Hva er din hastighetsrekord?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Kan noen dokumentere å ha reist raskere enn dette?

 

Attachments

  • IMG_6956.jpg
    IMG_6956.jpg
    34.1 KB · Views: 1,838
Tror jeg har video fra en tur med Premiair - etter scanairs tid, fra en DC10-10 (Snoopy, her den faktisk. OY-*** har det liggende et sted her...) som gikk i rundt 1020 km/t.
 
husker ikke om det var 1020 eller 1040, men må fillerns meg finne den tapen! For å ikke gå ut hardt sa jeg 1020, mener selv det var rundt 1040, men var tross alt en mindre kar på den gamle siden av 2000-tallet, mao '98.
 
Tror nok ikke jeg kan dokumentere det, men mener VS 747 fra Cuba til LGW holdt over 700 miles inn rett før England

Men som sagt, vi blir knust av Concorde gutta
 
Sikkert en eller annen her inne som har kjørt Concorden og knuser dere:lol:

Jepp. 1350 mph. T/R NY med BA.Hadde en frisk tur med United 777 også for mange år siden og da mener jeg vi var over 1100 km/t. 5.15 fra JFK til LHR.
 
Last edited:
Mach 2,0 17500 meter över Nordsjön 2:a augusti 1990 mellan ARN och LGW i G-BOAG från British Airways. Flygtid 1 timme 30 minuter.

Anders
 
Last edited:
Litt over 1000km/t trenger ikke bety mer enn rundt 100km/t vindkomponent. Det er helt vanlig.
Vindene i nordlige deler av Atlanterhavet er ofte vesentlig kraftigere enn det, har sett over 1100km/t GS en gang for noen år siden.
 
Mener jeg så en avisartikkel for noen år siden at det var en SAS gris som holdt over 1100km/t fra OSL til enten BOO eller TOS.

EDIT: Fant den.

- Vi plasserte oss midt inne i jetstrømmen. I forhold til bakken hadde vi 1140 km/t på det meste, mot normalt ca. 850 km/t, sier flykaptein Per Gunnar Stensvaag (49). Han understreker at man aldri er ute etter fartsrekorder. - Men når muligheten til å spare tid og drivstoff dukker opp, så bør man benytte den, sier Stensvaag.Ifølge ruteplanen skal det ta 1 time og 50 minutter mellom Oslo og Tromsø. Turen nordover sist tirsdag med en Boeing 737 gikk unna på 1.11. 35 minutter mindre flytid betyr 1750 liter drivstoff spart.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1124870.ece
 
Last edited:
Her er min "rekord", satt tidligere i år med EK til DXB - 1083 km/h:

P1000272.jpg
 
Man må bare huske å skille mellom mps og knots (1,852) i forhold til km/t.
Finner vi jetsttrømmene (typisk øst/vest) går man hurtig gjennom 540 knots (1000 km/t), og f.eks en A330 med 0,82 mach passerer da ofte også 1100 km/t, og en sjelden gang er man oppe og lukter på 1200 km/t (650 kts groundspeed).
A330 går hurtig opp i tropopausen (max FL410), mens en mindre Airbus / Boeing vanskeligere får utnyttet de effektive jetstrømmene.

Tally-ho
 
Last edited:
Litt off topic, men alt er relativt :cool:

Vi er alle passasjerer på denne planeten, den har følgende hastigheter:

- Roterer med ca 1700 km/t ved ekvator, ca 850 km/t ved 60 grader nord,

- Går rundt sola med ca 107000 km/t

- Hele solsystemet roterer med ca 792,000 km/t i Melkevei galaksen.

Ganske coolt å tenke på ^_^
 
Det var digg å tenke på på en dårlig dag ja! :D

Men dere, åssen veit dere dette? hvor fort flyet har gått?
 
Back
Top