Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

  • Oslo - Atlanta

    Votes: 0 0.0%
  • Oslo - Boston

    Votes: 12 10.9%
  • Oslo - Calgary

    Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Chicago

    Votes: 17 15.5%
  • Oslo - Miami

    Votes: 15 13.6%
  • Oslo - Montreal

    Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Los Angeles

    Votes: 11 10.0%
  • Oslo - San Fransisco

    Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Seattle

    Votes: 6 5.5%
  • Oslo - Toronto

    Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Vancouver

    Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Washington

    Votes: 1 0.9%
  • Bergen - New York

    Votes: 0 0.0%
  • Stavanger - New York

    Votes: 2 1.8%
  • Ingen ny rute :-(

    Votes: 37 33.6%

  • Total voters
    110
  • Poll closed .
Status
Not open for further replies.
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Eivind Roald har et innlegg om dette temaet i siste kundemagasinet til SAS. Oser vel ikke akkurat av optimisme for de som har lest det.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Eivind Roald har et innlegg om dette temaet i siste kundemagasinet til SAS. Oser vel ikke akkurat av optimisme for de som har lest det.

Are you talking about the insert on page 118 in the July issue?
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Are you talking about the insert on page 118 in the July issue?

Check! Something like: "people complain about few routes from Oslo and Stockholm, but Copenhagen is a larger metro-area and we have already done a lot."
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Eivind Roald har et innlegg om dette temaet i siste kundemagasinet til SAS. Oser vel ikke akkurat av optimisme for de som har lest det.
Hvorfor ikke?

Han skriver: "we are commited to adding more direct flights from both Norway and Sweden, and we are doing so at a higher rate than for Copenhagen"
han skriver også "we look forward to showing you new destinations soon."

Styret i SAS har vedtatt at kapasiteten skal økes med 4 ekstra fly, ett av disse flyene skal brukes til ARN-HKG, så tre fly til overs.

Personlig velger jeg og ikke være så pessimistisk som enkelte er tydeligvis er.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Jeg undrer meg litt over formuleringen til Roald om CPH som senter i en region som bl.a. inkluderer "the Baltics". Om folk fra baltikum flyr inn til CPH, OSL eller ARN spiller neppe spesielt stor rolle (litt lenger til OSL, kanskje, men neppe noe spesielt stor forskjell), og jeg kan vanskelig se at dette er med på å øke attraktiviteten til CPH.

Litt av det samme gjelder for Polen, som også nevnes. Det er godt mulig polakkene kjører til CPH, men jeg vil anta at de primært flyr. Da tipper jeg vi kan tenke oss maks 15 minutter ekstra flytid til ARN fra f.eks. WAW i forhold til CPH. Neppe noen avgjørende faktor.

Vi får nå se hva som skjer. Jeg er ikke utpreget optimistisk basert på observasjoner av ganske mange års historie om ruteutvikling i bolaget.
 
Last edited:
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Hvorfor ikke?

Han skriver: "we are commited to adding more direct flights from both Norway and Sweden, and we are doing so at a higher rate than for Copenhagen"
han skriver også "we look forward to showing you new destinations soon."

Styret i SAS har vedtatt at kapasiteten skal økes med 4 ekstra fly, ett av disse flyene skal brukes til ARN-HKG, så tre fly til overs.

Personlig velger jeg og ikke være så pessimistisk som enkelte er tydeligvis er.

We look forward to showing you new destinations soon, er vel rimelig hakk i plata fra Roald..
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

We look forward to showing you new destinations soon, er vel rimelig hakk i plata fra Roald..

Tror Roalds definisjon av "soon" bærer preg av sydligere breddegrader:rolleyes:
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Er nok materiellet som setter begrensningene nå ... har ikke hørt mer om forlenging av lease eller nytt materiell til erstatning for de tre A340'ene som skal ut av flåten .. og inntil dette er klart, kan man helelr ikke åpne nye ruter.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Er nok materiellet som setter begrensningene nå ... har ikke hørt mer om forlenging av lease eller nytt materiell til erstatning for de tre A340'ene som skal ut av flåten .. og inntil dette er klart, kan man helelr ikke åpne nye ruter.

Sikkert riktig, men dette er vel markedsfolket og Roald klar over... Bør de da gå rundt å "love" noe de vet de ikke kan holde?
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

100% enig. På diamanteventen gav de inntrykket av at dette omtrent var done deal og bare skulle klareres for siste finpuss uken etterpå.

Mega håpløst av SAS å prate om utvidelse i 1 år uten noe som helst konkret.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

100% enig. På diamanteventen gav de inntrykket av at dette omtrent var done deal og bare skulle klareres for siste finpuss uken etterpå.

Mega håpløst av SAS å prate om utvidelse i 1 år uten noe som helst konkret.

Det er faktisk ganske enkelt. Når konkurrerende selskap uttaler seg gjentatte ganger om city pairs og ruter i emminga fra Skandinavia, er det komisk, klovnete, show og useriøst.

Når det er SAS som gjør det samme uten noe konkret, er det bare en rekke av uheldige omstendigheter:p

SAS har malt seg godt inn i hjørnet og har gjort en så god jobb at malingen ikke ser ut til å tørke! SAS har nå svært mye å bevise basert på sine uttalelser til publikum.

Jeg venter i spenning og konstaterer at diverse kilder er meget sprikende i sine forventninger. SAS har nå virkelig muligheten til å levere!
Vi får se om de tar den mulugheten eller løper som en høne uten hode i desperate steg etter Norwegian..
 
Last edited:
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Mulig spørsmålet har blitt stilt før, men hvorfor er det så ekstremt få interkontinentale Star Alliance-selskaper som opererer i Norge og Skandinavia? Det er jo nesten bare Singapore, Air Canada og Air China. Skulle tro Skandinavia er et større marked enn som så..
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Mulig spørsmålet har blitt stilt før, men hvorfor er det så ekstremt få interkontinentale Star Alliance-selskaper som opererer i Norge og Skandinavia? Det er jo nesten bare Singapore, Air Canada og Air China. Skulle tro Skandinavia er et større marked enn som så..

Man har vel Thai, United og Ethiopian i tillegg? Og det er vel ikkje så veldig få mtp innbyggarar. Det er knapt meir menneske i Skandinavia enn i ein større tysk delstat eller i greater London.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Man har vel Thai, United og Ethiopian i tillegg? Og det er vel ikkje så veldig få mtp innbyggarar. Det er knapt meir menneske i Skandinavia enn i ein større tysk delstat eller i greater London.

Dette har jo blitt forsøkt påpekt tidligere uten noe særlig interesse for oppmerksomhet og debatt. Thai, US, United, Air China og Ethiopian sine etableringer utenfor CPH har jo snarere vært på tross av SAS enn på grunn av.
Disse etableringene har jo blitt motarbeidet fra dag en uten at SAS har sett muligheten til å betjene destinasjoner direkte i sammarbeid med sine allianse partnere.

Fra kilder med internasjonal troverdighet innen STAR, så lemnes SAS lite annerkjennelse for viljen til å sammarbeide.
Ser man på det transatlantiske sammarbeidet så er SAS ikke invitert med inn.
Det er mildt sagt noe spesielt, STAR og den transatlantiske betydningen for SAS tatt i betraktning. Ser man på CPH, er det jo nesten pinlig hvor lite interkontinentale ruter med STAR selskaper som er der.

Av hva jeg har blitt fortalt, på grunn av at SAS ikke evner å ta inn over seg sin egen lille størrelse og betydning i invitasjonene og forsøkene til sammarbeid.

Resultatene er jo meget dynlige og udiskutable. SAS er desverre nærmest som en landstryker på sine interkontinentale landeveier!
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

SAS slipper paxtall i morgen, men veldig lite trolig at de kommer noe da. Utover det så er det kvartalspresentasjon igjen i begynnelsen av sept selv om de selvsagt kan slippe evt ny(e) ruter uavhengig av dette.

Ting tar tid og begynner å lure på om det faktisk kommer noe i det hele tatt, og spesielt fra OSL.... Poll'en her inne er jo relativt tydelig på hva forumistene tror. Kanskje de har rett..
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Dette har jo blitt forsøkt påpekt tidligere uten noe særlig interesse for oppmerksomhet og debatt. Thai, US, United, Air China og Ethiopian sine etableringer utenfor CPH har jo snarere vært på tross av SAS enn på grunn av.
Disse etableringene har jo blitt motarbeidet fra dag en uten at SAS har sett muligheten til å betjene destinasjoner direkte i sammarbeid med sine allianse partnere.

Fra kilder med internasjonal troverdighet innen STAR, så lemnes SAS lite annerkjennelse for viljen til å sammarbeide.
Ser man på det transatlantiske sammarbeidet så er SAS ikke invitert med inn.
Det er mildt sagt noe spesielt, STAR og den transatlantiske betydningen for SAS tatt i betraktning. Ser man på CPH, er det jo nesten pinlig hvor lite interkontinentale ruter med STAR selskaper som er der.

Av hva jeg har blitt fortalt, på grunn av at SAS ikke evner å ta inn over seg sin egen lille størrelse og betydning i invitasjonene og forsøkene til sammarbeid.

Resultatene er jo meget dynlige og udiskutable. SAS er desverre nærmest som en landstryker på sine interkontinentale landeveier!

Det har vaert rettet mye kritikk mot SAS sine egenskaper til aa samarbeide innen STAR, selv har jeg hoert akkurat det samme fra Lufthansa, men allikevel er nok det kun endel av aaarsakene til at det er faa Star IC ruter fra Skandinavia.

Det samme gjelder jo baade Oneworld - som var i Skandinavia med American Airlines og som aldri gjenopprettet ruten etter 2001.

Skyteam var jo inne med Delta og forsvant igjen. Jeg vet at American valgte bort Skandinavia pga. prisnivaaet paa Business Class - og sammenligner vi Oslo - Newark United NOK28193.00 envei unrestricted med Manchester - Newark NOK 73664.00 eller London - Newark NOK 74004.00 - saa er det ikke vanskelig aa forstaa at "flere byer i UK" velges foer Skandinavia, enten man sitter med STAR oeyne, Oneworld eller Skyteam.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

SAS slipper paxtall i morgen, men veldig lite trolig at de kommer noe da. Utover det så er det kvartalspresentasjon igjen i begynnelsen av sept selv om de selvsagt kan slippe evt ny(e) ruter uavhengig av dette.

Ting tar tid og begynner å lure på om det faktisk kommer noe i det hele tatt, og spesielt fra OSL.... Poll'en her inne er jo relativt tydelig på hva forumistene tror. Kanskje de har rett..

19. August 😀
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Lite nytt og trenger ikke nødvendigvis ha noen sammenheng med hva SAS tenker og nye destinasjoner men det er et poeng i det hele i tillegg til at en kan legge ved forenklet tollbehandling på OSL som et argument, noe SAS også har presset hardt for å få til:

Den norska inrikestrafiken är SAS största och mest lönsamma marknad. Att växa ytterligare, framför allt bland affärs- och oftaresenärer är en del av strategin för framtiden.
Det kan också ge en fingervisning om var SAS nästa långlinje ska placeras.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11105
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top