Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Det er vel ingen som liker gebyrer, men ser ikke helt at Norwegian sin er så mye verre enn SAS' generelle gebyr på 25 kr som faktisk gjelder uansett betalingsmåte.

Jeg trodde kredittkortselskapene i Norge hadde lov til å kreve såkalte ikke-diskrimeringsklausuler, slik at kunder som benytter slike kort ikke blir diskriminert. Det er det som skjer i praksis nå.

EDIT: Når det er sagt annerkjenner jeg selvsagt at det er en del større kostnader for DY ved at kundene bruker CC, men det må de ta med på kjøpet.

Desverre har mange nordmenn ikke innsett fordelene ved kredittkort, og benytter debitkort til alt uansett - og derfor skal det ikke forundre meg om dette blir forbigått i stillhet...

Jeg har aldri (og vi snakker om tusenvis) betalt en jobbillett i Norge med debitkort, det har nok ingen andre som har firmakort heller

Jeg har aldri (og vi snakker om tusenvis) betalt en jobbillett i Norge med debitkort, det har nok ingen andre som har firmakort heller

Tenkt mest på privatmarkedet. Firmaene reagerer neppe på at billettene blir 40 kroner dyrere, er jeg redd - derav intet ramaskrik.

Det er vel ingen som liker gebyrer, men ser ikke helt at Norwegian sin er så mye verre enn SAS' generelle gebyr på 25 kr som faktisk gjelder uansett betalingsmåte.
Det stemmer, og det kommer også opp i prisen og er inkludert når de annonserer med tilbud. I motsetning til det DY gjør nå, holde det hemmelig helt til siste skjermbilde.

For en genial markedsfoeringsmulighet dette er for Core SAS!! Fjern 25 kroningen i bookinggebyr, innfoer gratis frokost og drikke paa alle flygninger og kjoer en huge kampanje a'la Southwests "No hidden fees" kampanje.

Trodde ikke det var lov med forskjellige gebyrer for forskjellige kort i Norge, eller hadde vi vel sett mer av det? I Danmark er det jo f.eks. vanlig med gebyr om man kommer med utenlandsk kort.

Det er ingenting i lovverket som forbyr slike gebyrer, men kortselskapene pleier å forby slike gebyrer i brukerstedsavtalene. Men mange land (som Danmark) forbyr kortselskapene å nekte brukerstedene å ta gebyr, så i DK er det vanlig å betale noen prosent påslag ved betaling med internasjonale kort.

Etter min erfaring klarer de færreste brukersted å differensiere mellom kreditt- og debetkort. Jeg anbefaler dere som skal bestille billett hos DY med kredittkort å velge debetkort for å se hvordan det går.

Jeg tipper Norwegian.no krever at man betaler med BankAxess over nett om man benytter debetkort, siden det er den løsningen som gjør at man blir direkte trukket fra konto.

Og det er forøvrig ikke alle banker som tilbyr dette enda. I tillegg må du som kunde selv bestille tjenesten.

Merkelig at ingen har kommentert at Bank Norwegian Visa er oppført med ingen gebyr!

Dette blir bare for dumt! Hvilken kostnad har Norwegian ved at de reisende betaler med kort? Dette burde SAS snappe opp og kontre så fort som mulig!
Alle bedrifter, flyselskaper som andre, som aksepterer kredittkort må betale til kredittkortselskapene for å la sine kunder benytte kredittkortselskapenes betalingsløsninger, normalt mellom 3% - 7% av verdien av hver transaksjon. Debet kort har derimot som oftest en fast kostnad som er svært lav. Med andre ord påfører kredittkortbruk selskapet vesentlig høyere transaksjonskostnader enn et debetkort.

Ifbm finanskrisen har endel av kredittkortselskapene også forlenget utbetalingstiden til bedriftene for å redusere sin egen risiko. Dette påvirker da selskapenes kontantstrøm. Det koster penger å nøytralisere et slikt kontantstrømsbortfall, f.eks lengre kredittlinjer som er synonymt med økte rentekostnader.

Til sist øker også svindelrisikoen dersom kredittkort aksepteres. Dette er ofte en kostnad som må bæres av selskapet og ikke kredittkortutsteder.

Norwegian velger nå å differensiere mellom de passasjerene som benytter kostbare kredittkort fra de som benytter tilnærmet kostnadsfritt debet kort; de kundene som påfører selskapet mindre kostnader får også lavere billettpris. Det er vel fair and square?

Sjekk link for 3. parts info:
http://www.businesslink.gov.uk/bdot...ESOURCES&r.i=1074407399&r.l2=1073858942&r.s=e

Ikke alle betaler aldri jobbillett med firmakort... Jeg betaler alle mine jobbreiser med privatkort, og for min del varierer det om jeg velger å bruke debetkort eller kredittkort, selv om det oftest er kredittkort.

Alle bedrifter, flyselskaper som andre, som aksepterer kredittkort må betale til kredittkortselskapene for å la sine kunder benytte kredittkortselskapenes betalingsløsninger, normalt mellom 3% - 7% av verdien av hver transaksjon.

Da har de en meget dårlig avtale. Tror man har 3-4 % på de vanlige kortene med lite volum og som ny kunde, deretter kan man forhandle det ned. Som Tommy skrev - sannsynlig 1-3%.

Velkommen til forumet, Lohob. Det du her sier stemmer til dels, men ett saapass stort selskap som DY betaler mellom 1-3% i gebyrer (og MAKS 3%), ikke opp til 7%.

Dersom det er svindel med debitkort, maa ogsaa selskapet baere.

Men slik har det alltid vaert. Gebyrene man betaler til kredittkortselskapene er akkurat det samme naa som da DY aapnet butikken.

Saa fair and square er det slettes ikke

Ikke alle betaler aldri jobbillett med firmakort... Jeg betaler alle mine jobbreiser med privatkort, og for min del varierer det om jeg velger å bruke debetkort eller kredittkort, selv om det oftest er kredittkort.

Klart noen gjoer det slik, men majoriteten av folk som reiser mye, har firmakort som alle er kredittkort

Liten avsporing, men det blir som om matbutikken min skulle ta gebyr for at jeg velger å betale med kort.

Liten avsporing, men det blir som om matbutikken min skulle ta gebyr for at jeg velger å betale med kort.

Det er ikke så utenkelig som du får det til å høres ut. I en del land, der kortselskapene ikke får lov til å nekte det, så koster det ekstra å betale med kredittkort i mange butikker. Du skal ikke lenger enn til Danmark før du får noen prosent påslag for bruk av Visa i stedet for Dankort er helt vanlig.

Matbutikken din kan velge å ikke akseptere kortet ditt. Det er flere kjeder som f.eks. overhode ikke aksepterer utenlandske kort.

Dette gebyret har jeg sett hos Vueling også, tragisk gebyr!! Og det koster mer å bruke VISA enn Electron osv.. Men når jeg testa ut dette så kunne jeg trykke på Electron og betale med et VISA-kort og ble ikke belastet noe som helst.. så kanskje det går ann å lure dette systemet også.. ^^

Back