Hvem skal ut - SAS, Norwegian, Flyr eller Wizz?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Det er neppe plass til fire konkurrerende flyselskaper på stamnettet i Norge - så hvem skal ut?

SAS - fordi høye kostnader.
Norwegian - fordi de drukner i gjeld og gammel moro.
Flyr - fordi de forsøker å være Norwegian 2.0, mens Norwegian 1.0 allerede er her.
Wizz - fordi de til slutt ikke gidder mer mas om norsk arbeidsliv og lider Lidl sin skjebne.

Og hvem blir?

SAS - fordi de har et produkt som forretningsreisende er villige til å betale for.
Norwegian - fordi de, tross alt, er etablert og elsket.
Flyr - fordi de starter med lavere kostnader enn Norwegian, og blanke ark og fargestifter tell.
Wizz - fordi de har kista full av cash og pris til syvende og sist er viktigst.

Joker: Widerøe gir opp sin jungeljetsatsing fordi den kommer i skvis mellom alle de andre, og går tilbake til kjernevirksomheten med proppællfly?

Svarene ligger sikkert mye i hvordan det går med omstruktureringen til Norwegian og om Flyr tar av... Kjør debatt!

Joker: Widerøe gir opp sin jungeljetsatsing fordi den kommer i skvis mellom alle de andre, og går tilbake til kjernevirksomheten med proppællfly?

Samtidig kan man argumenere at Widerøe med sine E2 maskiner i mange tilfeller vil være en mer passende størrelse på mange lengre ruter og avganger, enn de andres +180 seters maskiner (unntaket er SAS' innleide CRJer)

Det er mange variabler her, den viktigste er hvor lenge Covid pandemien varer/om vaksineringstempoet tar seg opp..
Overlever DY tror jeg FLYR og/eller Wizz skal ut.
Synker DY tror jeg FLYR tar endel av innenriksmarkedet, mens WIZZ forsvinner fra innland.
SAS tror jeg klarer seg uansett, men forsvinner SAS tror jeg Wideroe og DY dominerer innenriksmarkedet mye mer. Muligens kan Flyr/wizz da ta noe av innenriksmarkedet op de store rutene.

M.a.o. vanskelig aa si.

For meg er det Wizz og SAS som er jokerene.

Jeg er usikker på hvor lyst Wizz har til å være i Norge hvis det blir full priskonkurransen, kombinert med misnøye rundt arbeidsforhold/organisering. Spesielt hvis de kan tjene lettere penger andre steder i Europa.

Når det gjelder SAS så er jo spørsmålet om de får ro i egne rekker. De sitter vel igjen med «høyt» lønnede ansatte som ikke er helt fornøyd med hvordan butikken drives. Da kan det bli interessant om man klarer å forsvare plassen sin. (Ikke det mest sannsynlige scenarioet).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wizz skal ut uansett. De ender kun opp med de mest prissensitive kundene, og da har de hverken volum eller yield (langt mindre produktet av yield og belegg) til å tjene penger innenriks i Norge.
Flyr vs DY er 50/50, kanskje litt favør DY. Tviler på at det er rom for begge de neste to årene. SAS består pga dype lommer i Sverige og Danmark, samt at de har et veldig godt grep om et av Europas mest lukrative marked, innenriks i Norge.

Skal du langt bort fra Norge er det SAS som gjelder, og de blir valgt av de fleste som må fly inn til Oslo. SAS blir ikke borte denne gang.
Det norske folk kan da stemme hva som er viktigst, spare 10 kroner og gå mot norske modellen med og ta vare på de ansatte, eller støtte et norsk selskap. De som synes VM i Quatar er greit flyr til Polen for og mellomlande på turen til London. I miljøets navn selvfølgelig.
Så da kan jo DY se om de kan gi fast ansettelse til sine, Kjos sa sikkert at det var utenkelig når ballongen blåste seg opp.

Problemet med denne diskusjonen er at det er for mange usikre momenter.

Hva skjer om BA kjøper Flyr eller DY i morgen? Hva er oddsene da?

Wizz' strategi kan godt være å tape penger med prisdumping i Norge for å kjøre DY/Flyr nedenom og kjøpe opp restene. Så får du "ekte norsk" DY med ungarske eiere... Wizz har lommebok til å holde det gående, og vil ikke ha så store problemer som f.eks. SK med å bevisst tape penger for å drive ut konkurrenter.

Om Flyr og/eller DY bukker under, hvem sier at ikke EZY eller tilsvarende ser muligheten og kjøper dem (eller konkursboet) opp?

SAS og KLM har fordel av å bli kvitt konkurrenten på langdistanse -- de går bedre tider i møte ettersom de nok kaprer 90% av disse kundene nå.

Widerøe er i et segment ingen LCCer konkurrerer mye i, så har fordelen av å slå nedenifra mot SAS på regionale ruter -- det er spennende men de vil nok også komme styrket ut av det hele.

Hvor mye gjeld DY ender opp med og hvilket kostnadsnivå de er på etter dette vs Flyr vil bety mye også.

For mange mulige twists and turns til å si hva som vil skje. Hva man ønsker er en annen sak, men akkurat nå handler det meste om økonomi, kalkyler, kostnadsnivåer og hvordan man evner å takle omstilling + positiv og negativ vekst.

Om jeg likevel skal gjøre én prediksjon akkurat nå så ville det være at DY ikke klarer seg. Med mindre de klarer å konkurrere på kostnadsnivå med Flyr vil bare nostalgi holde dem oppe, og nostalgi varer ikke lenge når merkevaren din er å spare folk penger. Har en mistanke om at Flyr skal slite for å klare seg også, ihvertfall om Wizz bevisst vil sabotere konkurransen med prisdumping (som vil være lovlig fra en mindre aktør). Når det er alt for mange om maten sulter ofte alle...

Håper inderlig jeg tar feil, og det er egentlig for mye usikkerhet til å spå noe som helst, men tror folk flest vil glemme problemene med Wizz når Corona gir seg og de skal ut og fly -- og ser at de kan spare seg et par hundrelapper på turen...

.................., ihvertfall om Wizz bevisst vil sabotere konkurransen med prisdumping (som vil være lovlig fra en mindre aktør).

Mindre aktør. 119 fly. 60 av de aktive. Jadda ....

Jeg tror de skal få problemer med det argumentet. Da vil f.eks. BA kunne bruke samme argumentet om de skulle prøve seg. Noe de selvfølgelig ikke vil gjøre, men for sammenligningens skyld ..

Mindre aktør. 119 fly. 60 av de aktive. Jadda ....

Jeg tror de skal få problemer med det argumentet. Da vil f.eks. BA kunne bruke samme argumentet om de skulle prøve seg. Noe de selvfølgelig ikke vil gjøre, men for sammenligningens skyld ..

Mindre i markedet det er snakk om. Ulovlig prisdumping er der du utnytter markedsdominans til å presse ut mindre aktører. WiZZ er minste aktør på norsk innenriks av de vi snakker om her.

Jeg er litt usikker på både viljen og evnen til å kjøpe opp andre flyselskap de nærmeste årene etter Korona, så vet ikke hvor sannsynlig det vil være.

Men hva sier faktisk jussen om markedsdominans? Ser man kun på akkurat det lokale markedet, eller tar man faktisk hensyn til helheten? Gjør man det siste så kan ikke akkurat Wizz defineres som minste aktør

Markedsdominans nå vil omfatte både SAS og DY, mens FLYR og Wizz blir underdog...

Skal vel også sies at det gjelder ny oppførsel sånn at om en ny aktør blir dominant og fortsetter samme priser vil det, slik jeg forstår, ikke føre til konsekvenser. Det må være handling som konstituerer endring i oppførsel fra en allerede dominerende aktør.

Dette er grunnen til at jeg frykter WiZZ. De kan i prinsippet selge billetter til 1 krone nå og inntil alle andre LCCs forlater miksen.

Grunnen til at jeg dro in EZY i dette tidligere er at om W6 gjør noe slikt VIL de etablerte i vest-Europa reagere. Det er klart at om WiZZ får til dette kan fort Danmark og så Tyskland være neste.

Da vil det faktisk være attraktivt for EZY, FR el lignende å kjøpe et feilende norsk selskap for å ta kampen til dem. Dette må jo egentlig være drømmen til de som vil ha billige billetter og gir blaffen i ansatte.

Hvorfor Norge? Vi har noen av de største rutene i Europa i passasjertall — det som skjer her kan fort diktere hva som skjer ellers om en aktør får skikkelig tak på markedet her

I utgangspunktet ville jeg tenke at SAS og DY vinner - fordi SAS er SAS og DY er etablert og kjent. Flyr risikerer å brenne cash og så brenne ut, mens Wizz ikke synes en liten bit av markedskaka i lengden er verdt kampen om pris og norsk arbeidsliv. Vel har Wizz dype lommer, men de er neppe så dumme at de brenner penger over lang tid.

Det kommer mye an på om DY får til restruktureringen. Hvis de ikke får til det, eller ikke tåler priskampen som vil komme, kan vi ende med SAS, Flyr i rollen som DYv2.0, og Wizz - som kanskje kjøper Flyr?

En ting som i hvertfall er rimelig sikkert er at det i lang tid fremover vil være stor overkapasitet i det europeiske markedet. IATA tror selskapene vil ha negativ cashflow ut 2021 og inn i 2022. De fleste store aktørene har statene sine i ryggen og disse kommer ikke til å gå overende med det første. Dermed blir vanskelig å være lite flyselskap omgitt av store sultne "ulver" når grensene begynner å åpne opp igjen til sommeren. Da blir det survival of the fittest. Flyr likner vel mer på ColorAir v2.0 (nå som det ikke er bonus-forbud og er stor overkapasitet i markedet - nettopp det som som tok knekken på Color Air).

Flyr likner vel mer på ColorAir v2.0 (nå som det ikke er bonus-forbud og er stor overkapasitet i markedet - nettopp det som som tok knekken på Color Air).

Godt poeng; markedssituasjonen er en annen enn da Dy startet opp. Men Flyr er nok bedre til å planlegge rutene enn Color var.

Og flyekspert Hans Jørgen Elnæs spår (igjen) flybilletter til ti kroner. Det kan bli tøffe tider for selskapene fremover:

Vi så jo dette etter 9/11 .. særlig Ryanair var aggressive den gangen. History repeats ...

Back