Hvilket år hadde du din første flytur ?

Re: Hvilket år hadde du din første flytur ?

Juni 1973, skolekorpstur til England, KRS-NCL med Dan-Air London HS748.

Jeg blir jo rene unggutten i dette selskapet. Jeg fløy en del til NordNorge i 69-71 grunnet at far først jobbet som turnuslege i Hammerfest og deretter en periode som distriktslege der oppe. Litt usikker på når første turen var da jeg selv er født i 1969.

Første turen som jeg husker var i 1978 fra Bergen til Newcastle med en Comet fra Dan Air.

1983 tror jeg, FBU-KSU. Mener flyet var nedom MOL enten på turen eller returen.

Hva fløy jeg, F-28 eller 732? Noen som kan hjelpe meg å tippe?

Februar 1992, 6 mnd gammel. GEN-MIA tror jeg, i allefall en plass i Floriden. Tower Air 747-200, kan det stemme tru?

Kanskje vi var på samme fly ? :) Jeg fløy i alle fall med Tower fra GEN til MIA i februar 1992, den gikk enten ukentlig eller hver 14.dag. Har med litt hjelp her inne fra funnet ut at det må ha vært en 747-100. Vi var nedom Goose Bay på utreisen, da en passasjer fikk hjertetrøbbel.

Sommeren 1981, FBU-TOS med SAS DC9 ett eller annet. En i familien skulle være med som medisinsk personell på landsturnstevne i Tromsø og vi unga var med. Husker godt kapteinen på PA; «nå passerer vi straks polarsirkelen, noen av dere har kanskje hørt at det er noe vi kan merke ombord, men det er selvfølgelig ikke riktig» - etterfulgt av et napp i stikka, rykk i flyet og hvining fra alle de kvinnelige turnerne som satt rundt meg.

Last edited:

Debuterte sent[emoji3] Første flytur var militær charter i september 1982. Braathens 737-200 FBU-BDU. Førstegangstjeneste i hæren på Gardermoen og Bardufoss.

Og første tur «alene» var UM som FBU-CPH-EWR i 1997. Siste legget med SK901

0da446f0c21c6171781b899e8add99c3.jpg

Min første flytur var våren -83.
Charter til Rhodos med de eg tror var Tjæreborg.
Hun vi reiste med var hvertfall Guide i Tjæreborg.
Mer enn det vet jeg egentlig ikke.

Husker ikke flyselskap eller flytypen. Nysgjerrigheten for slike detaljer kom et tiår eller to seinere.

FQTV

Chartertur til Gran Canaria i 1984, sannsynligvis med Star Tour. Jeg husker lite av dette selv, men mener å ha blitt fortalt at vi hadde en meget turbulent mellomlanding i København. Hvis noen ut fra dette kan utlede flyselskap og/eller type maskin, så hadde det vært veldig gøy å vite!

Debuterte sent[emoji3] Første flytur var militær charter i september 1982. Braathens 737-200 FBU-BDU. Førstegangstjeneste i hæren på Gardermoen og Bardufoss.

Jeg hadde riktignok floeyet endel for min foerstegangstjeneste, men det var noen foerstereisgutter ombord husker jeg. Min tur gikk fra GEN flystasjon til BDU ogsaa, Braathens 737-400. Ved hver perm haapet vi alltid paa SAS eller Braathens. Helst SAS for da fikk vi fullprispoeng, men sivilt fly var alltid bra sammenlignet med Hercules. FBU var fortsatt aapen da dette var i 97-98. Fra FBU gikk Braathens charter fra en liten militaer terminal, mens SAS fra vanlig innenriks. Det stusseligste var Herc fra GEN. Forsvaret var ogsaa imponerende elendig til aa informere om busstider fra Oslo, og det endte noen ganger med en maxi-taxi med flere andre hvis bussen ikke kom.

Min foerste tur alene, dog ikke som UM, var i 1991 med BA FBU-LHR og spraakreise. Alt var trygt og godt, med henting paa Heathrow.

Last edited:

Ca maj/juni 1984 (3 månader gammal) med Linjeflyg F28 ARN-GOT

Last edited:

Var på sommeren, årstallet må ha hvert 1968 - 69. Fra Kjevik, rundtur på ca 20 min.
En Cherokee 140 fra Fjellfly. Husker ikke reg på flyet, men flygeren mener jeg hette Torkildsen.
Husker jeg lurte veldig på den vindus-sveiven i taket som piloten sveivet på flere ganger uten at vinduet gikk opp.

29. april 1974 med SAS og Skate Viking - en DC-9-21 fra Fornebu til Værnes - hjem igjen på ettermiddagen med en B737-200 fra Braathens SAFE. Fikk også komme frem i cockpit på turen fra Fornebu. Sånn gikk det når far hadde «Ha med dag» på jobben:-)

SVG-FBU BU2056 09.05.1991. Reiste alene 7 år gammel for å besøke bror som studerte i Oslo. Fikk også komme frem i cockpit før avgang og se på alle knappene og dingsene på en Braathens SAFE Boeing 737-200. Det var vel cirka da flyinteressen startet vil jeg tro.

If i could turn back time.
Hadde jeg landet på BU F-27 SVG-OSL ca '65,
Men jeg kan ikke, så det blir en antagelse :old

Juni 1972 med Braathens SAFE F-27 KSU-FBU. Turen gikk deretter videre til AGP med B737-200 fra samme selskap. Chartertur med Saga solreiser som vel også var Braathens-eid på den tiden.

BGO-FBU-ARN med SK, 24.06.1975, UM. Har dokumentene i en eske i kjelleren :) Hadde vunnet en reise til Lappland som offisielt startet i Stockholm. Nattog til Gällivare samme kveld.

Litt usikker på hva som kom først: en gang for over 40 år siden i alle fall, enten med SAS DC9 fra TOS, eller med WF DHC-6 (Twin Otter).

5. august 1966 FBU - BGO SK 531, Caravelle som skulle videre til LHR.
Flyet, LN-KLN, leide SAS fra Sud Aviation fra det ble registrert første gang 13. januar 1966 til det ble tilbakelevert i 1969 og registrert i Frankrike som F-BRUJ.

Sommeren 1978, 2 år gammel. Ambulanse-sjøfly, tror det var Fonnafly.

Back