Hvem betaler for First?

Sist jeg fløy på C-tilbudsbillett med SK OSL-LHR, så satt han på raden bak på Y+. Flyr nok stort sett nøkternt, ja. I hvert fall innenfor Europa.
Vil vel heller si rasjonell for innen Europa er det jo de samme setene over hele linjen. Å betale 3000 ekstra kun for å få litt bedre smørbrød kan vel ikke betegnes som rasjonelt.

Vil vel heller si rasjonell for innen Europa er det jo de samme setene over hele linjen. Å betale 3000 ekstra kun for å få litt bedre smørbrød kan vel ikke betegnes som rasjonelt.

Hva som betegnes som rasjonelt er en individuell ting, og må sees i sammenheng med økonomisk situasjon, prioriteringer og behov.

"Orkla-sjefen understreker at han er opptatt av å gå foran med et godt eksempel i Orkla, og at policyen er at man reiser økonomiklasse i Europa og business class på interkontinentale flyvninger.
Han avslører også at han synes det er morsomt når han opplever at Orkla-konsulenter går og setter seg foran i flyet, mens han selv går bak på økonomiklasse."

Hehe, ser for meg at champagnen kan få et snev av bismak når Hagen hilser raskt og rusler bak til m. Avhenger selvsagt av om man har brukt egne poeng/penger til billetten.

Men så trenger han ikke å ha betalt for det smørbrødet, men heller for fleksibiliteten, eller i siste liten.

Dette gjorde jeg for over 3 år siden. Dog bare en vei. Sikkert derfor det ikke ble skriverier av det ;)

For 2 år siden reiste jeg ruden FRA-OSL med LH metall. Da satt tobakks-Andersen på rad 4 med ungene sine, altså 1.rad etter Business class. Det viser seg bare at milliarderer kan ofte være som folk flest. Virker som mange her inne på forumet bare flyr Business class hele tiden, selv i Europa der man ikke ser hensikten med å fly i den klassen der.

Virker som mange her inne på forumet bare flyr Business class hele tiden, selv i Europa der man ikke ser hensikten med å fly i den klassen der.
Tja, man får gjerne det inntrykket fordi det er få trip reports fra økonomi-turer. Tror nok at økonomiandelen er mye høyere, har selv hatt 17 av 18 segmenter på økonomi det siste halvåret. Og de neste seks blir også det, før jeg omsider skal på DM-tur med åtte segmenter på premium-klasser. ;) Og det virker som de fleste trip report-ene her og på andre foraer er nettopp fra turer som er kjøpt billig gjennom bonusprogram (eventuelt feilprising eller unntaksvis gode tilbud).

For 2 år siden reiste jeg ruden FRA-OSL med LH metall. Da satt tobakks-Andersen på rad 4 med ungene sine, altså 1.rad etter Business class. Det viser seg bare at milliarderer kan ofte være som folk flest. Virker som mange her inne på forumet bare flyr Business class hele tiden, selv i Europa der man ikke ser hensikten med å fly i den klassen der.

Du vet at man ikke blir milliadær av høye inntekter, men lave utgifter?

Dersom man forklarer grunnen til at man flyr First med at man kan møte uthvilt når man kommer fram, gratis mat og gratis drinker, burde man ikke akseptere større prisforskjeller enn det et hotell, et restaurantbesøk med tilsvarende middag som man får på flyvturen og en runde på bar med like mange drinker etterpå utgjør.

Men hva vet vel jeg som aldri har flydd First

Vidar

Dersom man forklarer grunnen til at man flyr First med at man kan møte uthvilt når man kommer fram, gratis mat og gratis drinker, burde man ikke akseptere større prisforskjeller enn det et hotell, et restaurantbesøk med tilsvarende middag som man får på flyvturen og en runde på bar med like mange drinker etterpå utgjør.

Men hva vet vel jeg som aldri har flydd First
Vidar

Hvem er det som skal akseptere dette? Mannen i gata? Leserne av VG og DN?
Aksjonærer?

Forøvrig har jeg en mistanke om at gratis mat og drinker er en ubetydelig faktor for å velge F, siden man får dette i C og som regel i M også. Derimot er mulighet for hvile, privatliv så man kan jobbe ombord, enkel og sømløst bakkeopphold og fleksibilitet viktige faktorer som gjør at man velger F (og C).

Last edited:
Re: Re: Hvem betaler for First?

Har møtt hele familien på Sterling til Malaga i 07. Ikke mye nykker der i en trang -800. Kona var vel forresten flyvertinne tidligere?!

Eller oppgraderer med poeng hvis sekretæren får det til, smart mann.

Helt klart. Det er jo slik alle dødelige kommer seg opp til F. Når jeg skal ett sted, sjekker jeg både pris og hvordan jeg kan komme meg opp til F billigst mulig. Det kan være en kombinasjon mellom miles, vouchere og cash. Membership Rewards er gull verdt i denne sammenheng.

Noen ganger går det ikke, da holder det med biz, ihvertfall for meg. Reiste samme ruta som Rimihagen i går og SQ biz funket helt greit.

Men M på langdistanse er historie for min del ihvertfall. Da blir jeg heller hjemme...;)

Jeg ville selv aldri (mer) betalt for F. Betalte en gang oppgradering fra C til F med UA fra USA til Kina, bare for å teste ut. Men selv beskjedne 1K dollar var ikke verdt det. Nå er vel ikke F på UA noe særlig. Min andre erfaring var en hyggelig oppgradering fra C til F med BA fra LHR til PVG. Bedre F-opplevelse enn den jeg hadde med UA, men ikke så spesielt og forskjellig fra C.

Jeg ville selv aldri (mer) betalt for F. Betalte en gang oppgradering fra C til F med UA fra USA til Kina, bare for å teste ut. Men selv beskjedne 1K dollar var ikke verdt det. Nå er vel ikke F på UA noe særlig. Min andre erfaring var en hyggelig oppgradering fra C til F med BA fra LHR til PVG. Bedre F-opplevelse enn den jeg hadde med UA, men ikke så spesielt og forskjellig fra C.

Forskjellen mellom C og F hos UA er setet. Klart du faar en salat og suppe i tillegg i F, men maten ellers er stort sett det samme. BA har heller ikke rockstar viner, mat eller annet kult.

Det er selvsagt individuell prioritering og preferanser som avgjoer om det er verdt det med F eller ikke.

Hadde jeg betalt 1000 dollar for oppgradering hos UA? Nei, der er vi enige. Hadde jeg betalt 1000 dollar for oppgradering hos BA for aa hoppe til F? Ja, siden jeg ikke har proevd det foer.
Hadde jeg betalt 1000 dollar for oppgradering hos Cathay, Singapore, JALeller ANA? Soleklart. Det er en gjennomfoert opplevelse fra du ankommer flyplassen til du tasser ut av flyplassen som er helt konge i min bok.

Men mange er sikkert uenig med meg her.

Har sett han mange ganger ombord på fly, og alltid economy. Riktignok på flyvninger innen Europa, og han er vel litt "typisk" norsk, og litt milliarderaktig i så måte ?

Hadde jeg betalt 1000 dollar for oppgradering hos UA? Nei, der er vi enige. Hadde jeg betalt 1000 dollar for oppgradering hos BA for aa hoppe til F? Ja, siden jeg ikke har proevd det foer.
Hadde jeg betalt 1000 dollar for oppgradering hos Cathay, Singapore, JALeller ANA? Soleklart.

Og så kommer det forholdet at man må legge realistiske tall til grunn...

Dersom vi snakker om en long haul reise er vel ikke tilbud om oppgradering fra C til F for USD 1000 hos Cathay, Singapore, JAL eller ANA daglig kost? I så fall må du gjerne fortelle mer om hvem du ligger med sender e-post til eller hvor mange meter med kuponger fra Walmart du pleier å ha med deg i sjekk-inn skranken.

Sist jeg fikk et slikt spørsmål ved innsjekk var tilbudet USD 2500 for en 12 timers flight ut fra LAX....

Last edited:
Sist jeg fløy SK i Business fra London så delte jeg kabin med John Arne Riise og Fred Olsen + frue. Så noen flyr C innen EU også :)

Sist jeg fløy LX i biz delte jeg rad med Lewis Hamilton, han satt rett nok noen rader lengre fremme på segmentet før, SIN-ZRH. ;)

Det gjelder tydelig å holde seg i en bransje med penger og prestisje. :p

-A

Back