Hvilke flyplasser, flytyper og flyselskaper har dere fløyet?

Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Jeg legger meg flat, og har rettet opp listen....jeg husket derimot riktig naar det gjaldt MD-88...:)
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Nytt selskap: Sterling European (har også fløyet gamle Sterling)
Nye flytyper: 737-800 WL, DHC-8-300

FBU4EVER: dette er off-topic, men jeg har alltid lurt på hvordan et flysertifikat ser ut; er det en punke med papirer eller et enkelt ark? Er vel neppe noe lite plastkort!:D

Mener forresten å ha lest en artikkel i det gamle inneriksmagasinet til SAS (husker ike hva det het) om at DC-9 ble bygd om til MD-80 på FBU. Regner med at denne handlet om instrumentoppgraderingen du viser til.
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Her er min liste... (oppdatert 23.02.09)

Air Foyle [Color Air] (737-300)
British Airways (737-400)
Braathens S.A.F.E (737-200, 737-400, 737-500 og 737-700)
Britannia Airways AB (737-800)
Busy Bee (Fokker F-27)
Channel Express [Norwegian] (737-300)
Icelandair (757-200)
Heli-Trans (Eurocopter AS350)
KLM (737-800 og 737-900)
KLM Cityhooper (Fokker 70 og Fokker 100)
Norwegian (737-300) (Klappsete TRD-PRG-TRD)
Norwegian (737-300)
Pegasus (737-800 og 737-800w)
SAS (737-600, 737-800, 767-300, MD-81/82/87 og DC9-41)
SAS Braathens (737-500)
SAS Norge (737-800 og 737-800w)
Spanair (MD-83, A320 og A321)
Swedair (SAAB 340)
Tarom (På starten av 80-tallet ???)
US Airways (737-200, 737-300 og Fokker F-28)
US Airways Express (???)
Widerøe Dash 8 100 (MQN-TRD på klapp)
Widerøe Dash 8 100
 
Last edited:
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Air China 767-200
Air France 737-500/777-200
Braathens SAFE 737-200/300/400/500
British Airways 757-300/767-300/777-300/A 319/320/BAE Concorde
Continental 757-200/300/737-800
CSA 737-400/500
Icelandair 757-200
Lufthansa A319/320/321/340/Avro RJ85/Boeing 747-400
Norwegian 737-500
Sabena A319/Avro RJ85
SAS DC9-21/41 MD81/82/87/90 Boeing 737-600/800 767-300 Fokker 50 Avro RJ85 Airbus A321/330/340
Sterling 737-800
Thai MD11
United 767-300
Varig MD11
Virgin Atlantic A340-300/Boeing 747-400
Widerøe Dash 8/Q400
Convair CV440
 
Last edited:
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Her er mine (er nok noen charterselskaper som har gått i glemmeboka)

SAS (Fra CV440 til A340, mangler A330 foreløpig)
Braathens
Widerøe
Color Air
Premiair
Linjeflyg
Cimber Air
Lufthansa
Rheintalflug
Pan Am (Oslo-Berlin...)
Air France
Sabena
Swissair
Alitalia
KLM
British Airways
Finnair
Thai (A300-600, A330, 747, 777, MD11)
Bangkok Airways
United Airlines
Scanair
Spanair
Spantax
Ryanair

Til hvor - hmm, det var nesten værre:

Norge: OSL-FBU-GEN-Torp-SVG-BGO-MOL-TRD-BOO-EVE-BDU-TOS-ALF-KKN
I tillegg Leknes-Svolvær-Hammerfest-Båtsfjord
Sverige: Malmø-ARN-Østersund-Luleå-Kiruna
Finland: Helsinki-Oulu
Danmark: CPH-Billund-Karup
Tyskland: HAM-TXL-THF-Hannover-Paderborn-Düsseldorf-Køln/Bonn-Frankfurt-Hahn-Stuttgart-München
Sveits: Geneve-Zurich
Østerriket: Wien
Nederland: Amsterdam
Belgia: Brussels
Frankriket: CDG-Lyon-Bordeaux
England: LHR
Italia: Roma-Catania
Hellas: Athen
Tyrkia: Istanbul
Kypros: Larnaca
Spania: Barcelona-Gran Canaria-Lanzarote-Tenerife Sur
Portogal: Lisboa, Madeira
USA: EWR-ORD-DEN-LAX-SFO-BOS
Thailand: BKK-Chiang Mai-Trat-Koh Samui-Phuket
Hong Kong: HKG
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

FBU4EVER: dette er off-topic, men jeg har alltid lurt på hvordan et flysertifikat ser ut; er det en punke med papirer eller et enkelt ark? Er vel neppe noe lite plastkort!:D

Mener forresten å ha lest en artikkel i det gamle inneriksmagasinet til SAS (husker ike hva det het) om at DC-9 ble bygd om til MD-80 på FBU. Regner med at denne handlet om instrumentoppgraderingen du viser til.

Ja,det er denne modifiseringen jeg snakker om.
Et norsk ATPL-sert. er faktisk tre-delt: Selve sertifikatet,et rettighetsbevis og legepapiret.Alle er ca 15 cm brede og 6-7cm i høyden og foldet i tre slik at de er ca. 5x7 cm og passer i en plastholder.
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Hmm, nå har ikke jeg vært i luften så langt i år (men bare vent til august, da blir det OSL-LHR-SIN-MEL og tilbake samme veien) :spin:

Men her er et forsøk på å oppsummere (men uten så mange detaljer om flytypene, er jeg redd):

Balkan Air (Tupolev 154)
Braathens (Boeing 737, ymse varianter)
British Airways (Boeing 747-400, Boeing 757)
Busy Bee (Boeing 737)
Iceland Air (Boeing 757)
Inex Adria (DC-9)
KLM (Boeing 737)
Maersk Air (Boeing 737)
Martinair (Boeing 767)
Norway Airlines (Boeing 737)
Premiair (Airbus A-320)
SAS (DC-9)
Scanair (Airbus A-300, DC-8, DC-10, MD-80)
Sterling (Boeing 727)

Hmm, mye charterflyvninger :zzz
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Originally posted by LCH

FBU4EVER: dette er off-topic, men jeg har alltid lurt på hvordan et flysertifikat ser ut; er det en punke med papirer eller et enkelt ark? Er vel neppe noe lite plastkort!:D

FAA PPL, CPL og CFI er plastkort, ala norsk bilsertifikat, men uten bilde. Legeattesten er som en stor gul post-it lapp.

DC9-80 ble forresten kalt super 80 i starten:up:
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Sorry O/T:
Ja,det er denne modifiseringen jeg snakker om.
Et norsk ATPL-sert. er faktisk tre-delt: Selve sertifikatet,et rettighetsbevis og legepapiret.Alle er ca 15 cm brede og 6-7cm i høyden og foldet i tre slik at de er ca. 5x7 cm og passer i en plastholder.
Norsk (JAA) PPL ser nesten likt ut, bortsett fra at rettighetene står på selve sertifikatet.


FAA PPL, CPL og CFI er plastkort, ala norsk bilsertifikat, men uten bilde. Legeattesten er som en stor gul post-it lapp.
Jepp, men FAA medical er forresten bare gul så lenge den er kombinert med student pilot sertificate. (solo-bevis) Er noen som går rundt med samme store lappen bare i hvit. :)
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Air France: A-320
Braathens: B-737-700
British Airways: B-767, B-757, A-319
Britannia: B-757
GOODjet: A-320
Nordic Airlink (Flynordic): MD-83
Maersk Air: B-737-500
Premiair: A-320, DC-10
SAS: A-330, A-321, MD-80 (81,82,87,90), B-737 (600,800), DC-9-41, Dash 8
Skyways: SAAB 340
Swe Fly: B-767-200
Swiss Air Lines: Avro RJ100
United Airlines: B-777-200
Varig: MD-11

Snart: KLM: 73S, KLM Cityhopper: Fokker 70
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Hm nytt siste 12 måneder:

Selskaper:
Qantas, Air New Zealand, Emirates, Singapore Airlines.
Flytyper:
Airbus 340-500, Canadair CRJ-200, Boeing 757-200
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

McD valgte av komersielle grunner å markedsføre DC-9-80 som MD-81/82/83 og -87.


Vidare till det som FBU4EVER skriver och som vi tidigare haft uppe på forumet så säger McD: "It is up to the customer to call the aircraft either DC-9-80, Super 80 or MD-80".
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Hmm, jeg har måttet opprette en egen Excel-fil for å holde styr på dette, go jeg tror jeg nå har kommet til 52 flyselskaper, hvorav 12 ikke lenger finnes.

AeroCancoun (RIP)
airBaltic
Air France
Airlift
Air X (RIP)
Alitalia
American Airlines
Arctic Air (RIP)
Ascor Air Service (RIP)
Austrian Airlines
Blue1
British Airways
Braathens (RIP)
Busy Bee (RIP)
Chalk's Ocean Airways
Cimber Air
Continental
Color Air (RIP)
Coast Air (RIP)
FlyBe.
Golden Air
KLM
Lauda Air
Lufthansa
Lufthansa CityLine
Malev
Maersk Air (RIP)
Nordic Airlink (RIP)
NouvelAir Tunisie
Northwest (Orient)
Norving (RIP)
Norwegian
Premiair
Republic (RIP)
Ryanair
SAS
SAS Commuter
Scanair
Shorouk Air (RIP)
Sterling (RIP)
South African Airways
South African Airlink
South African Express
Southwest
Sun-Air
Swiss
Trans Maldivean
Transwede
TUIfly Nordic
Tyrolean
United Airlines
Widerøe


Fltyper tror jeg at jeg nærmer meg 60, med Turbo Mallard, JU-52 og Twin Otter på flottører rager på toppen!

Airbus A300
Airbus A319/320/321
Airbus A330/A340
ATR 42/72
AVRO RJ70/85/100
BAe Jetstream 31/32/41
Beech King Air 200
Boeing 727-200
Boeing 737-200/300/400/500/600/700/800
Boeing 747-200/300/400
Boeing 757-200/300
Boeing 767-200/300
Bombardier CRJ200
Bombardier Dash 8-100/300/Q400
Cessna 172
Cessna 310
Cessna Citation I
deHavilland Canada DHC-6 Twin Otter (hjul/flottører)
deHavilland Canada DHC-7 Dash 7
Dornier 228
Dornier 328
Fokker F-27
Fokker F-28
Fokker 50
Fokker 70/100
Grumman G-73T Turbo Mallard
Junker JU-52/3m
MDD DC-8-63
MDD DC-9-21/30/41
MDD MD81/82/83/87/90
MDD DC-10
SUD Caravelle
 
Last edited:
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Hva med å liste de flyplasser/flytype/selskaper som du har betalt det det koster å reise ned ? Her på forumet er det sikkert ikke mange som har betalt altfor mange kroner for sine turer, eller hva ? :thumbup
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Originally posted by Leorim
Hva med å liste de flyplasser/flytype/selskaper som du har betalt det det koster å reise ned ? Her på forumet er det sikkert ikke mange som har betalt altfor mange kroner for sine turer, eller hva ? :thumbup

Mine gratisturer kan i det minste regnes på en hånd. Har nok brukt noen ti-tusen på flyreiser de siste årene, og det blir nok helt sikkert flere. Har allerede noen planer klare for høsten:up:
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Jeg tror jeg lar være å summere hvor mye penger jeg lagt igjen hos de 11 selskapene jeg til nå har flydd med i år... Tanken er for skremmende siden jeg stort sett har betalt for minimum tre. I tillegg har jeg betalt en haug med penger for et par tenåringer også.

Fordelen med å betale er at man ikke står igjen når flyet går. For dem som er misunnelige på dem som reiser på ID-billetter: De bruker ofte like mye penger på ekstra hotellovernattinger som vi andre bruker på flybilletten. En reise er ikke bare å sitte i et fly og vente på å komme fram.
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Min liste:

krs-osl med SAS Braahtens
T/r Osl-Lhr-Mel med BA (stopp i singapore)
T/R Avalon-sydney med jetstar.

stig
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Noen "livslang" liste har jeg ikke, men har noenlunde oversikt for hittil i 2005 ihvertfall:

27 JAN LH3131 OSL-FRA A320 D-AIPR
28 JAN MK 033 FRA-MRU A340 3B-NAU
11 FEB MK 022 MRU-FRA A340 3B-NAV
11 FEb LH3136 FRA-OSL B735 D-ABIS

04 MAR SK4245 OSL-AES 735 LN-BRD
06 MAR SK4248 AES-OSL 737 LN-TUD

SK 455 09APR OSL-CPH A321 OY-KBH
SK 761 09APR CPH-KRK Q400 LN-RDG
LO3912 12APR KRK-WAW 735
LO 461 12APR WAW-CPH ER4
SK464 12 APR CPH-OSL A321 OY-KBF

14 MAY SK4446 OSL-AES 738


02 JUN SK 461 OSL-CPH A321 SE-REG
02 JUN SK 995 CPH-PEK A340 OY-KBA
07 JUN SK 996 PEK-CPH A340 OY-KBD
07 JUN SK 1472 CPH-OSL A321 LN-RKI

15JUL SK 4450 OSL-AES 738
21 JUL SK 4447 AES-OSL 737

23 JUL SK 1463 OSL-CPH A321
23 JUL BT 162 CPH-VNO 735 YL-BBG
25 JUL BT 161 VNO-CPH 735 YL-BBG
25 JUL SK1462 CPH-OSL M90 LN-ROA

Nye flyplasser besøkt i år:

John Paul II International, Krakow
Frederic Chopin, Warsawa
Vilnius International, Vilnius
Sir Seewoosagur Ramgoolam International, Mauritius

Nye selskaper: LOT & Air Mauritius

Nye flytyper: ER4
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

Originally posted by LN-KOG
Fordelen med å betale er at man ikke står igjen når flyet går. For dem som er misunnelige på dem som reiser på ID-billetter: De bruker ofte like mye penger på ekstra hotellovernattinger som vi andre bruker på flybilletten. En reise er ikke bare å sitte i et fly og vente på å komme fram.

Jaha ? Nå er det jo som oftest selskapet du jobber for som betaler både ID billett og evt. andre utgifter som hotell osv da, så jeg skjønner ikke helt den tankegangen. Mener du egentlig standby billetter eller andre billig billetter ?
 
Re: Hvem har fløjet hvem, med hvad til hvor?

ID-billetter, eller Industry Discount, er den typen billetter ansatte i flyselskaper, reisebyråer ognoen hotellekjeder reiser på når de drar på ferie. Dette er billetter som er ganske mye billigere enn det som selges til vanlige kunder, men som innebærer at man reiser uten fast plass (stand-by), ikke får bonuspoeng og ikke kan planlegge lige gost som når man kjøper vanlige billetter. For mange familier er det såpass mye hassel, at de heller velger å kjøpe vanlige flybilletter fremfor å velge merkelige reiseruter, måtte overnatte eller ikke komme frem dit du ska. De er billige, og veldig kjekke å ha, men det innebærer altså noen ulemper også. I Sverige og Danmark skal man også egentlig skatte av den fordelen man har når man kan kjøpe billige ID-billetter hos sin arbeidsgiver.
 
Back
Top