• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvilke flytype er best av Dash, ATR, Dornier?

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hei. Jeg lurer på hvilke flytype som er best blant prop (propellfly). Selv mener jeg Dash og ATR er de beste, siden dem er mest brukt i Europa og USA osv. Men har Dornier oftere så lurer på hvem er best av disse tre konkurentene,? Takker så mye for hjelpen på forhånd fra dere som vet noe om dette.

Re: Hvilke flytype er best av Dash,ATR,Dornier?

Hvilken flytype som er best kommer ann på hva du skal bruke de til.
Hvor langt man flyr,hvor mange pax og cargo osv.

Jeg mener generelt alt. Si fra Norge - Frankrike med et av de flyene hvem er best comfort og hvilke av de flyene er best da?.

Hvilket som er best til alt? Ingen. Alle tre har sine fordeler og ulemper målt opp mot hverandre. Folk og flyselskaper har sin egen oppfatning av hvilket de liker best, og hva de baserer det på er forskjellig. Jeg synes Dornier-fly generelt er de peneste av de tre du nevner, men dette gjør dem ikke "best". Dette er et spørsmål jeg tviler du kommer til å få et godt svar på.

Hvilke av de flyene er egnet til og fly lengst, ta mest passasjerer, cargo og bråker minst når du sitter ombord. Der er ATR og Dash best mener jeg. Dornier har jeg ikke prøvd men dem ser finest ut ja.

Dornier vet jeg lite om men jeg tror... ATR er litt billigere i innkjøp en Dash og finnes dessuten i 2 størrelser. Dash produseres nå bare i Q400 varianten, har høyere marsjfart, klarer seg med litt kortere rullebane og med større avstand mellom landingshjulene klarer den mer sidevind. Cargo? vet ikke!!

Ok takk for hjelpe. Men både Dash, ATR og Dornier er alle bra fly, men det meste tyder på at ATR er "best". Siden dem lages i to typer og Dash bare i Q400.

Re: Hvilke flytype er best av Dash ,ATR ,Dornier?

Det meste tyder på at ATR er best fordi den finnes i 2 utgaver?
Hvor gammel er du egentlig Karsten?
Så den kommentaren din om at det var mye turbulens og man satt på i en dash også, så bare lurer litt på hvem du egentlig er:)?

Ok takk for hjelpe. Men både Dash, ATR og Dornier er alle bra fly, men det meste tyder på at ATR er "best". Siden dem lages i to typer og Dash bare i Q400.

Hvor mange forskjellige utgaver av en flytype som lages har ingenting å gjøre med hvor bra den er. Hvis man skulle bruke ditt resonnement på for eksempel biler, så kunne man si at Volkswagen er et bedre bilmerke enn Audi fordi VW lager flere forskjellige modeller enn Audi. Og det gir jo ingen mening. Dessuten er det ikke alltid sånn at flest = best.

Du kan jo snu på det, og si at Dash (8-Q400) er best, siden Dash klarer seg med én modell mens ATR må ha to. Det blir selvsagt også helt feil og meningsløst, men vil bare prøve å vise at det ikke nytter å måle hvem som er "best" på hvor mange forskjellige modeller som lages. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvem som er best, fordi flyene ikke er identiske, men har en del små forskjeller som gjør at hver modell har hver sine fordeler og ulemper og er tilpasset hvert sitt bruksområde (f.eks. passasjerkapasitet, hot&high performance, hastighet, cargokapasitet, range osv.) Selvsagt er det en god del overlapp mellom f.eks. ATR 72-500 og Dash 8-Q400, men det er ikke 100 % overlapp. Når Widerøe bestemte seg for å kjøpe Q400, så var det helt sikkert fordi de mente at denne modellen var best for dem og deres behov. På samme måte mente sikkert Binter Canarias at ATR 72 var best for dem og deres behov.

Dette handler om hvilke behov ATRs kunder har, og hvilke områder ATR velger å fokusere på. ATR lager både 42 og 72 sannsynligvis fordi de mener at det er et behov for det i markedet, og fordi de har kunder som er interesserte i begge utgavene. Blant annet.

Last edited:

@Flyboy.

Det er utrolig vanskelig a svare pa din spörsmal uten a ha en konkret rute i mind.

Men generellt sett kan man si at de nye -600 varianter slar Q400 pa fuel-forbruk og er definitiv billigere i drift. BBD har tapt alle viktige konkurranser mot ATR i det siste tida og misted viktige kunder e.g. ANZ

Do328 er en liten ræser som får mye skryt. Men siden den er ute av produksjon og dermed dyr i drift er det få som benytter den.

Do328 Welcome Air bruker dem idag tror jeg. ser ut til og være mer effektive en Dash og ATR i mine øyne.

Siden den er fin raskere. Og dem selskapene som bruker dem i dag hæ vel fordeler med at den er raskere, og kan fly flere destinasjoner da. Trodde jeg eller gir jeg opp her og nå.

Siden den er fin raskere. Og dem selskapene som bruker dem i dag hæ vel fordeler med at den er raskere, og kan fly flere destinasjoner da. Trodde jeg eller gir jeg opp her og nå.

Litt sånn småforvirra her nå :drunk: Du sier Do.328 er mer effektiv fordi den er pen, og raskere enn de andre? Når du snakker om effektivitet må også ta i beregning ting som passasjerkapasitet, rekkevidde og drivstofforbruk utover marsjfart. Alle disse flyene er bygd rundt et spesielt konsept, og passer til forskjellige ruter og passasjervolum.

Jeg mener det er umulig å svare på spørsmålet du stiller i denne tråden. For å illustrere: En Boeing 737 er mer rett for ruta KSU-OSL enn en B767. Hvorfor? Fordi passasjergrunnlaget ikke er stort nok til å forsvare et så stort fly på den ruta, og driftskostnadene vil derfor blitt for høye målt opp mot inntektene. Men en Boeing 767 er kanskje mer rett for ruta LHR-SVO enn en B737, fordi avstandende er større, passasjergrunnlaget er høyere, og flyselskapet har derfor flere potensielle kunder som kan kjøpe billetter.

Dette betyr ikke at en B767 er et bedre fly enn en B737 eller omvendt. Det hele handler om å finne den flytypen som passer best for en spesiell type trafikk, et spesielt marked, og ei spesiell rute. Det går derfor ikke an å avgjøre hvilken flytpe som er best "generelt". Alle fly er best på noen områder, og verst på andre.

Last edited:

Litt sånn småforvirra her nå :drunk: Du sier Do.328 er mer effektiv fordi den er pen, og raskere enn de andre? Når du snakker om effektivitet må også ta i beregning ting som passasjerkapasitet, rekkevidde og drivstofforbruk utover marsjfart. Alle disse flyene er bygd rundt et spesielt konsept, og passer til forskjellige ruter og passasjervolum.

Jeg mener det er umulig å svare på spørsmålet du stiller i denne tråden. For å illustrere: En Boeing 737 er mer rett for ruta KSU-OSL enn en B767. Hvorfor? Fordi passasjergrunnlaget ikke er stort nok til å forsvare et så stort fly på den ruta, og driftskostnadene vil derfor blitt for høye målt opp mot inntektene. Men en Boeing 767 er kanskje mer rett for ruta LHR-SVO enn en B737, fordi avstandende er større, passasjergrunnlaget er høyere, og flyselskapet har derfor flere potensielle kunder som kan kjøpe billetter.

Dette betyr ikke at en B767 er et bedre fly enn en B737 eller omvendt. Det hele handler om å finne den flytypen som passer best for en spesiell type trafikk, et spesielt marked, og ei spesiell rute. Det går derfor ikke an å avgjøre hvilken flytpe som er best "generelt". Alle fly er best på noen områder, og verst på andre.

Ah... den som hadde hatt en "liker"-knapp.

Kanskje det burde vært en propell Top-Trumps utgave til å avgjøre dette :)

Back