Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over MOL-TRD?

Re: Hva nå Krohn Air?

Hvis Widerøe kan få TRD-KSU til å gå rundt burde det jo være håp for Molde òg. Kanskje kan KSU-ruta forlenges til MOL?
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Hvis Widerøe kan få TRD-KSU til å gå rundt burde det jo være håp for Molde òg. Kanskje kan KSU-ruta forlenges til MOL?

Ikke så mange oljeflygninger til MOL... KSU har mye helikoptertrafikk som aldri vil bli tilfelle fra MOL.
 
Hva nå Krohn Air?

Sjefen min fløy Krohn for to uker siden, likte flyet men klaget høylytt over sur appelsinjuice og alt før søt sjokolademuffins
 
Last edited:
Re: Hva nå Krohn Air?

Ikke så mange oljeflygninger til MOL... KSU har mye helikoptertrafikk som aldri vil bli tilfelle fra MOL.
Merkelig innlegg. Hva har helikoptertrafikken mellom Kvernberget heliport og de diverse installasjoner på Haltenbanken å gjøre med Krohn Airs konkurs og en eventuell etablering av WF på ruta på strekningen MOL – TRD å gjøre?

Krohn Air havnet vel på bakken først og fremst pga handelen med Sun Air. En åpenbar uenighet i hva prislappen på flyene skulle være. Uten at jeg vet med sikkerhet, så kan det se ut som at Krohn hadde regnet med å få inn mer/betale ut mindre kroner enn det som ble status i saken.

På toppen av det hele kom 400.000 i saksomkostninger. Muligens et beløp de kunne levd med isolert, men kanskje en del av totalen som gjorde at dette ikke var regningsvarende noe mer.

I tillegg bommet Krohn på sin Vigra satsing. Hver dag gikk i minus, ifølge Krohn selv, som sa at de måtte hatt 2-3 pax mer på hver flyvning om det skulle gå i pluss. 2-3 pax på hver flyvning er et sted mellom 10 og 20.000 tusen kroner hver dag. Altså 50 - 100.000 i uka. Det blir mye for et så lite selskap i løpet av et år.

Ruta mellom MOL og TRD gikk isolert sett i pluss, men ikke stort nok til at det bar andre kostnader. Krohn satset utelukkende på og låste seg til forretningstrafikken MOL - TRD. Absolutt billigste billett tur retur var 2.800 kr, men de fleste betalte nesten kr 4.000,- og noen betalte mer. Det er svært mye penger for en så kort flytur. Med kun 19 seter tilgjengelig måtte satsingsområdet til Krohn bli begrenset. Det var ikke mulig å tilby seter til «vanlige» folk.

Viljen i markedet Molde – Trondheim er altså stor nok til å betale en «liten formue» for transporten så lenge den skjer på tider av døgnet da behovet er der. For SAS ble det i sin tid vanskelig å fylle sine Fokkere selv om de hadde et mer edruelig snitt i billettprisen. Problemet til SAS var at de fløy til tider av døgnet da ingen hadde behov for å fly. Første avgang fra Molde til Trondheim var i 11 tiden på formiddag. Da rakk du hverken dagsmøter i Trondheim eller videreforbindelser i nettverket.

Passasjergrunnlaget MOL –TRD finnes, og er stort nok til at det kan drives i pluss. Kunsten er å tilby flytider og priser i rett kombinasjon som passer kunden.

Men hvem som nå skal inn på ruten, om noen, og hvorfor/hvorfor ikke, passer best i en egen tråd. Denne tråden handler om Krohn Air.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Merkelig innlegg. Hva har helikoptertrafikken mellom Kvernberget heliport og de diverse installasjoner på Haltenbanken å gjøre med Krohn Airs konkurs og en eventuell etablering av WF på ruta på strekningen MOL – TRD å gjøre?

Kort og godt: Ingenting.

Men mitt innlegg var et svar på Mjolnirs innlegg om at WF får TRD-KSU til å gå rundt. Den ruten mener jeg har mest med helikoptertrafikken å gjøre.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Ser i papirutgaven av DN i dag at årsaken til at de meldte oppbud var at AIS som operatør trakk seg fra flygningen grunnet uoppgjort gjeld på rundt 1 mill.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Ser i papirutgaven av DN i dag at årsaken til at de meldte oppbud var at AIS som operatør trakk seg fra flygningen grunnet uoppgjort gjeld på rundt 1 mill.

Så da har vi den utløsende faktoren, altså. I Romsdals Budstikke her om dagen var det oppgitt tre grunner til at dette gikk over ende. Den viktigste var konflikten med Sun-Air og utfallet av den, som hadde gjort egenkapitalen negativ og påført dem kapitalkostnader. Den neste var tre ukers opphold i driften som følge av at AIS hadde problemer med sin driftstillatelse (usikker på når dette kan ha vært) og den siste var fallet i kronekursen.

Det var forøvrig nevnt at både Widerøe, DAT og et par andre selskaper snuser på ruten. De to siste var ikke navngitt, men det ble nevnt noe om flygninger fra (eller tilhold i?) Bergen. Bergen Air Transport er kanskje en av dem.
 
Re: Hva nå Krohn Air?

Det kan jo være at DAT sin Aker-rute fra Stord til Molde føres videre til Værnes og Aker Verdal da???
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Siste nytt i denne saken:

I forrige uke kunne man lese i papir-Budstikka at Claus Krohn har startet opp et nytt selskap: Krohn Airlines AS og ser på mulighetene for å kjøre i gang med flyrute mellom Molde og Trondheim fra høsten av. I dag kan vi lese at Widerøe gjør det samme. Sistnevnte lover i tillegg nattstopp i Molde, slik at de vil operere med betydelig bedre rutetider enn SAS gjorde på slutten.
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Artikkelen ligger også på nett:

Vurderer Værnes

Veldig bra at Widerøe ser muligheten i Molde.
Synd med lokal mennesker som ser og ønsker utvikling i sin region. feks Krohn.

Hva med en samflyging Tr.heim - Kristiansund - Molde og øke frekvensen til feks 3 avg ?
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Hva med en samflyging Tr.heim - Kristiansund - Molde og øke frekvensen til feks 3 avg ?
Med 2 daglige Widerøe-rundturer KSU-TRD (med veldig gode rutetider) + 3 daglige anløp med hurtigbåt + et ukjent antall bussavganger, så tror jeg tilbudet mellom Kristiansund og Trondheim med rette kan sies å være mer enn godt nok slik det er nå.
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Krohn virker rimelig konkret. Vil starte opp i september, men må ha med seg de rette samarbeidspartnere kan vi lese på NRK sine nettsider: http://www.nrk.no/mr/claus-krohn-_80_-gir-seg-ikkje-1.11660823

Widerøe ser på muligheten, men ser ut for å sett såpass mye i glasskula at de klare på at det blir nightstop, om de starter.

Widerøe vil nok gi det beste tilbudet i form av forbindelser fra TRD til andre destinasjoner. Så spørs det om de også ser en mulighet for en utvidelse av tilbudet mellom MOL og CPH (ved å benytte samme flyet), en rute som går rimelig bra. Høres kanskje litt flåsete ut, men Widerøe har mellom 10 og 15 pax flere per flygning mellom MOL og CPH enn hva SAS har på ruta AES - CPH.

Krohn vil nok kunne gi bedrifter i regionen god charterkapasitet utenom det faste ruteprogrammet. Usikker på om de vil bli noe alternativ til bil/buss for fritidsreisende.
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Helt enig Wiggo, tilbudet blir best med WF. Særlig om man skal videre nordover.
Jeg har sett positivt om det kunne vært 3 daglige turer via Molde - ksu - trd med retur samme vei. Tror begge flyplasser har tjent godt på det. Vet ikke hvor mye pax grunnlag ksu- trd har.
Positiv lesing av mld - cph går såpass godt.
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Da ble det Widerøe fra 1. september. Morgen og ettermiddag mandag-torsdag og ettermiddag fredag. Med andre ord omtrent samme program som Krohn hadde. Regner med de viderefører søndagsavgangen sin i tillegg.
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Kilde?
Jeg testet bestilling av Molde-Trondhjem på Widerøes internettsider - der kom det ikke opp noen direkteavgang.
 
Re: Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over Mol-TRD?

Kilde?
Jeg testet bestilling av Molde-Trondhjem på Widerøes internettsider - der kom det ikke opp noen direkteavgang.

Kommer ved neste load ... muligens allerede i dag,
 
Back
Top