Hvem betaler for First?

Jeg er enig med deg i mye der jeg Tommy.

At man er lite smart om man bruker 50K på en F billett blir imidlertid litt vrient for meg å bare svelge. Tipper det er en del av de som gjør nettopp det som har mer enn 33 i IQ. BA009 til SYD på fredag har kun ett åpent sete og jeg tviler på at resten fylles av 13 idioter. (Og om så skulle være tilfelle kan det jo bli en veldig festlig tur. Ser for meg en av de gamle bussreisene til Pondus).

Tråden handlet om hvem som reiste paid F. Jeg er en av dem, men gjør det maks en gang i året og kun privat. Noen ganger til forumlærdom pris, noen ganger til full pris.

Men jeg er sikkert ikke noen standard F kunde. Ikke er jeg særskilt rik heller.

Last edited:
Og med henvisning til Fredriks billettvalg -- jeg har prøvd SQ C og F mange ganger, også den nye og jeg synes ikke forskjellen mellom C og F er stor nok til at jeg ville brukt mer penger på den aktuelle ruten. Ikke tale om, ikke om jeg hadde 100 mill i banken engang.

Vi gör alla våra val men en skillnad mellan dig och mig är att du reser ofta med dem och jag gör det inte. När jag väl får chansen så tar jag den.

Låt mig testa så kanske jag kommer tillbaka och säger att du hade rätt. ;)

Jeg må bare takke og bukke for alle innspill, og spes til Discus som dro den ut og lagde egen tråd..

Trodde ikke den skulle ta av så mye, men helt topp..^_^

Jeg er enig med deg i mye der jeg Tommy.

At man er lite smart om man bruker 50K på en F billett blir imidlertid litt vrient for meg å bare svelge. Tipper det er en del av de som gjør nettopp det som har mer enn 33 i IQ. BA009 til SYD på fredag har kun ett åpent sete og jeg tviler på at resten fylles av 13 idioter. (Og om så skulle være tilfelle kan det jo bli en veldig festlig tur. Ser for meg en av de gamle bussreisene til Pondus).

Tråden handlet om hvem som reiste paid F. Jeg er en av dem, men gjør det maks en gang i året og kun privat. Noen ganger til forumlærdom pris, noen ganger til full pris.

Men jeg er sikkert ikke noen standard F kunde. Ikke er jeg særskilt rik heller.

Hvor mange av de 13 tror du faktisk har betalt? ;)

Fullstendig enig med deg.

Vi gör alla våra val men en skillnad mellan dig och mig är att du reser ofta med dem och jag gör det inte. När jag väl får chansen så tar jag den.

Låt mig testa så kanske jag kommer tillbaka och säger att du hade rätt. ;)

Dersom jeg ikke hadde gjort det foer, hadde jeg ogsaa garantert slaatt til! God tur og husk kameraet ;)

Poenget er vel at flere av de andre som sitter på F på den flighten er vesentlig bedre bemidlet enn oss alminnelig dødelige (eller "ikke er særskilt rik heller" som du omtaler det). I tillegg er det sikkert noen som er der på bonus eller oppgraderte billetter. Som Tommy skriver, så tror jeg nok at et par-tre mann gjennomsnittlig pr flight med betalte F billetter nok mer er vanlig. Har selv flydd en del flighter hvor F har stått helt tom. Både mellom Europa og Asia og internt i Asia. Men på den andre siden skulle man vel tro at flyselskapene måtte ha noe mer en et par-tre pax pr flight før det lønner seg i det hele tatt å ha en F klasse ombord. Det er vel slutt på tiden da flyselskapene gjorde noe de IKKE tjente penger på?

BF:cool2

De gangene (hele 4 ganger tilsammen) som jeg har reist F med BA, sist i fjor høst, har F vært helt eller tilnærmet full. endel er nok oppgraderinger med miles og redemptions, men vil tro at endel betaler for det også, ellers hadde ikke BA hatt 14-17 F-seter. BA har en policy om at de ikke oppgraderer annet enn ved overbooking. De fyller ikke opp F-kabinen med gullkortholdere slik endel andre gjør.
Jeg tror nok det er et marked for betalt F. Det er endel steinrike personer i verden.

Det man har glemt her er vel og at det er nok en del som har corporate-priser og dermed ikke betaler så mye som enkelt-billetter koster for å sitte i F.

-A

Det man har glemt her er vel og at det er nok en del som har corporate-priser og dermed ikke betaler så mye som enkelt-billetter koster for å sitte i F.

-A

Vil ikke noen av de gode avtalene være i området rundt full business fare?

Ganske mange - award-seter til SYD vokser ikke på trær, og skal man oppgradere med mil må det være ledig awardsete i F.

Men du vet ikke hvor mye de har betalt fordi:

Det er nok det volumet er, men har hørt fra flere hold at man har tilgang på F-seter ifbm med at folk høyere opp i butikken skal på tur.

-A

Vi har dette opplegget med Singapore Airlines der vi er en av de stoerste kundene. Hotshots i butikken der jeg jobber, reiser alltid i F, men betaler det samme jeg gjoer. Derfor booker jeg heller United rett inn og ut av Hong Kong og oppgraderer enkelt til F.

Folk som flat out betaler for F vokser ikke paa traer. Har mange revenue managers paa konferansen jeg er paa naa, skal poke litt rundt og se hva gjennomsnittet er

Så sånn sett er vel F-klasse til en viss grad mer "et verktøy" for revenue management enn direkte en klasse med reisende. Det er noe man kan bruk til å sukre kontrakter med, som ellers gir en god flyt av penger for seter lengre bak i flyet.

-A

Kan vi holde oss til temaet "Hvem betaler for First Class"?
Tenk at 2 moderatorer kan falle til de grader utenfor tema da! ;)

Kan vi holde oss til temaet "Hvem betaler for First Class"?
Tenk at 2 moderatorer kan falle til de grader utenfor tema da! ;)

[mod]

Bruk report-knappen neste gang, BF ;)

Splittet ut innlegg som ble OT (ja, jeg var medskyldig ^_^) og satser på å fortsette på riktig spor ihht trådtittel framover.

[/mod]

Et annet spørsmål som kan stilles i denne tråden, som ikke blir veldig OT i forhold til opprinnelig tema... Hvor mange NORDMENN betaler for fullpris First? Fnate er vel i skrivende stund på tur til/i SYD i F, men bortsett fra han så vet jeg ikke om andre som har kjøpt en fullpris F-billett (inter-cont). Spørs om det finnes noe særlig marked for F-segmentet her på berget... Eller hva tror folket? :fly

Et annet spørsmål som kan stilles i denne tråden, som ikke blir veldig OT i forhold til opprinnelig tema... Hvor mange NORDMENN betaler for fullpris First? Fnate er vel i skrivende stund på tur til/i SYD i F, men bortsett fra han så vet jeg ikke om andre som har kjøpt en fullpris F-billett (inter-cont). Spørs om det finnes noe særlig marked for F-segmentet her på berget... Eller hva tror folket? :fly

Jeg tror det er veldig lite marked for det. For det første er det vel minimalt med bedrifter (kan godt tenkes 0) som er villige til å betale for at de ansatte skal fly first. Det kan være at noen har det i kontrakten sin (utleide folk, konsulenter osv), men det tror jeg ikke kan være mange.
Dessuten er det få toppledere i profilerte firmaer som vil unne seg den typen "luksus", siden norsk presse er rimelig streng på å opprettholde janteloven.
Kjos flyr vel selv økonomi når han drar til Seattle?
I januar fløy i alle fall rimi-Hagen økonomi til Zurich, så da kan man tenke seg hvor lista ligger.
Det er nok mest økonomi, business eller egen privat-jet for nordmenn.
Uansett hadde det vært moro å se tall på det, hvor mange nordmenn flyr på fullpris first daglig til f.eks. NYC, LAX, SFO, TYO, HKG, SIN, SYD og PVG.

Jeg tror det er en del, sørlig i "øvre business"-segment som tidvis ikke har andre alternativer. Vet hvertfall om et par som har fløyet et segment eller flere i F da de måtte til andre siden av jorda "i morgen tidlig, koste hva det koste vil"

[mod]

Bruk report-knappen neste gang, BF ;)

Splittet ut innlegg som ble OT (ja, jeg var medskyldig ^_^) og satser på å fortsette på riktig spor ihht trådtittel framover.

[/mod]

Hæ! Skal det ikke være lov å offentlig henge ut en moderator lenger???:lol:

Jeg tviler vel på at det finnes noen norske bedrifter som lar sine ansatte reise på First. Det er vel også færre og færre bedrifter som lar sine ansatte reise i business intercont.

Vet at Utenriksråden i UD har i sin avtale at han KAN reise F hvis det er riktig å gjøre det unntaksvis. Husker det kom opp en sak i VG for noen år siden da han en gang hadde reist i F til Brasil da det visstnok ikke var annet ledig. Dette laget VG et stort oppslag om selv om det ikke var noe ulovlig i det.

De som i såfall reiser First Class er vel folk som eier egne firma som omsetter for noen milliarder i året. For dem spiller det vel ingen rolle hva det koster. Hadde vel tippet at Stein Erik Hagen kunne være et slikt luksusdyr. Vet iallefall at han sendte butleren sin over til New York på business et par dager før ham selv for å ordne litt friske blomster i leiligheten hans der over før han ankom selv. Han sender vel neppe butleren på business for så å reise economy selv?

Andre som kunne tenkes å reise F (som tilhører overnevnte kategori) hvis de må reise med rutefly kunne vel være Petter Stordalen, Christian Siem, Ugland brødrene, Kjell Inge Røkke, Olav Nils Sunde, Arne Fredly, Christen Sveaas for å nevne noen. Men om de gjør det, vet jeg ikke.

Problemet her oppe er vel janteloven som setter en stopper for F flyvning. I tillegg finnes det jo faktisk noen ledere der ute som bruker hue såpass at dersom de må be de ansatte om moderasjon så tar det seg ikke ut å flakse rundt på unødvendig dyre billetter selv! Det var det der med å få foran med godt eksempel.

Eller hur?

Jo, de finnes, ref. min forrige post, men er nok ikke veldig mange av dem.

Ja, at det skjer unntaksvis når man må reise "koste hva det koste vil". Men jeg tviler vel på at det finnes noe firma som har et reiseregelement som sier at alle reiser intercont kan gjennomføres på First Class.

Eller kjenner du noen der også?

Jeg vet ikke om noen norske firma som tillater F i travel policy, men Shell har det for senior executive group (ca 200 stk globalt). Eneste nordmann der er han som for tiden er styreformann i det norske selskapet.

Back