Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Fløy en Cessna i dag, ellers er det meste annet glemt så snart hjulene er på bakken ;)

Og hvis du måtte velge en (eller to-tre) av dem, hvilken setter du aller høyest? :)

Boeing 707, Caravelle + DeHavilland Comet kanskje fordi de alle var så banebrytende på hvert sitt sett.

Fikk være med Nor-fly tidlig på 80 tallet og deres Convair 580. Ble invitert av kaptein Alex til å være med fra Andenes via Gardermoen til Sola med overnatting på brakka deres og retur dagen etter. Nor-fly fløy da oljearbeidere til Andenes som dengang hadde helibase for letingen på Tromsøflaket.

Gjett om dette var en spennende opplevelse for en pjokk på 8-9 år. Dengang hadde de felles overnattingsfasiliteter med BusyBee, så satt å pratet lenge med deres crew. Morgenen etter hang det en pose full av BusyBee effekter på nesehjulet på 580'en i gave til meg.

Satt forøvrig i cockpit hele reisen.

Last edited:

Her var det mye spennende gitt..

Av mine mere eller mindre spesielle så kan disse nevnes:

Tu-134
Tu-154
B 727
B 747-100
B 720
DC 8
Caravelle

Spantax Convair Coronado 990. Bråket som et uvær og ristet så bagasjen ramlet ut av hattehyllene over alpene...

Ikke blant de mest eksotiske her, men skal jeg trekke fram de som skiller seg mest fra de vanlige rød-/blåhvite grisene så er det vel Tianjin Airlines Embraer 190 mellom XIY og HAK og Atlantic Airways BAe 146.

Aurigny air services Britten Norman BN-2A mkIII Trislander, JER-GER.
En flight jeg kommer til å huske en stund :)

Må være en slitt An-24 ARH-NNM. Har også flydd Il-86 flere ganger (VKO-KJA og SVO-LHR).

Uten tvil: Air France Concorde F-BVFC på Gardermoen lørdag 10. oktober 1998. Tur/retur Gardermoen (1,5t) for kr. 3500,-

Last edited:

En tidlig versjon av gyrokopter i 2003 på ENEG. Jeg ble fortalt at det da kun fantes to gyrokopter i Norge og at dette var den eneste to-setern..

Attachments

• 198524_5361710279_579715279_136897_3648_n.jpg
    198524_5361710279_579715279_136897_3648_n.jpg
    45.9 KB · Views: 572

Sterling caravelle, TWA Lockheed tristar (CPH-JFK-LAX-JFK-ARN på begynnelsen av 90 tallet), Sea king helikopter, Bell 412 helikopter og Tupolev 154 er vel de mest "uvanlige" maskinene jeg har vært passasjer i. Må jo ta med TWAs Boeing 747-100 og da, er jo såpass lenge siden at det er litt kuriøst idag.:) Og Boeing 727.

Og hvordan i himmelens navn kunne jeg glemme to turer i DC-3...!!!?!?
Ja, ja..., så låst i traurige alurør kan man altså bli.

Jeg er dessverre for ung til å ha flydd noe særlig i de gode gamle klassikerne, så for min del er det AeroSur 727-200 mellom LPB og CUZ et par år tilbake.

Tror det må bli Shorts skyvan , på tidlig 80 tall mellom LKL-HVG i all slags vær. Husker mange morsomme turbulens episoder fra den tiden. :)

Norsk F-16B og en fransk Dassault Atlantique. Sikkerhetsbriefen ble mimet av det franske crewet for å si det slik...

JA dem er der nogle stykker af...
BN 2 mellem PPT og Muroroa
IL18 mellem CPH og PRG
Tu134 mellem CPH og SXF
DC6 mellem CPH og RNN
Største fly på korteste strækning ????
JA det var en DC8-62 mellem CPH og RNN
Hilsen Ole

Kuriøs, vel får vel legge til en litt personlig :colgate:.

I mine yngre dager "kaptein" på Cherokee 180 , LN-UXR på heisatur til Gøteborg med tre pax. En sylinder ga seg og fløy inn til Torslanda på tre sylindere over vannet ( kan ikke svømme ). Luftrommet klarert for SK og AY og hadde følgefly og helikopter over/ved siden av meg. Alt gikk greit, avreagerte med fest på Stena Line til Fredrikshavn t/r samme dag:drunk::drunk:

Kanskje ikke så kuriøst, men: Skyways Vickers Viscount SVG-GOT
Sk Metropolitan CPH-MMA

Dog topper denne min liste ,Boscobel-Ken Jones-Kingston

Attachments

• jamaica.jpg
    jamaica.jpg
    83.6 KB · Views: 454
Back