Strand og Kjos om Norwegian vs SAS

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Fra NRK P2s Nyhetsmorgen:

Strand og Kjos om Norwegian og SAS

Sjef i SAS Norge, Ola Strand, mener Norwegian har gapt over for mye, og derfor vil få trøbbel i et tøffere flymarked. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener SAS heller bør uroe seg over at de driver dobbelt så dyrt så ham.

Strand sier Norwegian har svak balanse og at de har mange fly i bestilling som selskapet må håndtere. Kjos avfeier at selskapet kan havne i en pengeknipe. - Balansen vår er sterk nok til å kjøpe 42 nye fly i hvert fall. Vi har fått fullgarantert emisjon som gjør oss ytterligere sterkere, sier han.

Norwegian måtte i juli be eierne skyte inn 400 mill kr for å holde seg trygt på vingene, men Kjos holder på at nye fly er suksessoppskriften. - Jeg tror de flyeselskapene som fremover ikke har gått til nye bestillinger har nok kommet til helt andre tall enn det vi har gjort. Verdens største flyselskap, American, setter nå alle de gamle flyene sine på bakken og prøver å fremskynde leveringen av nye fly. Noe har kommet til det samme regeresultatet som vi har gjort, påpeker Kjos.

Kjos tror tvert imot det er SAS som kommer til å få det vanskelig framover. - Skal man i fremtiden greie å være sunn og helsefør, så må du ha kostnader står til det. Jeg er glad vi ikke har det dobbelte av kostnadene. Da ville jeg pustet tungt. Vi har halvparten av kostnadene til konkurrentene, og det er dette som vil telle i fremtiden, mener Kjos.

Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.

Norwegian-sjefen mener SAS-toppene også bør se på hvilke signaler om måtehold om sine ansatte. - Ser man rundt på dette hovedkvarteret kan man se at vi har vært ganske nøysomme. Brakkene ble revet, så vi måtte flytte, ler Kjos, og legger til: - Slik du selv er i administrasjonen slik blir alle andre også.

(Og så må ingen bruke dette ordrett utenfor dette forum, takk)
 
Ja begge har utvilsomt gode poeng, men jeg tror ikke den ene har mindre utfordringer enn den andre. Den siste tiden har jo vist at begge selskaper står ovenfor ulike utfordringer.
 
Den største fordel som Norwegian har er faktisk at de er så unge. De har ikke en organisasjon som blir for tung å snu på. SAS må jobbe mye mer for å få effekt av tiltakene.
 
Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.

Javel, min bil har ikke rare utgiftene når den står parkert:o
 
Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.

Javel, min bil har ikke rare utgiftene når den står parkert:o

Men du betaler heller ikke så mye i parkeringsavgift som flyselskapene? :)

Og hadde bilen vært din inntektskilde, akkurat som flyet er Norwegians, blir det fort dyrt om du ikke kjører... Da klarer du ikke å betale for alle kostnadene du har.
 
Kjos tror tvert imot det er SAS som kommer til å få det vanskelig framover. - Skal man i fremtiden greie å være sunn og helsefør, så må du ha kostnader står til det. Jeg er glad vi ikke har det dobbelte av kostnadene. Da ville jeg pustet tungt. Vi har halvparten av kostnadene til konkurrentene, og det er dette som vil telle i fremtiden, mener Kjos.

Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han..

Men hvis Kjos sine fly flyr dobbelt så mye som Strand sine, og Kjos har halve kostnadene - hvorfor tapte Kjos over 300 millioner kroner så langt i år, mens Strand tjente 30 millioner? :lol:
 
Javel, min bil har ikke rare utgiftene når den står parkert:o

Du har med andre ord verken låneavdrag eller leasingkostnader knyttet til bilen? Det er ikke mange flyselskap som er så heldige, og de som er det har stort sett fly som er tørste som en murer.
 
Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.

Javel, min bil har ikke rare utgiftene når den står parkert:o

Ingen utgifter når den står parkert??????? Virker som du jobber i SAS-ledelsen ettersom du får det regnestykket til å svare seg...................
 
Ingen utgifter når den står parkert??????? Virker som du jobber i SAS-ledelsen ettersom du får det regnestykket til å svare seg...................

Det er ingen faste utgifter når et fly står på bakken, men en bør jo regne inn hvert flys andel av de variable kostnadene, renter forsikring ol. Dette er store beløp, og fly tjener ikke penger på bakken. At NAS sine fly er mer enn SAS sine fly i lufta er et regnestykke jeg ikke helt får til å stemme, og det er jo når paxen går ombord det tjenes penger, ikke i lufta (sannhet med noen modifikasjoner, jeg vet det..) Tror ikke vi har mindre avganger pr. fly pr. dag enn NAS.
 
Begg bør vel konsentrere seg om sine egne utfordringer - konkurranse kommer de begge til å ha i bøttevis fra hverandre og andre aktører.
 
Back
Top