Hvilket helikopter?

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Det er jo noen her som leker seg med rotorblader til vinger. Her er noen omskjærte bilder. Ære og berømmelse til den som finner flytypen og stedet bildet er tatt. Alle er tatt i Europa med hovedvekt på Norden. I ett av bildene er det to helikoptre...

Da begynner vi:

1)
Q31.jpg

2)
Q32.jpg

3)
Q33.jpg

4)
Q34.jpg

5)
Q35.jpg

6)
Q36.jpg

7)
Q37.jpg

8)
Q38.jpg

9)
Q39.jpg

10)
Q40.jpg

1. Westland Seaking, Banak?

2. Mil-Mi 8, og Mil-Mi 1? Ukjent plass.

3. Eurocopter AS332 Super Puma, Sola.

4. Sikorsky S-61, ukjent.

5. Bell UH-1B/204?, ukjent.

6. Bell UH-1/205, ukjent.

7. AB206 (kjent som HKP-6 i disse fargene), ukjent.

8. Westland WS-51 Dragonfly, ukjent.

9. Eurocopter EC-135, England en plass.

10. Aérospatiale Gazelle, ukjent.

Ikke så mye å tilføye Hr.Egenes`s svar. :)
Drister meg likevel å foreslå:

4. S-61A fra det Danske Luftforsvaret, Værløse
5. Bell 412SP fra Luftforsvaret
6. Bell UH-1B også fra Luftforsvaret

2.Mil Mi-4 HR-1 og Mil Mi-1? på Keski-Suomen Ilmailmuseo Tikkakoski.
4.Sikorsky S-61 A-1 U-278 på Værløse?
5.Bell 412 SP Arapaho 164 på Bardufoss?
6.Bell UH-1B RNoAF Rygge?

Her var det mye bra og kjapt gikk det! En oppforvirrende oppsummering

1) Westland Sea King, men hvilket flyvåpen? Jeg trodde ingen skulle ta hvor på det utsnittet, bra Egenes!
2) Ilmavoimat på det bakerste helikoptret plasserer oss i Finland og det er en Mil Mi-1 Hare og en Mil Mi-4 Hound.
3) Det er en Super Puma, men fra hvilket flyselskap og hvor? Da sier jeg samtidig at Sola er på jordet, men ikke ikke helt feil jorde ;)
4) Det er en Sikorsky S-61A fra det Kongelige Danske Flyvevåben, men flere flyplasser i Danmark.
5) 164 er en Bell 412SP fra 720 Skv og bildet er tatt i Sør-Norge.
6) Jamen dukket ikke forgjengerent opp også! Bell UH-1B fra samme skvadron et annet sted i fjelleheimen i Sør-Norge
7) Hkp 6 it is. For de uinvidde er det en Agusta-Bell 206A Jet Ranger i svensk militær tjeneste. Spørsmålet er hvilken tjeneste - og det avgjør om det er Hkp 6A, B eller C
8) Westland WS-51 Dragonfly og vår venn TOS bør helt klart ta denne i og med at han var med da jeg tok bildet....
9) Eurocopter EC-135 i England - kanskje, men ikke nødvendigvis. Selskap og sted mangler...
10) Aérospatiale SA.342L Gazelle er riktig. Det er privateid og står på gress i utlandet et sted.

Ligner og ligner - jeg synes ikke det. Bildet er for øvrig tatt i april 1992 så OSL er nok utelukket av den enkle grunnen. Det er ikke Gardermoen i det hele tatt.

Ligner og ligner - jeg synes ikke det. Bildet er for øvrig tatt i april 1992 så OSL er nok utelukket av den enkle grunnen. Det er ikke Gardermoen i det hele tatt.

3). 1992 - Forus HelikopterPlass ?

Last edited:
3) Super Puma, Norsk Helikopter, Bergen?
9) EC-135 T2 Northwest Air Ambulance, tatt på City of Manchester basen? G-SPHU? (Eneste jeg fant med Bond skrevet i Rødt hehe)

Jeg er ikke så god på helikoptre, men til noen fortsatt ubsvarte sprøsmål foreslår jeg dette:

1) En Sea King fra det norske luftforsvaret

3) Var Norsk Helikopter nedom FBU i 1992?, da var selskapet helt nytt
Det likner..., edit: nei det er nok BGO ja

5) foreslår Dagali.. ?

Last edited:
CNO1015: Spot on!

dc-8-63: Sjekk bakgrunnen: Litt mye fjell til å være Forus. Tips: Fjellet i bakgrunnen hadde en gang i tida en radarstasjon.

Da kommer svarene. Jeg må si jeg er imponert over hvor fort noe av dette gikk.

1) Selvsagt er dette Luftforsvarets Sea King som er på vei ut på et skarpt oppdrag en påskemorgen i 2000 på Banak (eller Lakselv eller North Cape Airport)

Q31A.jpg

2) To av Ilamvoimat/Flygvapnets helikoptre fra tidligere tider på museet i Helsingfors, en Mil Mi-1 Hare og en Mil Mi-4 Hound
Q32A.JPG

3) Vest i Norden til Flesland og Norsk Helikopters Super Puma LN-OLC
Q33A.JPG

4) Flyvevåbenets gamle redningshelikopter var av typen Sikorsky S-61A og tilhørte 722 Esk. Denne fant jeg på Flyvstation Skrydstrup i 1996. Flyplassen kalles også Vojens
Q34A.jpg

5) Inn i fjellheimen til Røros og påsken 1992. Da mellomlandet 164 fra 720 Skv på vei til Værnes.
Q35A.jpg

6) Nok et påskebilde: Fra 1988 denne gangen og en annen fjellflyplass. Bell UH-1B Iroquious 937 stakk innom Fagernes-Leirin mens vi ventet på ruteflyet til Bergen
Q36A.jpg

7) Dette var en stor overraskelse! I det vi parkerte bussen ved en veikro i Sverige tok denne Agusta-Bell Hkp 6B fra Marinen av. Bildet er forøvrig tatt med det fantastiske kameraet Minox 35GT
Q37A.jpg

8) For to uker siden møttes TOS, LN-KGL og undertegnede på Elvington og Yorkshire Air Museum. Helikoptret er en Westland Sikorsky Dragonfly HR5 i Royal Navy farger. Bonusen er at de to herrene er på bildet ;)
Q38A.JPG

9) North West Air Ambulance stasjonerer sine EC-135 på Manchester-Barton (eller City of Manchester som noen også kaller den)
Q39A.JPG

10) Tilbake i Yorkshire fant vi for noen år siden denne ungarsk resgistrerte Gazellen på Breighton
Q40A.JPG

8) For to uker siden møttes TOS, LN-KGL og undertegnede på Elvington og Yorkshire Air Museum. Helikoptret er en Westland Sikorsky Dragonfly HR5 i Royal Navy farger. Bonusen er at de to herrene er på bildet ;)

Legg forøvrig merke til at det er en rundt 30 kilo lettere LN-KGL dere ser.

10) Tilbake i Yorkshire fant vi for noen år siden denne ungarsk resgistrerte Gazellen på Breighton
På samme flystripe var det også en til av disse Gazellene, med identisk blåfarge - og så denne R22 som gjorde noe treningsrunder

Helicopter_KGL_002.jpg

Back