ryanair har sitt paa det rene naar de tar slike gebyrer, men det har ikke DY fordi de selver ikke billetter til 0 pund, og med siste aars utvikling er faktisk DY helt paa hoeyde med Ryanair naar det gjelder gebyrer.

Man faar haape at Ola Dunk er saapass dum at han aksepterer aarlige oekninger i 200% klassen og uendelig nye gebyrer og tror at det koster 299 aa reise med Norwegian. Hadde Ola Dunk vaert saapass dum, hadde ikke Norwegian lyktes.

Vi snakker ikke om aa dekke kostnadene her, vi snakker om ett gebyr som er langt over det kostnadene DY har og faktum er da at kunder som betaler med kredittkort sponser kunder som betaler med debitkort.

Naa har det naa seg en gang slik at de viktigste kundene betaler ikke 299 kroner for billetten og har i de aller fleste tilfeller kredittkort. Enkelte (inkludert meg) liker daarlig aa bruke debitkort til onlinekjoep.

Ja, man kan velge bort setevalg og bagasje naar man skal paa ferie :rolleyes: Utvalget du har i eksemplene dine er i BESTE fall, proev aa regne paa en familie som maa reise via Oslo for aa komme seg paa ferie. Skal du via Oslo og ut i Europa, begynner vi aa snakke om tusenlapper i gebyrer. Seating er 100 kroner hver vei per person, koffertgebyr er 100 kroner pr. koffert hver vei og har du med en ekstra koffert hjem eller bestemmer deg etter bestilling aa ta med en ekstra koffert koster det hele 200 kroner hver vei. Saa har du med 3 unger, vil det koste deg 1000 kroner aa forhaandsbestille seter. Og er det en populaer rute paa sommeren kan jeg love deg at jeg ikke tar sjanse paa ikke aa ha faste seter.

Naa smekker man opp ett nytt gebyr som ingen andre enn LCC i Europa gjoer worldwide i bransjen. INGEN tar kredittkortgebyr bortsett fra veldig faa LCC.

Jeg tror at man vil komme til ett punkt der folk paa siste bookingside blir saapass fedd up at de lukker Norwegian.no vinduet og velger andre.
 
Last edited:
Jeg er helt enig i at det er en dårlig ide av DY å ta et såpass kraftig kredittkortgebyr. Som Tommy så riktig påpeker så er dette langt over gebyret DY selv må betale til kortselskapene, og som Tommy også skriver så er det ingen vesentlige forskjeller på behandlingen av debit- og kredittkort i bokføringen (det er vel mer en snakk om hvem som legger ut for billetten på hvilket tidspunkt; med debitkort så belastes konto direkte, mens med kredittkort så legger kredittkortselskapet i realiteten ut for billetten).

Enkelte synes å hevde (tror det var MountainDew) at kredittkort burde være en nødløsning. Det får vel være opp til den enkelte, men i likhet med Tommy så bruker jeg veldig lite gjerne debitkort til kjøp over nettet, jeg kjøper alle mine flyreiser (inkl. private) med kredittkort, og betaler mine kredittkortkjøp ved forfall. Det koster meg ikke noe mer enn bruk av debitkort, og jeg har fordelene knyttet til bruk av kredittkortet (forsikring osv.). Det blir litt for søkt å trekke frem de som blir gjeldsslaver av kredittkortbruk i denne sammenhengen. Noen folk blir jo alkoholikere av alkohol, men det er vel slik at de fleste synes at det ikke er en god ide å forby alkohol av den grunn.
 
Jeg er helt enig i at det er en dårlig ide av DY å ta et såpass kraftig kredittkortgebyr. Som Tommy så riktig påpeker så er dette langt over gebyret DY selv må betale til kortselskapene, og som Tommy også skriver så er det ingen vesentlige forskjeller på behandlingen av debit- og kredittkort i bokføringen (det er vel mer en snakk om hvem som legger ut for billetten på hvilket tidspunkt; med debitkort så belastes konto direkte, mens med kredittkort så legger kredittkortselskapet i realiteten ut for billetten).

Enkelte synes å hevde (tror det var MountainDew) at kredittkort burde være en nødløsning. Det får vel være opp til den enkelte, men i likhet med Tommy så bruker jeg veldig lite gjerne debitkort til kjøp over nettet, jeg kjøper alle mine flyreiser (inkl. private) med kredittkort, og betaler mine kredittkortkjøp ved forfall. Det koster meg ikke noe mer enn bruk av debitkort, og jeg har fordelene knyttet til bruk av kredittkortet (forsikring osv.). Det blir litt for søkt å trekke frem de som blir gjeldsslaver av kredittkortbruk i denne sammenhengen. Noen folk blir jo alkoholikere av alkohol, men det er vel slik at de fleste synes at det ikke er en god ide å forby alkohol av den grunn.

Amen... Alle mine reiser betaler jeg med kredittkort av akkurat samme grunner som TOS her nevner... Er ganske langt unna luksusfellen selv om jeg velger å gjøre dette... Betaler tilbake innen 50 dager så slipper man renter også slipper man å flashe med kontonr på nettet..
 
Matbutikken din kan velge å ikke akseptere kortet ditt. Det er flere kjeder som f.eks. overhode ikke aksepterer utenlandske kort.

Rema nekter å ta i mot kredittkort i det hele tatt, i hvert fall de butikkene jeg har sett.
 
Jeg synes faktisk det skulle være forbudt å ha slike gebyrer når de er så totalt på jordet i forhold til sellskapets utgifter. Det å skylde på at det er dyrere for Norwegian med kredittkortbetalinger, og derfor legge på 40kr når de reele utgiftene er i en helt annen klasse, det er bare for dumt.

Her synes jeg faktisk at de seriøse kortsellskapene burde ringe Norwegian og sette hardt mot hardt, de risikerer jo å få dårlig rykte blandt vanlige folk, som faktisk tror at de 40 kronene går til kortsellskapene. Om MC, Diners og AmEx truet med å nekte norwegian ny avtale tenker jeg nok ting bli annerledes, norwegian vet utmerket godt at mange av deres kunder MÅ betale med kredittkort pga jobb osv.
 
Jeg mener å huske at det er ulovlig å diskriminere kunder etter hvilket betalingsmiddel de bruker i Norge. Jeg skal lete litt i lovverket å se om jeg finner frem til bestemmelsen.

Den finner du neppe. Hvorfor skulle det f.eks. være ulovlig å innrømme en kunde kontantrabatt?
 
Jeg er temmelig sikker på at det er en lov som forbyr dette i Norge. Mener å huske en sak der noen klaget over at flertallet av kunder måtte "subsidiere" kredittkortkundene.

Mulig denne saken rett å slett er en it-glipp fra Norwegian der det egentlig er meningen at dette gebyret bare skal gjelde i Danmark. Mener å huske at Sterling skilte mellom kredittkort og Dankort.
 
Oi! Et innlegg i går kveld og fire sider med diskusjon!

Jeg ringte DY og sa at de måtte passe seg for å gå i Ryanairfella med gebyrer som er mye høyere enn utgiftene de skal dekke. Kundebehandleren protesterte ikke.
 
Dersom DY er serioese med sin bedriftssatsing, boer de vite at majoriteten av de som reiser mye og paa fleksible billetter, bruker kredittkort.

Jeg er ikke uenig i deg i denne saken, men veldig mange bedriftskunder bruker ikke kort når de bestiller - men bestiller gjennom avtalen bedriften har, evt. reisebyrå.
 
Jeg er temmelig sikker på at det er en lov som forbyr dette i Norge. Mener å huske en sak der noen klaget over at flertallet av kunder måtte "subsidiere" kredittkortkundene.

Det finnes ingen lov som forbyr dette, men kortselskapene prøver å begrense slik praksis i sine vilkår overfor brukerstedene.
 
Den finner du neppe. Hvorfor skulle det f.eks. være ulovlig å innrømme en kunde kontantrabatt?

Akkurat den sammenligningen blir litt feil. Å gi en kontantrabatt innebærer å gi kunden en rabatt for å betale varen/tjenesten med en gang istedenfor å utstede en faktura med X dager betalingsfrist. (gratis kreditt) Norwegian bør heller snu hele problemstillingen, legge på 40 kr pr bestilling for så å gi 40 kr rabatt for de som betaler via BankAxept.

Men det kan uansett se ut til at jeg husker feil angående ulovligheten av å gi kundene gebyr for bruk av kredittkort. For jeg kan ikke finne denne bestemmelsen.

Angående sikkerhet på kort, så er kredittkort mye mer sikkert for brukeren enn et debetkort. Om debetkortet ditt blir tappet, så tapper de penger rett fra konto. Blir et kredittkort tappet, så er det ingen bankkonto som blir tappet. Brukes Visa/MC-delen av et debetkort, så vil jeg tro at gebyret er like høyt/lavt som om kortet faktisk hadde vært et kredittkort.
 
Last edited:
Norwegian bommer kraftig når de uttaler følgende til Aftenpoften: "- Nå må reisende være klar over at man kan unngå gebyr hos Norwegian ved å bruke debetkort, altså kort som belaster kundens bankkonto straks - slik Visa-kortet vanligvis gjør. ......"

Folk flest (meg inkludert) betaler ofte reisen med kredittkort fordi man automatisk får reiseforsikring på hele ferien. Det er kanskje ikke alle kredittkorttilbydere som har en slik ordning, men det gjelder vel de fleste? Så da kommer man altså ikke utenom kr 40,- som går rett i lomma på Sleske-Kjos hvis man ønsker å ha reiseforsikring :)
 
Spes surt for dem som skal f. eks. til Malaga i juli ( sjekket for enn venn ) og må betale over 5.000 og så betale koffert, mat drikke og kredittkortgebyr når en kommer til California for lavere med alt inkludert.:(
 
Brukes Visa/MC-delen av et debetkort, så vil jeg tro at gebyret er like høyt/lavt som om kortet faktisk hadde vært et kredittkort.

Så vidt jeg kan se er det nettopp Visa/MasterCard-delen av et debetkort DY tilbyr deg å belaste, uten å ta gebyr for det. Jeg ser ikke tegn til at man kan betale via noen nettbasert BankAxept-løsning - man må ha debetkort med MasterCard eller Visa.

Men som nevnt tidligere i tråden er min erfaring at brukersteder ikke kan se om et Visa/MasterCard er et debet- eller kredittkort. Man kan dermed omgå gebyret ved å angi at man har et debetkort selv om man benytter kredittkort.
 
Last edited:
Back
Top