Hvor er flybransjen om 100 år?

Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Ferie kan taes via virtuell-virkelighet.
VR-hypen døde for 20 år siden. Jeg kan garantere at på årets IFA-messe i Berlin var det ingen som så billedkvaliteten på en ny 4k skjerm eller hørte et surround-annlegg og sa "Se, nå trenger vi ikke lengere reise på ferie".

BTW med fusjon så er ikke avfall lengere noe problem med atomkraft.

Med feks. Google StreetView kan man dra på VR ferie i dag. Jeg har feks. aldri vært på Hawaii men jeg kan ta en spasertur rundt i Hilo fra komputeren. ;)

Selvfølgelig er det ikke på 80-tallets forspeilede VR-nivå, men skulle ikke forundre meg om dette blir bedre i løpet av 100år.

Jeg mener ikke å angripe dere som reiser på ferie, det gjør jeg også selv med fly, jeg vil bare oppfordre til kritisk tenkning. Er det en så ufattelig/ubekvem tanke at vi i dag lever på toppen når det gjelder forbruk av ressurser og at det ikke kan være slik om 100år?

Mye spennende forskning med algedyrking i havet, så finnes ett håp at det kan brukes biodrivstoff uten at det går ut over matfatet til noen.
Dette er nok bare noe politisk riktige greier som man snart vil slutte med. Når vi får til kunstig fotosyntese får vi en langt mere effektiv og ren prosess.

Om ikke menneskene gjør noen svært dumme valg vil ikke energimangel lengere være noe tema om 100 år og forurensing fra produksjon av energi burde heller ikke være noe tema. Altså må man se etter helt andre påskudd for å begrense flytrafikken da.

For 200 år siden var det vind og muskelkraft som transporterte folk, for 100 år siden kull og dampkjeler og nå ulike raffinerte oljeprodukter. Akkurat nå er det en glidende overgang til elektrisitet, og i tiårene som kommer vil flere og flere kort- og mellomdistanseruter med fly få reell konkurranse av høyhastighetstog. Utbyggingen foregår over hele den siviliserte verden (bortsett fra Norge) og skyter stadig fart. Tog som kjører inntil 400 km/t vil snart være standard mange steder.

Støtter robertaas.
De nye virtuelle måtene å se verden på tror jeg vil øke reiselysten snarere enn å minske reisingen. Stadig flere vil ha muligheten til å se hva de kan oppleve og ønske den genuine opplevelsen, i kontrast til en stadig mer nettbasert (? 100 år, hvem vet?) hverdag på jobb og i fritid ellers.

Med feks. Google StreetView kan man dra på VR ferie i dag. Jeg har feks. aldri vært på Hawaii men jeg kan ta en spasertur rundt i Hilo fra komputeren. ;)
Dette gjør informasjon mye lettere tilgjengelig, men det ersatter en ferie like lite som fjernsynet eller telefonen erstattet en feriereise da de kom. Det man derimot så var at mere inntryk fra andre steder økte lysten til å reise.

Har selv ofte brukt streetview til å forberede reiser.

For 200 år siden var det vind og muskelkraft som transporterte folk, for 100 år siden kull og dampkjeler og nå ulike raffinerte oljeprodukter. Akkurat nå er det en glidende overgang til elektrisitet, og i tiårene som kommer vil flere og flere kort- og mellomdistanseruter med fly få reell konkurranse av høyhastighetstog. Utbyggingen foregår over hele den siviliserte verden (bortsett fra Norge) og skyter stadig fart. Tog som kjører inntil 400 km/t vil snart være standard mange steder.

Godt poeng :up:

Støtter robertaas.
De nye virtuelle måtene å se verden på tror jeg vil øke reiselysten snarere enn å minske reisingen. Stadig flere vil ha muligheten til å se hva de kan oppleve og ønske den genuine opplevelsen, i kontrast til en stadig mer nettbasert (? 100 år, hvem vet?) hverdag på jobb og i fritid ellers.

Dette gjør informasjon mye lettere tilgjengelig, men det ersatter en ferie like lite som fjernsynet eller telefonen erstattet en feriereise da de kom. Det man derimot så var at mere inntryk fra andre steder økte lysten til å reise.

Har selv ofte brukt streetview til å forberede reiser.

Spørsmålet er om man vil ha politisk og økonomisk mulighet til å reise raskt der man vil om 100år. Da tenker jeg feks Norge-Hawaii uten å sitte på en båt i godt over en måned.
Det er nesten kjedelig nå som man kan se hele stedet på forhånd før man er der.

Spørsmålet er om man vil ha politisk og økonomisk mulighet til å reise raskt der man vil om 100år.

Det virker som om du har bestemt deg for at det har man ikke.

Jeg tror man har enda større mulighet om 100 år. Hvem trodde på tog i 400 km/t for 100 år siden? Biler som kan kjøre 500 km på strøm? Fly som frakter flere hundre mennesker halve jorda rundt? Sattellitter som forlater solsystemet vårt?

Jeg har stor tro på innovasjon innen energiutvikling og -besparelse og er overbevist om at vi finner nye måter å mate et fly i tilstrekkelig grad til å fly oss akkurat dit vi vil.

Checklist:
  • Det er for mange folk på jorda.
  • Vi i Vesten og snart resten bruker for mye ressurser.
  • Jorda har kun ett begrenset antall ressurser.

Vil flybransjen ha en like stor rolle innen transport om 100 år som den har i dag. Jeg tror ikke det av grunnene jeg har listet opp ovenfor.

Spørsmålet er om man vil ha politisk og økonomisk mulighet til å reise raskt der man vil om 100år. Da tenker jeg feks Norge-Hawaii uten å sitte på en båt i godt over en måned.
Det er nesten kjedelig nå som man kan se hele stedet på forhånd før man er der.
Transport blir stadig billigere og langt flere får langt bedre råd så økonomi vil ikke være noe argument mot reising. Energi eller forurensning vil som sagt antagelig heller ikke være noe problem. Men enkeltes forhold til symbolpolitikk skal ikke undervurderes.

Må visst gjenta det igjen at reisebøker, reiseprogram på TV, filmer fra andre verdensstrøk, eller online info/bilder/video fra andre steder har ikke erstattet reiser, de har tvert imot kraftig økt interessen for å reise.

Idag er det stort sett bare folk i Europa og nord-amerika som har ressurser for å reise bare fordi de har lyst til det. Om noen titalls år kan antallet som har økonomisk frihet til å gjøre dette være mer enn ti-doblet med for eksempel mange Kinesere.

Checklist:

Vil flybransjen ha en like stor rolle innen transport om 100 år som den har i dag. Jeg tror ikke det av grunnene jeg har listet opp ovenfor.

De to første punktene er vel ikke faktabaserte.
Vi er mange mennesker og vi er dårlige til å porsjonere ressursene. Min (og en god del andres) mening er at det er plass og ressurser nok til alle i lang tid framover. Men da må vi være innovative og villige til å dele. Dette står ikke i motsetning til også videre utvikling i ilandene, selv innenfor luftfarten.

Last edited:

Checklist:

En type luditter som var mot teknologi og som prøver skru tiden tilbake har samfunnene alltid hatt, de hadde heldigvis sin storhetstid for 200 år siden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Luddites

La oss ta det punkt for punkt:

• At det er for mange mennesker på jorden er en myte som har vært gjenntatt mange ganger mens det blir stadig flere milliarder av oss. Dommedagsprofetene har altså bestandig tatt feil.
  • At vi bruker for mye ressurser er også en myte som har vært gjentatt i årevis mens forbruket stadig har økt. Igjen har dommedagsprofetene stadig vist seg å ta feil.
  • Jorda har en endelig størrelse, men vi har kun brukt en forsvinnende liten del av ressursene der. Det som finnes av mineraler forsvinner ikke om vi bruker dem, men kan omdannes og brukes igjen. Distribusjon og tilgjengeliggjøring av energi til alle er kun et et spørsmål om teknologi og prioritering. Og så har vi vår viktigste energikilde solen som stadig gir oss ny energi. Dommedagsprofetene sier stadig at det ikke er er mere ressurser igjen, men igjen blir det stadig vist at de tar feil.
:old

Må visst gjenta det igjen at reisebøker, reiseprogram på TV, filmer fra andre verdensstrøk, eller online info/bilder/video fra andre steder har ikke erstattet reiser, de har tvert imot kraftig økt interessen for å reise.

Idag er det stort sett bare folk i Europa og nord-amerika som har ressurser for å reise bare fordi de har lyst til det. Om noen titalls år kan antallet som har økonomisk frihet til å gjøre dette være mer enn ti-doblet med for eksempel mange Kinesere.

Precisely. Reiseinteressen vil bare øke og øke og etterhvert som 'mekaniske' og andre manuelle arbeidsoppgaver erstattes med automatikk, vil turismen overta mye av dette.

Turisme vil etterhvert kanskje bli klodens største næringsvei.

Selv under den økonomiske krisen har man en realvekst i omsetningen på verdensbasis på ca. 2 prosent om året. Og i 2012 regnet man med at man passerte 1 milliard rene turistreiser på verdensbasis. Det kan kanskje ta 10-20 år før krisen er over, men da vil antagelig turismen øke langt kraftigere.

Det er begrenset hvor mange middager man kan spise hver dag og hvor mange flatskjermer man trenger i stua, men reiser kan man alltid ta flere av. Og er det noe man har lært av turismen så er det at de som reiser får lyst til å reise enda mere.

50 millioner besøkende på Bora Bora på ett år ville helt ødelegge stedet så stadig flere destinasjoner har allerede fått en bevisst policy på hvordan de skal begrense turismen ved å gjøre den mer eksklusiv.

En region som har enormt potensiale for turisme er Afrika. Og med turisme kan vi endelig gi Afrikanske land det man ikke klarte gi med uhjelpen. Flere tiår med flere hundre milliarder i uhjelp har bare skapt mere fattigdom, mere korrupsjon, mindre demokrati og rikere diktatorer. For å få flere turister inn må landene derimot gå i helt motsatt retning. Man må han et veinett som kan brukes, man må ha flyplasser, man må ha strøm, vann, mobilnett og internett som fungerer. Man må ha en lokal produksjon av mat som er trygg. Man må ha sosial ro og ikke for høy kriminalitet. Man må ha utdanning for å lære folk språk og serviceyrker. Man må ha lokal transport som virker. Og man må bevare naturen og dyrene. Når alt dette lønner seg så vil man plutselig satse på det, og vips så blir det også et mye bedre land å leve i.

Transport blir stadig billigere og langt flere får langt bedre råd så økonomi vil ikke være noe argument mot reising. Energi eller forurensning vil som sagt antagelig heller ikke være noe problem. Men enkeltes forhold til symbolpolitikk skal ikke undervurderes.
Der tar du en minst like stor antagelse som meg :)

Jeg forstår at folk har reiselyst og at media øker reiselysten.

De to første punktene er vel ikke faktabaserte.
Vi er mange mennesker og vi er dårlige til å porsjonere ressursene. Min (og en god del andres) mening er at det er plass og ressurser nok til alle i lang tid framover. Men da må vi være innovative og villige til å dele. Dette står ikke i motsetning til også videre utvikling i ilandene, selv innenfor luftfarten.
Hvis man deler rettferdig er det plass og kanskje ressurser nok til alle. Men da kan man ikke sløse bort ressurser på unødige luksus ting som frakt av kjøtt og bagasje via flyreiser.

En type luditter som var mot teknologi og som prøver skru tiden tilbake har samfunnene alltid hatt, de hadde heldigvis sin storhetstid for 200 år siden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Luddites

La oss ta det punkt for punkt:

• At det er for mange mennesker på jorden er en myte som har vært gjenntatt mange ganger mens det blir stadig flere milliarder av oss. Dommedagsprofetene har altså bestandig tatt feil.
  • At vi bruker for mye ressurser er også en myte som har vært gjentatt i årevis mens forbruket stadig har økt. Igjen har dommedagsprofetene stadig vist seg å ta feil.
  • Jorda har en endelig størrelse, men vi har kun brukt en forsvinnende liten del av ressursene der. Det som finnes av mineraler forsvinner ikke om vi bruker dem, men kan omdannes og brukes igjen. Distribusjon og tilgjengeliggjøring av energi til alle er kun et et spørsmål om teknologi og prioritering. Og så har vi vår viktigste energikilde solen som stadig gir oss ny energi. Dommedagsprofetene sier stadig at det ikke er er mere ressurser igjen, men igjen blir det stadig vist at de tar feil.
:old

Så du tror jeg er en luddedritt? :p ;) Jeg er for teknologi og innovasjon.:old
Hva skjer om vi bruker opp den lett tilgjengelige energien(fossilt brensel) før vi får utviklet ordentlige bærekraftige alternativ feks. Kjernekraftverk med fusjon.

Du har rett i at Sola vår er en utømmelig energikilde, uten den ville vi ikke eksistert. Sola fortsetter å gi energi til jorda i milliarder av år, uavhengig av hva som skjer med oss og vårt miljø.
Du har også rett i at jorda er stor og har mange ressurser, men vi får ikke tak i alle sammen. Den viktigste ressursen er trossalt økosystemet på jorden og atmosfæren. At dette gav opphav til reproduserende organismer via naturlig seleksjon er vel så godt som ett mirakel. Derfor bør vi stille slike vanskelige spørsmål om hva som er viktig med verden og i livet.
(For ordenskyld er jeg ateist og tror på Big Bang og Darwin ;))

Hvorfor finner vi ikke spor av intelligent liv i verdensrommet? Fordi vi er det eneste intelligente vesenene I vår del av Galasken? Fordi det ikke finnes andre intelligente vesener? Eller fordi "intelligente" vesener klarer å ødelegge for seg selv?

Dette kalles Fermi sitt paradox. At vi ikke får inn radiosignaler fra E.T. er ikke overraskende, men det at vi ikke ser spor av vellutviklede sivilisasjoner høyere enn oss på Kardashev skalaen som feks. har innkapslet en eller flere stjerner i Dyson Kuler som ville vært tydelige i det infrarøde strålingsområdet.

For å bringe det tilbake tror ikke det er hensiktmessig eller mulig å transportere en stor del av jordensbefolknig med fly eller annet transport middel om 100år.

Precisely. Reiseinteressen vil bare øke og øke og etterhvert som 'mekaniske' og andre manuelle arbeidsoppgaver erstattes med automatikk, vil turismen overta mye av dette.

Hva skjer med de vanlige arbeiderene når de blir utkonkurrert av maskiner i større grad enn ved den inustrielle revolusjon? Vi har ikke kontorarbeid til alle i Kina eller verden for den saks skyld? Kan alle leve av turisme?

Håper på noen gode svar(selv om jeg er uenig), dette er en interessant diskusjon :)

Der tar du en minst like stor antagelse som meg :)
Jeg bare ekstrapolerer den utviklingen vi ser idag. Men effektivisering, teknologisk utvikling og automatisering vil energi og transport bli billigere samtidig som folk enklere får dekket basisbehovene sine slik at de lettere får et overskudd de kan bruke til for eksempel reiser.

Det du sier er at utviklingen på et punkt skal snu, men du sier ikke noe om hvilken mekanisme som ligger bak noe slikt.

Jeg tror ressursmangel og klimaendringer vil føre til at vi ikke har noe annet valg, enn å begrense veksten vår. Limits to Growth kan anbefales.
In 1972, the book “Limits to Growth” was published. It argued that unchecked consumption and economic growth on our finite planet was leading the Earth towards ‘overshoot’ of its carrying capacity, followed by disaster.
In 2004 an updated edition was published; “Limits to Growth: The 30 Year Update“. Analysis of data gathered over the time since the first edition showed that the original models appeared to be realistic. Oil industry expert Matthew Simmons was quoted on the cover of the 2004 edition:
“It is time for the world to re-read Limits to Growth! The message of 1972 is more real and relevant in 2004, and we wasted 30 valuable years of action by misreading the message of the first book.”

For å bringe det tilbake tror ikke det er hensiktmessig eller mulig å transportere en stor del av jordensbefolknig med fly eller annet transport middel om 100år.
Hvordan kan du underbygge en slik påstand? Tranaport blir billigere og folk blir rikere og likevel mener du at utviklingen plutselig skal snu. Hvorfor?

Hva skjer med de vanlige arbeiderene når de blir utkonkurrert av maskiner i større grad enn ved den inustrielle revolusjon? Vi har ikke kontorarbeid til alle i Kina eller verden for den saks skyld? Kan alle leve av turisme?
Jeg skjønner at jeg traff blink ved å henvise til ludittene. ;)

En utvikling man har sett i alle samfunn er at stadig flere jobber i servicenæringen. Og likeså man for hundre år siden ikke hadde hørt noe om mange av jobbene de fleste har idag vil man om 100 år ha helt nye jobber man heller ikke kan forestille seg idag.

Jeg tror ressursmangel
Igjen, mangel på hvilken ressurs er det du tror vil stoppe menneskeheten?

I boken "Limits to growth" er det for eksempel listet mye som forfatteren mente man ville ha gått tom for for lenge siden. Man skulle for eksempel ha gått tom for aluminium i 2002, naturgass i 1993, kopper og bly i 1992, olje i 1991, sølv i 1984, gull i 1980, etc. etc.

Og hvem kjøper en oppdatering av boken til en dommedagsprofet etter at alle hans prediksjoner har feilet?

Last edited:

Igjen, mangel på hvilken ressurs er det du tror vil stoppe menneskeheten?

I boken "Limits to growth" er det for eksempel listet mye som man mente man ville ha gått tom for for lenge siden. Man skulle for eksempel ha gått tom for aluminium i 2002, naturgass i 1993, kopper og bly i 1992, olje i 1991, sølv i 1984, gull i 1980, etc. etc.

Og hvem kjøper en oppdatering av boken til en dommedagsprofet etter at alle hans prediksjoner har feilet?

For det første boken er ikke skrevet av en "dommedagsprofet". Den er skrevet av en gruppe mennesker fra tenketanken Club of Rome blant annet nordmannen Jørgen Randers.

De fleste som spår om fremtiden spår feil. Poenget er ikke å spå når ressurserne går tomme. Poenget er å begynne å tenke på hva man skal gjøre før de skjer med de katastrofale følgene det vil få for menneskeheten.
Selv i moderne tid har vi sett store kriger grunnet krangel om eierskap til ressurser.

Hvis man kjører i en tunnel uten innlagt lys. Er det ikke bedre å trykke inn bremsepedalen og kjøre med litt lavere fart før man ser om man er på vei til å kolidere med en steinblokk? Eller skal man bare kjøre på med klampen i bånn og håpe at det går bra? Uhemmet vekst er ikke sunt, til slutt vil ting kollapse.

De ressursene jeg tror verden først og fremst vil mangle er tilgang på rent ferskvann og jordbruksareal(mat).

FN sitt klimapanel legger frem sin siste rapport om de menneskeskapte klimaendringene nå til fredag.

Folk flest greier ikke å tenke i ett langsiktig perspektiv, naturlig nok vi er kun i live ca 80år.
Hvorfor skal jeg bry meg om de som lever på Jorda om 100år, 1000år?
Det er de som må slite med konsekvensene av våre egoistiske handlinger.

Trenger alle i fremtiden å fly rundt på helgetur til nær og fjern? Jeg tror ikke det vil være mulig eller lov. Du nevner jo selv slitasje på Bora Bora.
Du forstår at om majoriten var helgeturekstremister eller frequentfliers ville det vært katastrofalt for miljøet både lokalt og globalt?

De gode tingene med turisme er som du nevner infrastruktur utbygging og sysselsetting for lokal befolkningen.
Om det i framtiden kan gjøres som i dag å fly til en fjerntliggende destinasjon på en miljøvennlig måte, som ikke påvirker miljø eller klima i negativ grad er jeg positiv til det. Men det tviler jeg sterkt på at vil bli mulig.

Back