Hva skal til for en pilot som bytter selskap men beholder flytypen?

Futura

ScanFlyer Gold
Nå har vi situasjonen der Spanair er konk og en rekke sikkert dyktige og erfarne piloter er arbeidsledige. Samtidig er SAS eier av flyene eller ansvarlige overfor leasing selskapet som er eier. Dersom SAS, som sikkert er en av de største kreditorer, avtaler med boet at de skal overta en del av maskinene, hva skal da til for at maskinene kan fly for SAS og hva skal til for at en Spanair pilot kan sette seg bak spakene på den samme maskine han har flydd i åresvis?

Det samme gjelder for cabin crew, hva skal til for at de kan fly for SAS?

Jeg vil tro at piloter egentlig bare kan "melde overgang" til SAS, bli testet i simulator og fortsette å fly.
Cabin Crew må antageligvis ha et SAS-kurs og et dansk-kurs før de kan fly for SAS :)

(Dette er det jeg tror.)

Dersom vanlig prosedyre blir fulgt vil disse pilotene måtte bestå en simulatortest, endel psykomotoriske tester, en gruppeoppgave og to intervjuer med operative piloter. Nå har ikke SAS gjennomført opptak på mange år, så ingen vet vel egentlig hvordan ansettelsesprosessen ville vært i dag. Men jeg vil anta noe liknende.

Presisering: dette er den generelle prosessen for piloter som søker seg til SAS. I forhold til eks Spanair-piloter er det nok lite aktuelt grunnet endel fraværende kriterier.

Last edited:
Akkurat for øyeblikket tror jeg SAS vil forsøke å unngå oppsigelser blant de pilotene de allerede har, og nyrekruttering av spanske piloter forestiller jeg meg som helt usannsynlig.
SAS har heller ingen tradisjon for å ta inn piloter som ikke er skandinaviske, i motsetning til f.eks. Norwegian.

Tally-Ho

Står jo i annonsen til SAS der de søker etter nye piloter at man må kunne et av de skandinaviske språkene.

Back