• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva skal barnet hete?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Noen som vet hva som ligger til grunn for valg av et flyselskapenes "etter/slektsnavn" Noen velger Air (noen har dette foran selskapets navn), Airways, Air Lines, Airlines, Airlines System (sistnevnte kjenner vi fra SAS, men også Malaysia og American har brukt denne formen tidligere!)

Jeg tror det er først og fremst smak og behag og litt etter sted, mote og tidsperioder. Og folk flest blander jo disse friskt.

Men noen blir jo sittende selv om navnet forandrer seg. Mange i malaysia kaller Malaysia Airlines bare for MAS fra gammelt av. SAS har vel gått mer eller mindre bort fra Scandinavian Airlines System, og lar det heller bare være SAS, mens flyselskapet heter Scandinavian Airlines (samme som Malaysia Airlines, som ogsaå fortsatt har mange datterselskaper som heter MAS et-eller-annet)

Ser man på moten de siste årene så er nok "Blue" i en eller annen form blant topp 3...

Jeg synes mange flyselskap bruker Jet et eller annet. Skjønner ikke helt hvorfor det skal klinge så godt i folks ører.

Jetsgo
Westjet
Canjet
Jetblue
Easyjet
Jet airways
EUjet
HellasJet ...et cætera

"Jet" har vel blitt nåtidens svar på "Air"... Flere som bruker "Jet" i en eller annen form nå enn tidligere...akkurat som Arrow skriver. Her i Norden har vi stiftet kjennskap til (not so) GOODjet!

..kom til å tenke på en episode for noen år siden...Husker jeg fikk kjeft av noen instruktører i SAS at jeg uttalte navnet feil! Jeg sa SAS rett frem, mens jeg fikk streng beskejd om at det het S-A-S...Men idag er det vel ikke S-A-S Braathens, men SASBraathens?

I Norge er det vel SAS og resten av verden S-A-S...(...som etter min smak er å foretrekke!)

Cluet her er assosiasjoner! Merkevarebygging spiller enormt mye på folks assosiasjoner, og det er her navnevalg kommer inn. Hva er vel mer naturlig enn at et flyselskap heter noe med "jet", "blue", "air", "wings" etc etc?

korrekt uttale av SAS er (også i Norge S-A-S), mens SAS Braathens uttales SAS Braathens.

Jeg synes mange flyselskap bruker Jet et eller annet. Skjønner ikke helt hvorfor det skal klinge så godt i folks ører.

Jetsgo
Westjet
Canjet
Jetblue
Easyjet
Jet airways
EUjet
HellasJet ...et cætera

tja, det er vel mer sexy enn
Propsgo
Westprop
Canprop