• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva skjer med det skandinaviske markedet hvis SAS eller Norwegian avvikler?

Hva skjer med Norwegian om SAS går konkurs og easyJet, Ryanair og Transavia setter inn støtet i Norge?
 
Selv om slik en scenario er lite sannsynlig, sa vil Norwegian trolig sette inn all spare kapasitet pa de tynge ruter og dermed forminske attraktiviteten av noen ruter for konkurrenter. Det er i slik en scenario mulig at en del ruter hos DY forsvinner i favör av a forsterke andre ruter.

Jeg har personlig liten tro pa Transavia i Norge. De vil styrke seg i Danmark og utnytte tomrommer der. Ryanair er alrede present og vil forsterke sitt engasjement betydelig, hvilked vil bety ogsa innenlandsflygning dersom en aktör av de navaerende 2 ryker.

EasyJet har vist seg mer eller mindre ignorante til Skandinavia. De prövde seg i CPH noen ar siden, det funked ikke og sa ble CPH bygged ned. I kjölvannet av Sterling sitt konkurs kom de tilbake til CPH fra LGW og har fordoblet frekvensen til Berlin. Men den store innslag i Skandinavia har de Orange ikke. Likevel er EasyJet sitt forretningsmodel bedre enn alle andre tilpasset til a erstatte SAS dersom de knekker. Spörsmalet er bare den, har EasyJet vilje a kjempe en uphill-battle mot Norwegian innenlands i Norge? Trolig ikke i stor stil, men for 3-4 ruter sikkert.

Sa. Hva vil dette bety i konsekvens for Norwegian dersom disse trer inn massiv i marked i Norden. Ökt konkurranse i en situasjon hvor de selv har (igjen) store vekstmuligheter.

Likevel er dette scenario du tegner her meget usynlig. Jeg heller tro at dersom det gar riktig darlig med SAS, dvs om de forsetter a taper store Million-belöp hver kvaral, at konsortiet over tid vil bli splitted opp man vil forsöke a berge den delen av virksomhet -som for seg isolert - lever sorte tall.
 
Jeg vil svare med en litt annen vinkling enn de fleste andre her har gjort og grunnen til det er viktigheten av flyet i transportsektoren varierer så stort mellom Norge, Sverige og Danmark.

La oss starte med Norge:
En konkurs vil i det korte perspektiv (0-3 mnd) ramme Norge hardt, samme om det er SAS eller Norwegian som går over ende - men siden Norwegian har så høy utnyttelse av flåten og utrolig liten reservekapasitet, vil en SAS konkurs ramme mer enn en Norwegian konkurs. De første par-tre måneder vil det råde kaos i lufttrafikken og billig blir det ikke for de som ønsker å reise.

På mellomlang sikt (3 mnd - 1 år) vil det være vil det være en fordel om SAS går over ende. Sjansene for at det da vil bli tålelige priser på innenlandstrafikken er mindre med SAS siden deres faste utgifter er høyere enn Norwegian. Dessuten er ikke SAS som organisasjon tunet for en slik rask endring som må til.

På lang sikt (mer enn 1 år) vil det fremdeles være en fordel om Norwegian holder seg flytende, men vi vil se større innslag av ikke-skandinaviske fly i luften over Norge både LCCs (U2/FR) og de store (KLM/AF/LH/BA/CO/?) og disse vil prøve å hente ut større andeler av både intra Europa og interkontinentalt.

Så til Sverige:
På kort og mellomlang sikt vil en SAS-konkurs ramme Sverige mer enn en Norwegian av naturlige årsaker. Ved en SAS-konkurs vil også de nordlige deler av Sverige rammes ekstra hardt, mens sørlige deler av Sverige med en annen infrastruktur vil ikke bli rammet så mye. Siden LCCer og andre er så godt representert i Sverige og det er et alternativt innenlandsnett fra Bromma, så vil kaoset for passasjerene legge seg etter bare et par måneder.

På lang sikt vil andelen på skandinaviske vinger synke markant og LCC-innslaget vil øke markant.

Til Danmark fra passasjervinkelen:
På kort sikt vil det bli fullt kaos på CPH hvis SAS går over ende og dere legger merke til at jeg bare nevner CPH. Grunnen er da klar, de andre flyplassene med har sine ruter ut i Europa som vil være upåvirket og på innenlandsrutene til CPH er det konkurrenter tilstede. En Norwegian-konkurs vil han mye mindre innvirkning på Danmark enn det Sterling-konkursen hadde.

På mellomlang og lang sikt vil Danmark bli et lydrike av Tyskland ved en SAS-konkurs - Lufthansa vil komme valsende inn i full mundur. Det eneste som kan forhindre dette er hvor desperat CPH er til å få nye kunder (flyselskaper, ikke bare passasjerer). At Norwegian går over ende vil ha neglesjerbar effekt for Danmark, kanskje vil prisene øke litt.

Nå har vi sett på tilstandene fra passasjerens synsvinkel, nå får vi ta det fra de ansatte i bransjens synsvinkel:

Norge:
Kortsiktig vil det bli en viss arbeidsledighet, men med det store behovet for flytjenester innenlands så vil det innen kort tid også være behov for lokale krefter i bransjen. Enkelte må kompromisse og gå til den gamle fienden, og kanskje må en gå ned i lønn, men arbeid blir det. Jeg ser ikke for meg utestasjonerte utenlandske mannskaper for å bedrive innelandsflygninger i Norge. På teknisk side vil det bli en nedgang i antall ansatte okke som det er Norwegian eller SAS som går over ende. Administrativt personell i selskapet som går konkurs vil nødvendigvis være en del av overfloden, og nye yrker må finnes. Og flest av disse siste vil det nødvendigvis være ved en SAS-konkurs.

Sverige:
Kortsiktig vil det bli en viss arbeidsledighet, men en del vil måtte dekke behovet for flytjenester innenlands. Jeg tror at Sverige er verre stillt enn Norge, siden innenlandsinnslaget er så lite når det gjelder SAS og Norwegian. Innslaget av utenlandske vinger vil måtte øke siden utenlandsflightene utgjør en så stor andel og dermed vil behovet for de flyvende gå ned. Her må mange finne seg nye arbeidsgivere eller nye yrker. Ansatte i bakketjenestene på flyplassene vil det nødvendigvis være det behov for, men det må skje et skifte av arbeidsgiver. Teknisk personell vil helt klart bli mest rammet av en SAS-konkurs. Arbeidsledighet blir det, og noe annet alternativ enn å flytte til et annet land blir det ikke hvis en vil bli værende innen bransjen. Til slutt kommer vi til sorgens kapittel ved SAS-konkurs - administrativt personell - schluss, ende finito.

Danmark:
Danmark vil være det landet de ansatte vil merke mest en SAS-konkurs. Med unntak av bakkepersonell på CPH, så vil alle andre deler av de ansatte måtte stille seg i stemplingskøen og belage seg på fremmedtjeneste eller ingen tjeneste. QI har ikke muskler til å steppe inn, og Norwegian har nok med Norge. En Norwegian konkurs vil ha en relativt liten innvirkning på de ansatte.

Det siste scenarioet får jeg tenke litt mer på Jumper G5.

Edit:
Til slutt, jeg vet selskap som har en perm i hylla som det står "I tilfelle XXX går konkurs, hva gjør vi da" - tviler det andre selskapet har noe tilsvarende
 
Last edited:
Back
Top