• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er det som ryker her?

putzmeister

ScanFlyer Dusty
5568477793_5e8750d513.jpg


Dette er Thai 777-200 like etter landing på Osl, hva er den røyken/dampen som kommer ut under motoren? er det slik på alle fly?
 
Det er breather air fra olje systemet. For å sikkre at oljen ikke lekker ut, og dermed får muligheten til å blande seg med bleed air til blandt annet cabin luft, ligger det et hus utenpå et hvert lager, i kompressor og turbin, som har høyere trykk en trykket inne i lager huset. Dette medfører at det kommer noe luft inn i olje retur systemet og ikke olje ut av huset til bleed air. Denne luften må ut et sted og det er det du ser. Dampen er ikke oljedamp men stort sett vanndamp.
 
Back
Top