Hvem melkes i disse juletider?

Originally posted by Trash2000

Originally posted by Someone

Men dette er prisen "nå", hadde du sjekket kanskje for 1mnd siden ville du kanskje ha fått resultater med mindre "overprising", hvis noe kan kalles det

I M&R ville du neppe funnet stort lavere. Her oppe er vi overpriset all the time...

nja... er ikke det relativt da... hehe dere er jo ikke kjent for å betale overpris om det ikke er nødvendig... HEHEHE:lol:

Originally posted by Lillingen

Originally posted by LN-KGL

KRS, HAU, AES og MOL er alle større enn ALF på innenlandspassasjerer. Her er tallene for oktober i år (transfer ikke inkludert):
KRS 54 308
HAU 39 901
AES 62 123
MOL 41 826
ALF 31 823

Det var ikke bare DY jeg kalte på - Vigleik Dueland er markedssjef i Coast Air.

Ja ok ,men poenget var hvertfall at når ALF-OSL har plass til 2 aktører skal vel de andre rutene også ha plass til det.

Ja, det var akkurat det jeg prøvde på understeke med å vise disse tallene ;)

Og Olap, jeg er en åttedels sunnmøring :angry:

:) no offence. men synes det til stadighet er klaging over hvor dyrt det er og hva det koster å fly i dette landet... at man ikke får flere selskaper til å fly fra KSU, AES, MOL, HAU osv har vel muligens noe med antallet personer som bor der. ;)

Når en ser på den første prissammenligningen her og samtidig titter litt på denne tråden :
http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=15353
kan en jo gjøre seg visse tanker...

Nei det er ikke overpriset. det er priset til det villige markedet er villige til å betale og hadde det vært så utrolig lukrativt å fly Oslo -M&R som enkelte her påstår det er så hadde det vært andre enn SASBraathens som fløy dit

Dette er vel et meget godt poeng. Så lenge folk er villig til å betale prisen så er det ikke overpris, det er sunt business vett. SAS er tross alt her for å tjene penger, ikke å skaffe oss billige flybilletter selv om markedsavdelinga ønsker at vi skal tro det.

Kurt - du har lekt deg med "statistikk" tidligere, og heller ikke denne gangen blir resultatet annet enn "lek med tall". Som tidligere revenue manager og en som faktisk kan noe om fagfeltet tar jeg for det første sterk avstand fra bruken av ordet "overpris". Og for det andre - en utregning av pris per km er i beste fall tøv. Det er mulig mine forgjengere i "gamle dager" brukte pris per km som en rettesnor for hva flybilletter skulle koste, men det er lenge, lenge siden. For det første er f.eks. prisene fra OSL (direkte) til alle byene sør for TRD "commonrated" - dvs at det koster det samme om du flyr OSL-TRD eller OSL-HAU eller OSL-SVG. I Nord er det også en del commonrating.
For det andre - i dagens prisregime er den gamle sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel mer gjeldende enn noen sinne - på de tunge rutene som OSL-SVG/TRD/BGO/TOS/BOO/EVE - der det jo også er konkurranse pga de store volumene - er det flere seter tilgjengelig, både av de med høy og lav pris, enn på tynnere ruter som OSL-KSU/MOL/HAU/KRS. På KSU er det jo også en del flights med Fokker 50, som blir raskere fylt opp en 737-800'ene til BGO.
Revenue management spiller hele tiden et spill, der man må lage en miks av de forskjellige pristypene som er optimal (derfor kalles fagfeltet gjerne inntektsoptimering på norsk), og en viktig ting å passe på er at man skal passe på å ha plasser igjen til passasjerene som booker sent, og som betaler godt. Da må man gjøre en avveining av hvor mange plasser skal man legge ut til rabatterte priser, og hvor mange skal man holde igjen til fullprispax'en. Om man bommer på antallet fullpris som kommer, risikerer man å gjøre sine beste kunder pissed, når de kommer tre dager før avreise og flyet er fullt (da kan man selvsagt vurdere om man skal overbooke, men rundt jul er det ikke så lurt...). Eller, om du tror det kommer flere fullprispax enn det du får på avreisedagen, risikerer du å holde av for mange plasser og du går med tomme stoler.

For å gjøre det som fort kan bli en lang historie noe kortere... med all respekt, Kurt - dette er VRØVL!

Originally posted by view

Nei det er ikke overpriset. det er priset til det villige markedet er villige til å betale og hadde det vært så utrolig lukrativt å fly Oslo -M&R som enkelte her påstår det er så hadde det vært andre enn SASBraathens som fløy dit

Dette er vel et meget godt poeng. Så lenge folk er villig til å betale prisen så er det ikke overpris, det er sunt business vett. SAS er tross alt her for å tjene penger, ikke å skaffe oss billige flybilletter selv om markedsavdelinga ønsker at vi skal tro det.

Det at folk er villige til å betale betyr ikke at varen ikke er overpriset. CO tar en ganske høy pris for de siste setene de selger i forhold til normalprisen. At folk faktisk betaler betyr ikke at tjenesten ikke er overpriset. Om noen betaler 130 kr for en aksje som bare er verd 100 kr, må det fortsatt være lov å si at kjøper betaler en overpris. Både Posten og Vinmonopolet selger etter min mening varer som er overpriset. Men jeg betaler.

Someones argument holder så lenge man ser prisingen gjennom leverandørens briller. Men kundene ser det på en annen måte, men hverken SAS, Posten eller Polet behøver å bry seg så lenge de har monopol.

Originally posted by Olap

:) no offence. men synes det til stadighet er klaging over hvor dyrt det er og hva det koster å fly i dette landet... at man ikke får flere selskaper til å fly fra KSU, AES, MOL, HAU osv har vel muligens noe med antallet personer som bor der. ;)

Utrolig usaklig. Som nevnt tidligere fly DY til ALF. Befolkning M&R: 244.000 | Finnmark: 73.000 | Befolkning Troms: 153.000 | Befolkning Fin + Tro: 226.000.

At det ikke er befolkningsgrunnlag i Møre og Romsdal blir tarvelig å si. Fylket har flere innbyggere enn hele Finnmark og Troms (totalt areal for fylkene: 74497 km2), og M&R 15.105 km2. Argumentet ditt bør dermed være torpedert ;)

Usaklig er det ikke, men det er kun en del av totalbildet. Reisemoensteret er annerledes i nord, folk bruker mer fly paa grunn av de store avstandene. Man reiser ogsaa med fly innen regionen. I tillegg er det mer turist-trafikk til Nord-Norge enn M&R.

Men uansett ... her er vi igjen ved dette ordet som jeg trekker fram i tide og utide: VOLUM.

Originally posted by CK
For å gjøre det som fort kan bli en lang historie noe kortere... med all respekt, Kurt - dette er VRØVL!

Jeg skal være enig i at begrepet "overpris" sannsynligvis ikke er helt i tråd med hva økonomer ville brukt, men dette kan kanskje gi en indikasjon på at det generelle prisnåvået er høyere der det ikke er konkurranse (det burde ikke komme som noen stor overraskelse). At man i dag heller ser på hva kundene er villige til å betale enn hva det faktisk koster å tilby tjenesten er vel standard praksis i de fleste bedrifter, og dette kan være fornuftig også sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Så til dette med commonrating innen sør og innen nord/mellom sør-nord (dette er jo et argument som SAS liker å trekke frem, men som egentlig ikke sier så mye): Det er greit nok at en billett i en gitt bookingklasse koster det samme om du reiser til HAU eller BGO, men uten at jeg vet dette sikkert så er det sannsynligvis ikke like mange billige billetter å oppdrive der det ikke er konkurranse (iallefall ikke absolutt og sannsynligvis heller ikke prosentvis). Dette betyr at det ikke, i gjennomsnitt , faktisk koster like mye å reise mellom OSL og HAU som mellom OSL og BGO (dvs. om du reiser x antall ganger på den ene strekningen så vil jeg forvente at det generelle prisnivået er høyere til HAU enn til BGO selv på sammenliknbare tider av dagen).

Originally posted by intransfer
Om noen betaler 130 kr for en aksje som bare er verd 100 kr, må det fortsatt være lov å si at kjøper betaler en overpris. Både Posten og Vinmonopolet selger etter min mening varer som er overpriset. Men jeg betaler.

Hvis man kjøper en aksje som er "verdt" 100 kr til 130 så vil ikke den personnen anse det som overpris, selv om de som IKKE kjøpte den vil si den var overpriset. Det samme gjelder dyre flybilletter hjem til jul. Her vil personens nyttefunksjon (utility function på engelsk) være såpass at personen er villige til å betale mye (og det er ikke flyselskapenes jobb å være julenisse) for å komme hjem. Som i dette eksempelet som ble dratt inn her: Personen vil være villig til å betale min 1400kr for å komme hjem til KSU til jul. I prinsippet er ingen ting en kjøper sett fra ett subjektivt synspunkt overpriset, men ting kan kalles dyre.

Mener man det er en overpris har man to valg: Ta bussen eller bli i Oslo

...og dessuten er det Finans dept, skyld at det er dyrt på polet og ikke polet selv. Faktisk når det kommer til en del varer som dyr vin og dyr champagne er faktisk ikke polet så halv-gærnt.

Dessuten vil jeg si at 95% av befolkningen har en slik jobb som gjør at man kan bestille flybilleter hjem til jul i gid tid i forveien!

Originally posted by LN-MOW

Usaklig er det ikke, men det er kun en del av totalbildet. Reisemoensteret er annerledes i nord, folk bruker mer fly paa grunn av de store avstandene. Man reiser ogsaa med fly innen regionen. I tillegg er det mer turist-trafikk til Nord-Norge enn M&R.

Men uansett ... her er vi igjen ved dette ordet som jeg trekker fram i tide og utide: VOLUM.

Ja, men er ruter inn mot OSL som er brukt som utgangspunkt i denne tråden. Norwegian flyr ikke Alta - Hammerfest for så si det sånn...

For å bruke Alta som videre eksempel. Ved utgangen av oktober hadde Alta 356.622 passasjerer totalt. Dette inkluderer all småreisingen innad i regionen, samt maskiner til Oslo. Min hjemflyplass: 370.780.

Kan ikke se at volumet er mindre, og det reising innad i regionen betyr vel ikke annet enn at PAX kommer dit for å reise videre til OSL....

Det er klart at det blir feil å sammenligne priser pr km, rett og slett fordi det koster mest penger å ta av og det koster like mye uansett hvor langt man skal fly. Dessuten er det noe tynt å trekke konklusjoner på grunnlag av så lite data. Det viktige spørsmålet er om man kan vise at det generelt er høyere priser på de rutene der det ikke er konkurranse - dvs om TOS har rett i at det ikke er like mange billetter i hver bookingklasse på hver rute. Og det ville nesten være merkelig om det var det. Selvsagt begrenses dette noe av faren for at en konkurrent kommer inn dersom prisene går for høyt, men en revenue manager som ikke prøver å skvise litt ekstra ut av en (de facto) monopolsituasjon gjør vel egentlig ikke jobben sin.

Grunnen til at det lønner seg for DY å fly til Alta og ikke Ålesund tror jeg er enkel: Det er langt til ALF, liten bosetning og få fly. Derfor er folk vant til å vente på avganger og tar det som er billigst. I AES er de formodentlig ikke vant med å vente så lenge, og derfor er det verre for DY å konkurrere kun på pris med få avganger. Men dette er spekk...

I prinsippet er ingen ting en kjøper sett fra ett subjektivt synspunkt overpriset, men ting kan kalles dyre.

Jeg må vel bare si meg enig i dette utsagnet. det er vanskelig å se for seg at noen betaler kr. 2000,- for en flybillett om man verdsetter flyturen til noe under dette. Slikt sett er verdien til kunden av tjensten (som utledet fra nyttefunksjonen - her ser jeg at Someone har fulgt med i mikrokurset....:wink) større enn prisen som markedet setter. Jeg er også enig i at man sikkert kan bruke termen "dyre" billetter.

Originally posted by TOS

(som utledet fra nyttefunksjonen - her ser jeg at Someone har fulgt med i mikrokurset....:wink)

he he takk! Med tanke på at jeg har en bachelor i business administration og nå holder på med en master i finance and strategic management så burde jeg jo ha lært litt basic micro ;)

Et annet "bilde" på Osl-Haugesund vs. Oslo-Trondheim. Før første fly går fra Oslo fredag morgen til Haugesund har det allerede gått 6 maskiner fra Oslo til Trondheim - da er 1 avgang med WF fra Trondheim... Skjønner nesten ikke at noen flyr på Haugesund...

Originally posted by TOS

(som utledet fra nyttefunksjonen - her ser jeg at Someone har fulgt med i mikrokurset....:wink)

he he takk! Med tanke på at jeg har en bachelor i business administration og nå holder på med en master i finance and strategic management så burde jeg jo ha lært litt basic micro ;)

Men norsk har han ikke lært ^_^ Men kanskje norsk-senteret i hjernen skjæres vekk når man tar steget inn å blårussverdenen? :colgate:

Originally posted by TOS

I prinsippet er ingen ting en kjøper sett fra ett subjektivt synspunkt overpriset, men ting kan kalles dyre.

Jeg må vel bare si meg enig i dette utsagnet. det er vanskelig å se for seg at noen betaler kr. 2000,- for en flybillett om man verdsetter flyturen til noe under dette.

Problemet med en slik logikk blir at man definisjonsmessig ekskluderer muligheten for at noe kan være overpriset - fordi det man betaler pr def er den verdien man setter på varen. Det gjelder sikkert i de fleste tilfeller, men dersom en aktør har svært sterk markedsmakt på noe som er vesentlig for kundene å ha blir maktforholdet asymmetrisk og dermed er ikke nødvendigvis prisen den rette lenger.

(For ordens skyld: Jeg snakker generelt om økonomi - jeg ser ikke mye å klage på om flypriser i Norge, sånn i alminnelighet.)

Om du sammenligner med "miniprisene" man kjøpte hjem til jul i gamledager, dvs for veldig få år siden, husket jeg at jeg måtte kjøpe billett OSL-EVE-OSL senest i august for å få en pris under 3000 spenn...

Så jeg vil vel ikke si at her er det ikke mye å klage på..

Sier meg HELT enig med CK!

Back