Hva skjer med TG 955?

Når man ser hvordan en stor og etablert aktør som Thai, i en allianse, bruker flere dager på å fikse en maskin i sentrale strøk som OSL, så blir det interessant å se hvordan lavpriselskaper som Feel og DY klarer å fikse tilsvarende problemer når et fly står fast i Asia eller Obamaland..
 
Når man ser hvordan en stor og etablert aktør som Thai, i en allianse, bruker flere dager på å fikse en maskin i sentrale strøk som OSL, så blir det interessant å se hvordan lavpriselskaper som Feel og DY klarer å fikse tilsvarende problemer når et fly står fast i Asia eller Obamaland..

Jeg vil tro at Norgwegian vil klare seg vel saa godt, selvfoelgelig avhengig av hvordan de legger tekniske kontrakter pa utestopp...men om DYI ender opp med 787 saa ville de kunne ha faatt deler like kjapt som det Thai gjorde...fra Boeing's Online Dele Web Store....med lagre spredt rundt om i verden.....(Dette er vedrens stoerste eHandel maalt i omsetning)....og som vi ser i dette og tidligere tilfeller - de fleste maa vente til flyet er reparert / eller reserverfly er floeyet inn.....
 
Sånn i ettertid...

...er det artig å lese disse trådene fra nyttårshelgen, og lese om hva folk mener om charterselskap og forsinkelser... hadde jo aldri skjedd med rutefly... ;)

Hva skjer med BLX841 i dag?

Thomas Cook - tech 29/12

---

Hmmm, jeg tenkte også i dine baner, madman..;-) Men la nå den saken ligge...

Faktum er at ingen er tjent med en teknisk delay, verken charterselskap, Thai, eller andre, Alle involverte jobber på spreng for å løse floken. I blant er delen man trenger på longhauloperasjonen i hangaren ved siden av, i blant kommer den fra Abu Dhabi eller andre steder. Sånn er logistikken lagt opp.

Longhaul er svært sårbare for slikt, i motsetning til en 737 som skal over fjellet til Bergen. Der booker man bare om til neste avgang, som sjelden er full. Longhauls er oftest fulle, og forsinkelser har en lei tendens til å lage følgeforsinkelser. Og ingen selskaper har en egen B777 eller A330 som ren back-up. Slikt har ikke luftfarten råd med i dag.

Nettopp derfor er longhaul en egen type butikk, med egen utfordringer.
Dette vet selvfølgelig Kjos, når han nå regner frem og tilbake på planene sine.

Tally-Ho
 
Back
Top