Hvem betaler for First?

Hva med konsernsjefer i mange av de største selskapene i Norge (Helge Lund, J. F. Baksaas, Øyvind Eriksen etc)? Noen som kjenner policy der?
 
Alle vet hvordan Helge Lund ser ut. Flyr han first, kan man være sikker på at det er en eller annen nordmann på flyet som legger merke til det, og sender bilde til DN, DB eller VG.
Jeg blir ikke overrasket om de unngår first for å slippe negativ medieomtale.
 
Hæ! Skal det ikke være lov å offentlig henge ut en moderator lenger???:lol:



Jeg tviler vel på at det finnes noen norske bedrifter som lar sine ansatte reise på First. Det er vel også færre og færre bedrifter som lar sine ansatte reise i business intercont.

Vet at Utenriksråden i UD har i sin avtale at han KAN reise F hvis det er riktig å gjøre det unntaksvis. Husker det kom opp en sak i VG for noen år siden da han en gang hadde reist i F til Brasil da det visstnok ikke var annet ledig. Dette laget VG et stort oppslag om selv om det ikke var noe ulovlig i det.

De som i såfall reiser First Class er vel folk som eier egne firma som omsetter for noen milliarder i året. For dem spiller det vel ingen rolle hva det koster. Hadde vel tippet at Stein Erik Hagen kunne være et slikt luksusdyr. Vet iallefall at han sendte butleren sin over til New York på business et par dager før ham selv for å ordne litt friske blomster i leiligheten hans der over før han ankom selv. Han sender vel neppe butleren på business for så å reise economy selv?

Andre som kunne tenkes å reise F (som tilhører overnevnte kategori) hvis de må reise med rutefly kunne vel være Petter Stordalen, Christian Siem, Ugland brødrene, Kjell Inge Røkke, Olav Nils Sunde, Arne Fredly, Christen Sveaas for å nevne noen. Men om de gjør det, vet jeg ikke.

Problemet her oppe er vel janteloven som setter en stopper for F flyvning. I tillegg finnes det jo faktisk noen ledere der ute som bruker hue såpass at dersom de må be de ansatte om moderasjon så tar det seg ikke ut å flakse rundt på unødvendig dyre billetter selv! Det var det der med å få foran med godt eksempel.

Eller hur?

BF:cool2


Kan nevne at i forrige helg var jeg i Porto. Da jeg skulle fly hjem med LH FRA-OSL forrige søndag kl.22 så jeg Johan Henrik Andresen jr og datteren satt i rad 5 på økonomi klasse mens jeg satt i rad 4. Flyet var smekkfullt i en A320 maskin. Bare tre rader var business og det virket som at det var vanlige folk som satt der mens en av norges rikeste menn satt i økonomi klasse som de fleste reisende bruker. Ikke spør meg hvor han hadde reist siden han satt i økonomi klasse. Men det viser at det er ikke alltid at velstående mennesker reiser i business eller first, spesielt innand i Europa.
 
Last edited:
Ja, at det skjer unntaksvis når man må reise "koste hva det koste vil". Men jeg tviler vel på at det finnes noe firma som har et reiseregelement som sier at alle reiser intercont kan gjennomføres på First Class.

Eller kjenner du noen der også?

BF:cool2



Jeg skal si det at de fleste norske selskaper ikke lar sine ansatte fly i Business eller First. Reiser innen Europa er det kun økonomi klasse som gjelder (enten restriktive eller fleksible) for de fleste selskaper.

Jeg vet at mange konsulentselskaper i Norge og små og mellomstore bedrifter ikke lar sine ansatte fly mer enn i økonomi klasse enten i Europa eller i verden. De er strenge med slike reisebudsjetter. F.eks. har det hendt at selskapet jeg jobber for nå må man bruke DY litt oftere dersom det viser seg at det er billigst til f.eks. København eller Stockholm eller hvor det måtte være hen i Europa istedenfor SAS.

Skal man noen gang ha sjanse for å reise Business eller kanskje kanskje First så ville jeg anbefalt å jobbe i oljeselskaper eller store selskaper som Aker eller i shippingbransjen. Mange andre bransjer kan man glemme i å fly med business eller first med jobben.
 
Kan nevne at i forrige helg var jeg i Porto. Da jeg skulle fly hjem med LH FRA-OSL forrige søndag kl.22 så jeg Johan Henrik Andresen jr og datteren satt i rad 5 på økonomi klasse mens jeg satt i rad 4. Flyet var smekkfullt i en A320 maskin. Bare tre rader var business og det virket som at det var vanlige folk som satt der mens en av norges rikeste menn satt i økonomi klasse som de fleste reisende bruker. Ikke spør meg hvor han hadde reist siden han satt i økonomi klasse. Men det viser at det er ikke alltid at velstående mennesker reiser i business eller first, spesielt innand i Europa.

Kan jo f.eks. hende at han ikke ønsker å bli gjenkjent så lett. Enklere å gjemme seg i mengden i Y.
 
Jobber på BI og F er selvfølgelig uaktuelt. Når vi underviser på programmer i Kina og Vietnam kan vi reise biz, mot at vi lever på regning/kvittering (altså ikke statens satser). For meg er det helt avgjørende da jeg vanligvis ankommer dagen før jeg skal undervise 4 dager fra 0900 til 1700. På interkontinentale konferansereiser o.l. betaler jeg selv mellomlegget mellom economy og biz da jeg ikke har nubbsjangs til å sove på economy.
 
Hos oss (enn så lenge en del av stort norsk konsern) går det stort sett i biz på intercontinetale reiser. First er ikke lov, og lite biz inne Europa med mindre det er det som er igjen. Varierer sikkert fra ansatt til ansatt, men for meg er det så for Europeiske/innenriks reiser å avgjøre selv om jeg har behov for flex eller ikke.
 
Tilfellet med LH er jo at de på A380 kun har 8 seter i F mot 16 på B747 (dog de holder vel på med ommøblering av B747 maskinene også, fra 16 seter på loftet til 8 seter i front?). Er dårlig salg av F-billetter en av hovedårsakene til dette? Får litt inntrykk av at i LHs tilfelle vil F-kabinen i større grad bli ett sted å bedrive litt kundepleie for senatorer i tilfelle full C-kabin?

De har vel svært få bonusplasser på A380 F også, så F kabinene der vil jo ikke fylles opp av flypratfolk med innkjøpte US miles heller...
 
Hmm, hmm, skal vi spleise på en god champis til den på forumet som greier å få F på LH 380 med US Dividend.... Oss Dividend-milere må jo ha utfordinger...:colgate::colgate:. Skal prøve sjæl..

Men skuffer mye at BizFlyer ikke er med Dividend-gjengen slik at han med rett bytte nick...:cry: til FirstFlyer....:headbang
 
Hmm, hmm, skal vi spleise på en god champis til den på forumet som greier å få F på LH 380 med US Dividend.... Oss Dividend-milere må jo ha utfordinger...:colgate::colgate:. Skal prøve sjæl..

Det er bare å hive seg rundt
FRA Frankfurt Metro / Frankfurt Intl DE = FRA HHN [EDDF]
NYC New York Metro NY US = JFK LGA
WED 13 Apr 2011 | 1 Seat

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
LH 404 FRA 17:05 JFK 19:40 388 0 FS+ CS+ YS+
 
Men skuffer mye at BizFlyer ikke er med Dividend-gjengen slik at han med rett bytte nick...:cry: til FirstFlyer....:headbang

Nei, de som flyr F er bare snobber!! :old
Føler meg mest hjemme på Biz jeg!:stir

BF:drink
 
Hmm, hmm, skal vi spleise på en god champis til den på forumet som greier å få F på LH 380 med US Dividend.... Oss Dividend-milere må jo ha utfordinger...:colgate::colgate:. Skal prøve sjæl..

Men skuffer mye at BizFlyer ikke er med Dividend-gjengen slik at han med rett bytte nick...:cry: til FirstFlyer....:headbang


Såvidt jeg vet har allerede A-380 vært ute med F på LH's A380.....

Les om det her
 
Bringer opp denne da jeg tror jeg fant en som betaler for First idag.

Sitter på pre flight dining / First - kantina i Boston nå. Der slipper du ikke inn med mindre du faktisk flyr i First. Holder ikke med Gold. Sidemannen sitter med First billetten sin og fyller ut registreringen i BA's bonuskort opplegg. Da er sjansen pent liten for at han flyr på poeng.

Han har ca 0,8 milimeter langt skjegg, en blå smart casual skjorte og olabukse. Han prater jordisk språk og har normal avstand mellom øynene. Artig.
 
Snakket med en kollega i dag, han fortalte at han hadde reist på langdistanse i F betalt av jobben noen ganger. Av og til hastet reisen veldig, og pris var uviktig. Chartrede helikopter og fly har også forekommet, hvis jobben haster nok. Hadde flere mange hundre tusen bonuspoeng som han hadde gitt bort eller som hadde gått ut på dato fra den tiden han reiste som mest, omtrent bare i biz. Når reiehyppigheten var høy, var det uaktuelt å bruke fritid på reising.
 
Denne tråden har en del historier om folk som får sponset en tur i F av jobben når behovet for å få personen fra A til B er veldig viktig og uventet.

Jeg har en kollega som er tidligere sjømann. Han fortalte at han under sin tid på sjøen fikk seg en tur på LHR-SIN da BA og SQ samarbeidet med Concorde på denne ruten. Dette fordi det hadde oppstått noe uventet og rederiet hadde behov for han på båten pronte. SQ/BA flighten med Concorde var eneste alternativ som fikk han til SIN i tide. Dette var ikke snakk om en kaptein og hvitsnipp, han var ufaglært maskinist!
 
Har'n lekedyr?

Ikke så vidt jeg har sett, men skulle ikke forundre meg om han har noen på lur. Dog var Fnate her tidlig og har raidet stedet for godsaker.

Bizflyer; om jeg hadde målt ville jeg ikke sagt "ca" ;)
 
Back
Top