Hva er "the purpose of" disse hvite blinkende lysene i enden(e) av rullebanen(e), og hvorfor varierer de i styrke?
Kalles ofte for "running rabbit" og er en del av innflygingslysene. De guider pilotene inn ved dårlige værforhold. Spesielt når været er rundt minima for en ILS, så er disse lysene gode å ha.
Er det dermed "nærheten" av flyet som avgjør "blinkestyrken"? Jo lengre unna jo sterkere blink?
Etterhvert ble de svakere og svakere, før det landet et Lufttransportfly og deretter et lite SASfly.
Et lite SAS fly, var det denne krabaten her da?!![]()
Canarsie Approach på JFK er jo et godt eksempel på running rabbits
http://www.youtube.com/watch?v=sZXgIVkI8gQ
Canarsie Approach på JFK er jo et godt eksempel på running rabbits
Vet ikke om styrken på selve blitsene i dette systemet kan dimmes, mulig noen flyggeledere her vet. Men intensiteten på resten av innflygingslysene kan justeres fra tårnet. Det som er vanlig ved dårlig sikt, er at intensiteten står på maks når et fly starter på siste del av innflygingen. Med en gang piloten ser nok, så ber han/henne som regel om å få dimmet lysene til neste lavere setting, eventuelt helt til minimum slik at ikke lysene generer ved selve landingen. Det er nok denne dimmingen du har sett.
Det er forskjellig fra flyplass til flyplass hva slags type lyssystem som er installert (er vel rimelig lik standard på de største plassene i Norge) og dette er blant annet med på å bestemme minstesikt for operasjonene på plassene.
Exactly! :lol: Mulig det var litt større og het RPF.
@ Discus - det var faktisk en periode med opphold og "klarvær" (skyer på 700 moh, fjellfaktor). Ganske sikker på at det ikke var retningsbasert heller, da de konkret lyste opp bakken/området rundt. Trodde først det var et fly som stod klart til avgang, men etterhvert avtok de i styrke helt til man kun så selve lyspunktet og ikke noe bakke rundt de![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.