Hva sjekker egentlig TSA når de stryker en klut over hånda mi?

Ståle

Amatør
Hva sjekker egentlig TSA når de stryker en klut over hånda mi?

Noen ganger opplever jeg å få en liten klut tørket over håndflatene mine, så for at denne blir screenet.

Hva sjekker de egentlig?

Re: Hva sjekker egentlig TSA når de stryker en klut over hånda mi?

Noen ganger opplever jeg å få en liten klut tørket over håndflatene mine, så for at denne blir screenet.

Hva sjekker de egentlig?

Om du har vært i kontakt med eksplosiver

Det er vel også de variantene som sjekker for både narkotika også. På flere turer har både jeg og baggasjen min blitt "klutet", og USA er det vel både/og hva de ser etter, Australia sier de er ikke interessert i eksplosiver, tyskerne sa de gav en lang dag i narkotika, osv.

Men generelt alt mulig som legger igjen små mengder spor som kan lett kjennes igjen på molekylær struktur er vel hva disse aparatene har mulighet til å lukte seg frem til.

I Australia har de også bikkjer som jakter på frukt og grønt...

-A

Regnet med at det var noe slikt med klutene, takk for bekreftelsen! ;)

har det ikke vært hendelser at visst folk har gått forbi noen som har røyket noe ulovlig
så blir det spor i klærne dine og visst du ikke vasker dem så fikk dem problemer i kontrollen.

Jeg fikk en slik klut i sekken min på MAN for 11 år siden. Problemet var at det var samme sekk jeg hadde hatt med på nyttårsfest en uke tidligere, så da ble det ekstra sjekk da det tydligvis var noen spor av fyrverkeri igjen i sekken

I Norge har jeg opplevd at Securitas gjør noe de kaller sniffing på medbrakte kolli. Det er ikke en klut, men et stavlignende instrument. Jeg tror dette ikke har noe med narkotika å gjøre, men eksplosiver.

Enkelte typer makeup kan også slå ut. Fruen ga utslag da vi var i Orlando i juni. Egentlig helt greit, for hun/vi ble ledet utenom den vanlige køen og fikk gå foran alle så de kunne gå til kontrollrommet. Så vi sparte minst 10 minutter. :lol:

har det ikke vært hendelser at visst folk har gått forbi noen som har røyket noe ulovlig
så blir det spor i klærne dine og visst du ikke vasker dem så fikk dem problemer i kontrollen.

Om de finner noe på klærne/telefonen din så betyr vel ikke det annet enn at de vil ta en nærmere sjekk på bagasje.

Jeg ble "klutet" i HNL, da jeg skulle fly en interisland flight til MKK med en Cessna 208 - og maskina lyste "POSITIVE FOR EXPLOSIVES" med røde bokstaver. Great. Samtalen med fyren i security ble i denne retningen

S: Har du brukt noe lotion?
M: Ja, solkrem.
S: Du kan jo ikke gjøre det skjønner du.
M: Jeg må det, ellers blir jeg solbrent (Nordmann på Hawaii, do the math...)
S: Jamen, du må smøre deg når du kommer frem.
M: Jeg kan jo ikke det, for dere lar meg ikke ta med meg solkremen.
S: Joda, men du må kjøpe de små.
M: Jeg vet ikke hvor jeg får tak i disse (ABC-stores på Waikiki hadde faktisk ikke)
S: Du får de på Wal-Mart.
M: Men jeg vet ikke hvor Wal-Mart er, jeg har aldri vært på en Wal-Mart noensinne.

Etter det var han veldig opptatt av hvorfor jeg aldri hadde vært der (selv om han stod med passet mitt der det stod "NORWAY" med store bokstaver...), og lite om hva jeg hadde med meg i sekken. Ganske trivelig fyr egentlig. :)

Back