Hvem er sykest?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Hvem er sykest?'

Enig med WF841, som jeg skrev i en annen tråd så er det vel Avinor som har dritte på draget her og forventer at flygelederne skal ta skylden for urolighetene.

Avinor har et krav på seg å drive mer effektivt... De leverer tjenester til en brasnje som kun er opptatt av pris... Stikk finger`n i...

Originally posted by DY
Jeg tenkte at hvis flygelederne på Røyken er så deprimerte at de ikke klaret å gjøre jobben sin så kunne en erstatte dem med flygeledere som ikke er deprimerte (men det er kanskje "smittsomt"). Avinor kunne jo ha sat inn andre flygeledere somkanskej hadde gjort at driften ved OSL kunne vært 50% isteden for å være stengt.

Det hadde nok ikke latt seg gjøre. Tar jeg ikke helt feil må en flygeleder ha opplæring og utsjekk for de områdene som skal kontrolleres, på samme måte som piloter må ha utsjekk på de flytyper de skal fly og utsjekk på de flyplasser de flyr til. En flygeleder kan altså ikke flyttes fra et område til et annet helt uten videre.

Klart de har krav til profitt, det er jo helt fornuftig og rimelig. Men som ansvarlig for driften, så er det jo ikke helt heldig at man satser butikken på at man faktisk må ha utstrakt bruk av overtid for å få daglig drift til å gå runt; sist jeg sjekket var vel ikke sånt lov en gang.

Det er jo en kalkulert risiko, men det betyr jo at når man utsetter seg selv for en risiko som må ansees som såpass høy at man har nok sosiale antenner til å vite at man og da bør være forsiktig med å tråkke restena av laget på tærne?

Det overordnede målet er jo faktisk ikke profitt, men å få avviklet flytrafikken? Hvis profitten er det viktigste, så er jo ganske på sin plass å stille spøsmålet om organisasjonen er skikket til å kunne tenke klart i forhold til sikkerhet.

Fingern beholder jeg på tastene, takk.

Jeg er ikke flygeleder - jeg har imidlertid erfaring fra ledelse og næringsliv i nokså mange år.

Det er ingen tvil om at flygelederne i Røyken sykemeldte seg kollektivt. Hadde noen meldt seg "uskikket", mens andre ikke var så mye i "ubalanse" så hadde det kunne forklares. Men at samtlige gjø dette samtidig skjer kun dersom man har bestemt seg for å gjøre dette.

Aksjonen er selvsagt fullstendig ulovlig. Det hadde vært mulig å gå til "gå-sakte-aksjon" eller politisk streik i 1 time eller så, men å legge ned arbeidet på denne måten hører ikke hjemme noen steder. Flygelederne har skapt store problemer for massevis av mennesker. Næringslivet tapte enorme beløp på den ulovlige aksjonen og flygelederne klarer bare å gjøre seg enda mer upopulære blant befolkningen enn de allerede er.

Jeg er fullstendig klar over at det blir vanskelig å bevise at det faktisk har forekommet ulovligheter all den tid flygelederne har muligheter til å bruke "smutthull" i sine arbeidsbestemmelser.

Men INGEN tror at samtlige flygeledere plutselig ble mentalt uskikket til å gjøre jobben når de faktisk har 4 (fire) år på å finne seg en ny jobb. Problemet blir som sagt å bevise det....

Nå har alle flygelederne i Røyken fått frem at "vi-liker-ikke-denne-avgjørelsen". Vi skjønner det nå, men nå vil vi gjerne få lov til å fly litt igjen. Jeg som passasjer rammes hardt av denne aksjonen og jeg har faktisk ikke gjort dere noe galt.

Hilsen Geir

Originally posted by Andreas.E

Till alla dere som tydligen är experter på både stress och det med att bli av med jobben. Vet ni överhuvudtaget hur en vardag för en trafikledare ser ut ? Skulle gärna sett er sitta i samma stol och göra den jobben och tro att det är en "walk in the park". Vill ni hellre har 100% kontroll i luftrummet, eller skall man dagar med sjukdom eller kanske andra personliga problemet som vi alla av och till sliter med yte 20-40%. Det går säkert fint när man sitter på r*ven hela dagen och skyfflar papper, eller har ett jobb där man bara behöver vara psykiskt på plats 20% av tiden. Vad känns bäst ?

Är ni de samma som kanske tycker att, "-varför inte låta flygen gå under VFR ut av Oslo området" kommentaren i en eller annan posting var av godt inspill ?

En kommentar om att piloter gick på jobben trots stormen i SAS, den orkar jag inte ens att kommentera...så helt otroligt olika arbetsmiljöer och ansvarsområden.

Næmmen hallo, hvem er det som leker ekspert nå?:p

Jeg har valgt å holde meg rimelig nøytral i denne saken, først og fremst fordi jeg har full forståelse for, og tviler ikke på, at en del av flyvelederne sliter med dette, og da er det honorabelt at de sier ifra istedet for å utsette andre for fare. Jeg har vel imidlertid latt det skinne igjennom at jeg synes det er litt påfallende at SAMTLIGE flyveledere i Røyken mente de var uegnet. Er virkelig alle rammet av dette? Like hardt? Er det for eksempel ingen som kommer til å gå av med pensjon i løpet av de nærmeste fire årene, og dermed ikke rammes? Selvsagt kan de ikke drive sentralen med bare noen få mann, men de har ikke akkurat gitt oss noen indikasjon på at NOEN var istand til å gjøre noe på mandag heller.

Når det gjelder sammenligningen med flyvere så gjenga jeg bare en kommentar fra et annet forum, som sammenlignet flyvelederne med en yrkesgruppe som er i NOENLUNDE samme situasjon. (Høy stressterskel, stort ansvar, god psyke, usikker jobb etc.)
At arbeidssituasjonen og ansvarsområdet er forskjellig vet alle, det er dermed ikke sagt at situasjonen til flyverne er noe bedre, så jeg mener kommentaren var på sin plass, om ikke annet som en alternativ til sammenligningen mellom flyveledernes "egoisme" (ikke mine ord), passasjerenes ulemper og flyselskapenes kostnader.

Jeg finner det faktisk enormt provoserende er at du bare avviser den med at du ikke gidder å kommentere. Skal du avvise et synspunkt, så bør du også argumentere for hvorfor, eller så kan du la være å nevne det i det hele tatt. Hvis du argumenter godt kan du til og med være så heldig at du klarer å overbevise noen om at du har et poeng. Det oppnår du ihvertfall ikke uten et eneste saklig argument.

Eller hva sier du, kanskje jeg skal prøve meg på følgende neste gang jeg har eksamen:

"Peder Aas er skyldig i drapet på Marte Kirkerud, begrunnelsen er så åpenbar at jeg ikke gidder å kommentere den!" En sikker "A" det der gitt! :D

Nå vet ikke jeg hvem av forumbrukerne som er piloter i virkeligheten (vet om noen), men det kunne vært interessant å høre deres synspunkter på dette, de er jo tross alt avhengig av, og samarbeider med, flyvelederne til daglig.

PH-NDR... Det var ikke din finger jeg siktet til...

Originally posted by Arrow

En mere korrekt reaksjon til nyheten, for å ikke få oppinionen mot seg, må ha vært å sette ned farten på arbeidet. Færre flybevegelser i luften for hver flygeleder, er mer troverdig enn at man kaster inn håndkledet og blir sur og går hjem. Det hadde ført mer fokus på saken om flyttingen, og flyselskapene hadde vært de som hadde tatt trøkket for kanselleringer.

Nemlig! Da ville det også gitt mye mer troverdighet til at det ikke var en aksjon, men nødvendig av sikkerhetsgrunner.

Når det gjelder Dagblabla: Tåpeliog måte å sette ting opp mot hverandre. Selvsagt ille at gutten ikke kom seg til USA, men det hadde vært virkelig ille om to fly krasjet pga at flyvelederen ikke var mentalt tilstede.

Et annet spørsmål. Tillitsvalgte ved Røyken har sagt alle flygelederne i nesten 2 døgn selv valgte å frita seg for operativ tjeneste. Ingen meldte seg syke....dumme meg, men hva gjorde alle flygelderne på Røyken i disse to døgnene? Allmannamøter, kaffe, røyk, wienertbrød, luking av blomsterbed? Spør fordi jeg ikke vet....

DY! Du vet vel at du ikke skal luke blomsterbedd hvis du er syk! rett i seng uten aftensmat!!!

Uff ja det glemte jeg. De har sikkert senger i fjellet på Røyken også....det er jo ikke sikkert de er i stand til å kjøre hjem fra jobb...mye å holde orden på å mange tanker i hodet.:)

Håper da alle sammen har vært voksne nok til å levere tilbake sertifikatet sitt? De er jo så opptatt av andres liv og helse...NOT!

Nå går visst "barnsligfaktoren" opp igjen, og denne gangen er det heller ikke flygelederene som står bak barnslighetene. :zzz

Jeg velger å telle sakte til 10 i stedet for å poste noe som kan skade andre akkurat nå.... :)

Trodde ikke jeg hadde lært deg å telle lenger enn til 7 og en halv??? :)

Godt pilotene i KATO kan jobbe under press også når de er skadet i alle fall

Originally posted by TG923

Godt pilotene i KATO kan jobbe under press også når de er skadet i alle fall

Ja, for de hadde jo så mange andre valg....

Originally posted by KAB

Trodde ikke jeg hadde lært deg å telle lenger enn til 7 og en halv??? :)

mens du ikke var på IRC så lært vi han å telle til 9 da :)

Klarer dere ti også? Det er jo hele to siffere å holde styr på! :p

Bare tanken på sløseriet rundt byggingen/stengningen av Røyken er vel grunn god nok for enhver til å sykemelde seg.

Back