Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

• Oslo - Atlanta

Votes: 0 0.0%
  • Oslo - Boston

Votes: 12 10.9%
  • Oslo - Calgary

Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Chicago

Votes: 17 15.5%
  • Oslo - Miami

Votes: 15 13.6%
  • Oslo - Montreal

• Oslo - Los Angeles

Votes: 11 10.0%
  • Oslo - San Fransisco

Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Seattle

Votes: 6 5.5%
  • Oslo - Toronto

Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Vancouver

• Oslo - Washington

• Bergen - New York

Votes: 0 0.0%
  • Stavanger - New York

Votes: 2 1.8%
  • Ingen ny rute :-(

Votes: 37 33.6%

• Total voters
    110
  • Poll closed .
Status
Not open for further replies.
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Legger merke til at 33% tror at det ikke blir noen ny rute fra Norge... sier vel kanskje noe om troverdigheten til SAS.

Det har vel mere med at man her inne ikke har satt seg godt nok inn i hvilket arbeide som ligger bak utvikling av nye markeder, spesiellt naar det skal innarbeides med en begrenset flaate. Det SAS har gjort dumt er aa si at noe kommer gang etter gang, de skaper forventninger som de ofte ikke kan innfri.

Jeg husker fra den planleggningen jeg deltok i - Air France sin rute til Seattle, sommeren 2005 var allt paa plass for aapning vaaren 2006 etter godt 4 aars planlegging (dog skjedde 09.11.2001 under planleggingsfasen) Allt var beregnet rundt A340-300, slot var paa plass, tidtabell var utviklet, forretningsavtaler med de "store" i Seattle var underskrevet - Good2Go ! Saa skjedde AF 385 i Toronto den 02 August og i loepet av 24 timer var alle planer stoppet og vi fikk beskjed om at det ikke ble A340 men A330 og at det ville bli utsatt minst et aar i paavente av leveranse av A330 (Air France var meget klare paa at de ikke kom til aa handle inn flere A340).

Fra en operasjonell og kommersiell vinkel er det mye som taler for Chicago, SAS har allerede en full organisasjon paa plass (husk at mellom 40-45% kommer til aa bli solgt i USA), ORD er en utmerket Hub som vil gi kundene masse nye "onestop" forbindelser, proraterings avtaler er allerede paa plass til 100 talls destinasjoner. Saa om en selger maa spise en Kamel eller 2 (OK saa lenge ikke roeyker dem) og noen skrotinger blir dypt saara og vonbroetni - skal en rute til sist tjene penger.

Denver er nok mer fristende paa tegnebrettet enn i virkeligheten, DIA er underdimensjonert paa International ankommst og selv om det er en helt grei United / Star Alliance Hub er det lite lokal trafikk, mener at Lufthansa har opp i mot 90% transfer og det er alltid lett aa finne gode priser via Denver naar nonstop FRA-SEA er solgt ut.

Miami kan vaere en joker, se paa Lufthansa med daglig A380 FRA - MIA, selvom jeg skal vaere den foerste til aa innroemme at Transfer via USA er mildt sagt kloenete, er det masse gode forbindelser til mellom og soer Amerika via Miami (jeg er en av de som "krysset av paa Miami" ut fra hva jeg hoert av rykter fra tidligere kollegaer i SAS paa flere hold). Saa Kamel seiler nok opp forbi hvalkjoett som sommerens Grill Hit ;)

Mannen er selger. Når ble en selger troverdig? :cool:

Vi snakker jo ikke her om Ensjø grøft og motor...
En selger uten troverdighet varer ikke lenge.
Det er komplett utenkelig for et internasjonalt milliard konsern å presentere forventninger i markedet som de ikke kan innfri!

Last edited:

Canada, YVR, YYC eller YYZ [emoji4]

Hvis det er et kriterium at destinasjonen må være en * hub, kan vel ikke annet enn ORD være aktuelt.
BOS er jo ikke hub for noen av the big 3, så kanskje det kan være et wild card? Boston er iallefall en av mine favorittbyer i USA, så om jeg hade vært SAS-kunde hadde jeg krysset fingrene for den.

Kanskje er riktig svar noe som bare delvis er et Poll Alternativ:cool:

Antar Finn Erik ønsker seg SK 937/938 tilbake igjen :p

Vel hadde 937/938 vaert hyggelig, men dette er nok langt mere realistisk enn en rute til passer meg...

Da var juni slutt, og ingen annonsering enda..

Mm, da var det 37 av oss som fikk rett, da!

Hadde jeg kunne satt penger på det alternativet, så hadde jeg nok lastet en anseelig sum!

Siden ARN-ORD for økt frekvens, så taler også det litt mot OSL-ORD, så er nok en annen destinasjon som kommer

Hvordan går CPH - NRT ruten til SK?

Er OSL - NRT/HND helt urealistisk?

JA det skal du helt sikkert ikke regne med...Det er og bliver en CPH rute, alt andet er helt urealistisk...

I det hele taget tor jeg ikke at Norge kan forvente en eneste ny rute,,,Det bliver fra Stockholm de kommer
hilsen Ole

Som SK931 skriver så tror jeg også det er lite trolig.
Dels fordi NRT er Asia ruten med lavest snitt belegg (uten at det sier noe om yield) og fordi ruten har en høy transfer andel.

Det sagt, så forstår jeg ditt spørsmål. SAS har jo selv lovet NRT fra Stockholm i årevis lik Fornebu banen rundt valgkamp. Samtidig lever Finnair godt på Japan Trafikken.
Ser man på Skandinavisk industri er det jo helt klart at det er Mälardalen som står for den største industrielle forbindelsen med Japan. Men som SK931 skriver er nok feed og hub produktet essensielt for å få NRT til å fungere.

Men jeg stadig arbejdede og rejste til NRT i tid og utide, var der ofte C Class pax som blev downgraded, så jeg vil men at , det er en rimelig god rute for SAS,,,og det er dejligt..skulle der blive en ny rute til JApan, kunne et sted som Nagoya være udmærket..Både AY og LH flyver der...Kom med AY sidst jeg var der..fik sidste plads(heldigvis), for det var bare for varmt i august...
Men NGO er et dejligt sted
Hilsen Ole

Men jeg stadig arbejdede og rejste til NRT i tid og utide, var der ofte C Class pax som blev downgraded, så jeg vil men at , det er en rimelig god rute for SAS,,,og det er dejligt..

Ja mulig at yielden er meget god. Trafikstyrelsen.dk viser tall med hele 2/3 av all pax i transfer på CPH og 195 pax i snitt pr avgang. (Hele 2014).

I mitt hode så gir en så høy transferandel utfordringer for yielden, men mulig jeg tar feil?

Når det gjelder flere IC ruter fra OSL, må vi nok sette vår lit til Norwegian og utenlandske selskaper.

Når det gjelder flere IC ruter fra OSL, må vi nok sette vår lit til Norwegian og utenlandske selskaper.

Er nok noe i det ja! Selv om SAS tappert forsøker å lage halleluja stemning og tryner i egne løfter, vil det kun være symbolske ruter de kommer med fra OSL.
Så lenge SAS er forhindret både politisk og gjennom avtaler fra å starte åpenbare City Pairs, forblir deres eventuelle IC satsning på OSL begrenset og halvhjertet!

Status
Not open for further replies.
Back