dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?
Det har vel mere med at man her inne ikke har satt seg godt nok inn i hvilket arbeide som ligger bak utvikling av nye markeder, spesiellt naar det skal innarbeides med en begrenset flaate. Det SAS har gjort dumt er aa si at noe kommer gang etter gang, de skaper forventninger som de ofte ikke kan innfri.
Jeg husker fra den planleggningen jeg deltok i - Air France sin rute til Seattle, sommeren 2005 var allt paa plass for aapning vaaren 2006 etter godt 4 aars planlegging (dog skjedde 09.11.2001 under planleggingsfasen) Allt var beregnet rundt A340-300, slot var paa plass, tidtabell var utviklet, forretningsavtaler med de "store" i Seattle var underskrevet - Good2Go ! Saa skjedde AF 385 i Toronto den 02 August og i loepet av 24 timer var alle planer stoppet og vi fikk beskjed om at det ikke ble A340 men A330 og at det ville bli utsatt minst et aar i paavente av leveranse av A330 (Air France var meget klare paa at de ikke kom til aa handle inn flere A340).
Fra en operasjonell og kommersiell vinkel er det mye som taler for Chicago, SAS har allerede en full organisasjon paa plass (husk at mellom 40-45% kommer til aa bli solgt i USA), ORD er en utmerket Hub som vil gi kundene masse nye "onestop" forbindelser, proraterings avtaler er allerede paa plass til 100 talls destinasjoner. Saa om en selger maa spise en Kamel eller 2 (OK saa lenge ikke roeyker dem) og noen skrotinger blir dypt saara og vonbroetni - skal en rute til sist tjene penger.
Denver er nok mer fristende paa tegnebrettet enn i virkeligheten, DIA er underdimensjonert paa International ankommst og selv om det er en helt grei United / Star Alliance Hub er det lite lokal trafikk, mener at Lufthansa har opp i mot 90% transfer og det er alltid lett aa finne gode priser via Denver naar nonstop FRA-SEA er solgt ut.
Miami kan vaere en joker, se paa Lufthansa med daglig A380 FRA - MIA, selvom jeg skal vaere den foerste til aa innroemme at Transfer via USA er mildt sagt kloenete, er det masse gode forbindelser til mellom og soer Amerika via Miami (jeg er en av de som "krysset av paa Miami" ut fra hva jeg hoert av rykter fra tidligere kollegaer i SAS paa flere hold). Saa Kamel seiler nok opp forbi hvalkjoett som sommerens Grill Hit
Legger merke til at 33% tror at det ikke blir noen ny rute fra Norge... sier vel kanskje noe om troverdigheten til SAS.
Det har vel mere med at man her inne ikke har satt seg godt nok inn i hvilket arbeide som ligger bak utvikling av nye markeder, spesiellt naar det skal innarbeides med en begrenset flaate. Det SAS har gjort dumt er aa si at noe kommer gang etter gang, de skaper forventninger som de ofte ikke kan innfri.
Jeg husker fra den planleggningen jeg deltok i - Air France sin rute til Seattle, sommeren 2005 var allt paa plass for aapning vaaren 2006 etter godt 4 aars planlegging (dog skjedde 09.11.2001 under planleggingsfasen) Allt var beregnet rundt A340-300, slot var paa plass, tidtabell var utviklet, forretningsavtaler med de "store" i Seattle var underskrevet - Good2Go ! Saa skjedde AF 385 i Toronto den 02 August og i loepet av 24 timer var alle planer stoppet og vi fikk beskjed om at det ikke ble A340 men A330 og at det ville bli utsatt minst et aar i paavente av leveranse av A330 (Air France var meget klare paa at de ikke kom til aa handle inn flere A340).
Fra en operasjonell og kommersiell vinkel er det mye som taler for Chicago, SAS har allerede en full organisasjon paa plass (husk at mellom 40-45% kommer til aa bli solgt i USA), ORD er en utmerket Hub som vil gi kundene masse nye "onestop" forbindelser, proraterings avtaler er allerede paa plass til 100 talls destinasjoner. Saa om en selger maa spise en Kamel eller 2 (OK saa lenge ikke roeyker dem) og noen skrotinger blir dypt saara og vonbroetni - skal en rute til sist tjene penger.
Denver er nok mer fristende paa tegnebrettet enn i virkeligheten, DIA er underdimensjonert paa International ankommst og selv om det er en helt grei United / Star Alliance Hub er det lite lokal trafikk, mener at Lufthansa har opp i mot 90% transfer og det er alltid lett aa finne gode priser via Denver naar nonstop FRA-SEA er solgt ut.
Miami kan vaere en joker, se paa Lufthansa med daglig A380 FRA - MIA, selvom jeg skal vaere den foerste til aa innroemme at Transfer via USA er mildt sagt kloenete, er det masse gode forbindelser til mellom og soer Amerika via Miami (jeg er en av de som "krysset av paa Miami" ut fra hva jeg hoert av rykter fra tidligere kollegaer i SAS paa flere hold). Saa Kamel seiler nok opp forbi hvalkjoett som sommerens Grill Hit
