Hvor er flybransjen om 100 år?

Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

LN-VLE:
En sideefffekt av disse forbrenningsmotorene er også utslipp av drivhusgasser som bidrar til forverring av klimaet globalt

...øøh nei og om 100 år vil den bløffen blir ristet på hodet av!
Om noe vil en litt forhøyet andel karbondioksid bare gi fotosyntesen mer "næring" og faktisk øke mat produksjonen :up: Temperaturen på jorden er det solens aktivitet samt kosmisk stråling som styrer.
Flyving vil fortsette og det er faktisk noe av det mest miljøvennlige transportmiddelet på lengre avstander!

...øøh nei og om 100 år vil den bløffen blir ristet på hodet av!

Nå er det stor enighet om hvilke prosesser som påvirker klimasystemene. Du får kose deg med IPCC sin nyeste rapport som slippes denne uken.

Men tilbake til topic, liker sitatet til Mr. Musk i Iron Man 2:

"I've a got an idea for an electric jet!" ;)

Nå er det stor enighet om hvilke prosesser som påvirker klimasystemene. Du får kose deg med IPCC sin nyeste rapport som slippes denne uken.

Men tilbake til topic, liker sitatet til Mr. Musk i Iron Man 2:

"I've a got an idea for an electric jet!" ;)

Man skal aldri avskrive den rådende vitenskapen, men man bør ha et åpent syn for at det kan finnes andre svar.

Det var en tid da de aller fleste vitenskapsmenn var enige om at jorden, den er flat som en pannekake. De med avvikende syn som kunne være så kjettersk å påstå at jorden var rund risikerte straff for sitt avvikende syn. Jeg er derfor åpen for at en svensk sveiser kan ha rett. Klimaendringene skyldes i mindre grad menneskers aktivitet og mer naturlige svingninger. Det er tross alt funnet fossiler av urskog og jungel på Svalbard. Disse fossilene må være skapt i en tid det ikke var store klimagassutslipp av menneskelig aktivitet. En annen løsning kan jo selvfølgelig også være at Svalbard ikke lå der det ligger i dag når grunnlaget for disse fossilene ble lagt.

Vidar

Biodrivstoff tilfører ikke økosystemet mer CO2, dette er CO2 som allerede er i "systemet" som uansett på kort sikt ville bli frigitt til atmosfæren (eller på lang sikt blitt lagret under jorden som kull eller petroleum).
Uansett vil fossilt brennstoff mest sannsynlig være mangelvare om 100 år, og en annen energikilde med tilsvarende eller bedre energitetthet må erstatte parafin som drivstoff.

Den som lever får se

Re: Re: Hvor er flybransjen om 100 år?

Man skal aldri avskrive den rådende vitenskapen, men man bør ha et åpent syn for at det kan finnes andre svar.

Dette er samme logikk som brukes for å rettferdiggjøre religion, og selv om akkurat dette utsagnet er svært moderat og i grunn riktig, så var det overhodet ikke det du nettopp sa litt lenger opp. Vitenskapen er oppbygd på det faktum at man ikke vet alt, men det betyr heller ikke at all slags mulig svada og teorier fortjener å bli trodd. Det er en rimelig kritisk forskjell der.

Vi er på vel vei til å rævkjøre jorda, så om 100 år så håper jeg de er mer opptatt av å finne måter å komme seg til andre planeter på enn hvordan man best kommer seg fra Banak til Laukvika.

Det var en tid da de aller fleste vitenskapsmenn var enige om at jorden, den er flat som en pannekake.

Det er ikke korrekt. Det er en lang historie, men for å ta den korte: Allerede Thales fra Milet (av de fleste regnet som den første vitenskapsmann) mente at jorda var rund, og jordas korrekte omkrets ble funnet av Eratosthenes allerede for 2300 år siden. Den var allment akseptert, men for å få med seg Isabella dro Columbus en god historie om hvorfor jorda måtte være mye mindre enn Eratosthenes hadde målt, at Japan lå mye lenger fra Kina enn det man hadde trodd, og at Marco Polo hadde reist mye lenger enn det han hadde gjort. Og alle tre påstandene førte til en del hoderysting i samtiden, og dermed har det oppstått en del myter.

Det var en tid da de aller fleste vitenskapsmenn var enige om at jorden, den er flat som en pannekake. De med avvikende syn som kunne være så kjettersk å påstå at jorden var rund risikerte straff for sitt avvikende syn.
Dette er en svært seiglivet løgn som ble funnet opp av kreasjonister på slutten av 1800-tallet for å vise at vitenskapen, som da nylig hadde stilt seg bak evolusjonsteorien, kunne ta feil. Og de som trodde på evolusjon satte ut akkurat samme myte om de kristne for å vise hvor lite de skjønte av vitenskap.

Det er utrolig at etter over 150 år så er det fortsatt folk som tror på og sprer myten videre.

Eratosthenes bommet for 2300 år siden med ca. 16% på jordens omkrets da han beregnet den. Hadde det ikke vært for noen gale antagelser i hans beregning, blandt annet feil avstand mellom 2 byer, så hadde metoden hans gitt under 0,2% feil.

1914 med 1 passasjer:
Benoist_xiv.jpg

1936(eksemplaret på bildet riktignok bygd i 1943):
Douglas_DC-3%2C_SE-CFP.jpg

Og så har det bare vært en sakte evosjon etter dette. Konseptet har vært forbausende uendret i snart 80 år. Det kan da ikke fortsatt se slik ut etter 100 år til?

Last edited:

1914 med 1 passasjer:
Benoist_xiv.jpg

1936(eksemplaret på bildet riktignok bygd i 1943):
Douglas_DC-3%2C_SE-CFP.jpg

Og så har det bare vært en sakte evosjon etter dette. Konseptet har vært forbausende uendret i snart 80 år. Det kan da ikke fortsatt se slik ut etter 100 år til?

Godt poeng. Har det ikke riktignok vært snakk om helstøpte deltavinger som en fremtidig måte å reise fort og spare fuel? Det blir jo litt som å finne opp nye hjul, det er vel måte på hvor mye designet kan revolusjoneres.

Om det blir store endringer så vil jeg tro det kommer i automasjonen. Ikke umulig at vi har kommet til førerløse fly om 100 år.

Ikke umulig at vi har kommet til førerløse fly om 100 år.

Du har førerløse tog i dag. Du har droner i dag. Førerløse fly er ikke noe teknisk problem. Problemet ligger i å skape en trygg infrastruktur rundt.

Du har førerløse tog i dag. Du har droner i dag. Førerløse fly er ikke noe teknisk problem. Problemet ligger i å skape en trygg infrastruktur rundt.

Sant nok, selv om jeg våger påstanden at droner ikke nødvendigvis er 100% førerløse. Piloten sitter bare på bakken. Det er allikevel en vanvittig infrastruktur som må bygges ut (fly, bakkekontroll, innflygingssystemer) før man kan iverksette kommersiell, automatisert luftfart. Regner uansett med at jeg har blitt pensjonist innen den tid. :)

Det med fjernstyrte fly er ikke en dum ide. Jeg synes fortsatt det bør være en og helst to i cockpit. Men mulighet for en som sitter klar på bakken til å ta over hvis pilotene mister total kontroll på situasjonen slik som AF477.

Se til skipsfarten: Millennia med badekar...
Nå utvikles det stadig nye skrog som glir lettere gjennom vannet. Men fly vil nok alltid ha vinger, slik som båter er nødt til å ha ett skrog.

Jeg tror vi lever i det eneste århundret der vi kan sløse med energi, ved å brenne fossilt brensel på surrete ting som å fly rundt halve jorda for ferie og status.

Vi kommer nok ikke til å bli godt beskrevet i historie bøkene og tippoldebarna dine vil nok ikke skryte av at tippoldefar dro på helgetur hver uke.

Om 100 år tror jeg ikke at man har mulighet eller lov til å reise jorda rundt med fly om man ikke er milliardær.

Om 100 år tror jeg ikke at man har mulighet eller lov til å reise jorda rundt med fly om man ikke er milliardær.

Helt uenig. Det vil være lettere, billigere, raskere og mer miljøvennelig.

Jeg tror det vil være saktere enn dagens fly og mer miljøvennlig. Slik som skip, tog, vakuum, luftskip osv.

Men hva skal fly egentlig bruke som drivstoff i fremtiden når de fossile brenselet er så godt som brukt opp? Solceller, atomkraft?

Men hva skal fly egentlig bruke som drivstoff i fremtiden når de fossile brenselet er så godt som brukt opp? Solceller, atomkraft?

Det blir jo allerede gjort forsøk med biodrivstoff i fly. Om hundre år er gjerne reine biodrivstoffmotorer normen.

Hvor skal alt det organiske materialet som biodieselen skal produseres av dyrkes? Hvem skal bestemme hva som går til matproduksjon og hva som går til biodiesel?

Hvis hele verdens befolkning skulle hatt samme snittforbruk av energi som en gjennomsnitts nordmann, ville vi trengt seks jordkloder. Om alle hadde samme snittforbruk som i India ville vi trengt mindre enn en.

Med den befolkningsveksten som er ventet har man ikke nok ressurser til å holde i live jordensbefolkning på snitt nordmanns nivå, det er ikke bærekraftig.

Jeg tror vi lever i det eneste århundret der vi kan sløse med energi, ved å brenne fossilt brensel på surrete ting som å fly rundt halve jorda for ferie og status.

Vi kommer nok ikke til å bli godt beskrevet i historie bøkene og tippoldebarna dine vil nok ikke skryte av at tippoldefar dro på helgetur hver uke.

Heldigvis er det 87 år igjen av dette århundret ;)

Jeg har sterk tro på at det som før het oljeselskaper, energiselskapene, sitter på ganske så fet forskning, og kanskje også patenter og utviklet teknologi, innen energiutvikling på ikkefosilt grunnlag. De har dog ingen grunn til å trekke kortene frem fra ermet før det begynner å skrante i oljefeltene.

Hvor skal alt det organiske materialet som biodieselen skal produseres av dyrkes? Hvem skal bestemme hva som går til matproduksjon og hva som går til biodiesel?

Hvis hele verdens befolkning skulle hatt samme snittforbruk av energi som en gjennomsnitts nordmann, ville vi trengt seks jordkloder. Om alle hadde samme snittforbruk som i India ville vi trengt mindre enn en.

Med den befolkningsveksten som er ventet har man ikke nok ressurser til å holde i live jordensbefolkning på snitt nordmanns nivå, det er ikke bærekraftig.

Mye spennende forskning med algedyrking i havet, så finnes ett håp at det kan brukes biodrivstoff uten at det går ut over matfatet til noen. Samtidig er Thorium ett spennede drivstoff (som vi har masse av i Norge) som kanskje kan brukes i fremtiden,

Heldigvis er det 87 år igjen av dette århundret ;)
Jeg har sterk tro på at det som før het oljeselskaper, energiselskapene, sitter på ganske så fet forskning, og kanskje også patenter og utviklet teknologi, innen energiutvikling på ikkefosilt grunnlag. De har dog ingen grunn til å trekke kortene frem fra ermet før det begynner å skrante i oljefeltene.

Hehe ja realtivt god tid. Jeg tviler på at de sitter på noe revlusjonerende da ville det allerede vært på markedet for å tjene penger.

Mye spennende forskning med algedyrking i havet, så finnes ett håp at det kan brukes biodrivstoff uten at det går ut over matfatet til noen. Samtidig er Thorium ett spennede drivstoff (som vi har masse av i Norge) som kanskje kan brukes i fremtiden,

Algedyrkning er ett spennede felt. Atomkraft har jeg også stor tro på, så lenge det gjøre ordentlig sikkert og med sikker lagringsplass av avfall.
For avfallslagrings problematikken kan filmen dokumentar filmen Into Eternity anbefales.

Men for å prøve å spore litt tilbake. Jeg tror at det ikke vil være mulig eller nødvendig å fly like mye som i dag. Møter og kommunikasjon kan tas via internett. Ferie kan taes via virtuell-virkelighet.

Jeg håper jeg tar feil. For jeg vil gjerne ha en tur til en romstasjon eller månen før jeg dør. Men det tror jeg ikke er veldig sannsynelig :fly

Back