Hva er det som er så bra med Thai?

TGjr

ScanFlyer Blue
Hva er det som er så bra med Thai?

Her trenger jeg virkelig hjelp.

Har fløyet endel med endel flyselskaper. Hva i allverden er det som gjør Thai bra?

Syns service er slett - plass i kabinen er dårlig - tilbudet på flyplassene er mangelfull - maten smakløs, og i enkelte tilfeller grisete.

Må innrømme at jeg tror ikke jeg har forsøkt first class, men buisniss har jeg fløyet senest sent i 2017.

Ja det er godt med direkte fly fra OSL til BKK, men det hadde vi med SAS også. Dessuten var det nattfly begge veier. Thai flyr på dagen ut noe som er noe dritt, og natt hjem som er OK.

Kjør debatt.

Etter mitt syn så er det kun toalettmappa som funker med det drittselskapet

Re: Thai elskere

Ja det er godt med direkte fly fra OSL til BKK, men det hadde vi med SAS også. Dessuten var det nattfly begge veier. Thai flyr på dagen ut noe som er noe dritt, og natt hjem som er OK.

Når fløy SAS direkte OSL-BKK?

Re: Thai elskere

husker ikke - det var vel ikke Oslo, men CPH til BKK, og det blir samme greia for meg. Trur det er sikkert 7-8 år siden de sluttet med den ruten. Mener de også fløy via BKK til Singapore så på hjemveien hadde man et par timer stoppover i BKK

Re: Hva er det som er så bra med Thai?

SAS sluttede på BKK i 2014, iflg. denne artikel:

https://e24.no/boers-og-finans/sas/sas-dropper-bangkok-satser-mer-mot-usa/22868043
Det var vel Norwegian og sandkasseselskaberne, som tog livet af ruten!

I øvrigt er jeg på linje med trådstarter, selv om min vurdering af TG ikke
er kurant! Jeg fløj TG på business BKK-CPH i 2003, - det var før
flatbeds og diverse underholdningsfinesser, men det var bestemt
ikke noget at skrive hjem om! Sådan er det nok: man husker de rigtig
gode og de rigtig dårlige flyveture!

Er dette en selvransakelsespost? TGjr = Thai Airways junior ikke sant, tenkte det var en dypere mening bak dette. Kan jo alltids å bytte til EKjr, ofte en rimelig om enn lang omvei med flybytte midt på natta.

He he - Neida TGjr har ikke no med Thai å gjøre. Dog er jeg skikkelig interessert i hva som får folk til å like flyselskapet.

Jeg har KUN dårlige opplevelser - dog har jeg valgt å fly dem noen ganger pgs reiserute eller pris - forsøker å unngå i fremtiden også hvis ikke vi får provosert frem noen synspunkter her som ikke jeg har sett :)

Heh! Joda, den kan nok slå friskt, den første posten din. Jeg har aldri prøvd langturer med Thai, kun relativt korte hopp ut fra BKK. Men jeg må si at loungen i BKK er noe av det bedre. Når det gjelder service har du nok et poeng i at den er grei nok, men heller ikke mer. På de kortere turene er det jo heller ikke så mye matservering, men de skal ha for at de har gode business-class seter på kortdistanse.

Edit: PS: Dessuten fløy de en stund Oslo-ruten med A345 og 346, hvilket gjør at de brukte verdens nest flotteste fly og dermed umulig å ikke like!

Last edited:

Er nok litt enig med trådstarter her. Jeg har ikke forsøkt den nye F. De har vel en ny C også?

Har forsøkt gammel First 2 ganger. C med stoler alla gamle SAS et par ganger + litt mid haul i Asia. Jeg ser heller ikke greia helt altså.

Velger mye heller Cathay, Singapore, Turkish, Finnair, BA, Air France etc foran Thai.
Setter nok Thai foran sandkasseselskapene. Ikke pga service om bord, men for å fly et langt leg istedenfor 2 halvlange

Jeg har allltid likt Thai i alle klasser og spesielt maten på økonomi i forhold til andre selskaper. Hender de har noe «slitne» maskiner, men de har ofte gledet meg som flynerd (eldste C configurasjonen på 747 uppper deck var nydelig).

Bsusiness og First intra-Asia er jo også ganske hårete i forhold til hva vi har i Vesten. Det som er trist er at de måker de grelleste flyvertinnene frem i tuppen av flyet.

Jeg har etter hvert hatt mange flyvninger med Thai, og jeg trives godt om bord. Besetningen er stort sett hyggelige og servicen er bra nok for meg (reiser så å si bare i business nå for tiden).
Eneste ulempen er at prisene begynner å bli vel stive når de skal ha 26' t/r Thailand i business.

Dagflyvning østover har jo etter hvert de fleste, hva som er galt på flyplassene ser jeg ikke helt (og i alle fall ikke hva som andre flyselskaper leverer bedre på samme flyplass), og maten er grei nok flymat selv om jeg savner muligheten til å forhåndsbestille mat ut fra BKK i business.

Forrige tur (og også neste) har jeg bestilt med Singapore, og det er utelukkende på grunn av pris. Når man sparer 6000 så tåler jeg en omvei selv om mellomlandingen i Moskva er slitsom.
Jeg ser ikke hva som er så fantastisk mye bedre service hos Singapore - joda, besetningen har en liste så de vet navnet mitt og kan tiltale meg med det hver gang, men det betyr ingen ting for meg. Setet er kanskje litt bedre.

Foretrekker heller en direkteflight med Thai hvis prisen er riktig, da føler jeg meg som "hjemme" i Thailand allerede ved ombordstigning i Oslo.

Turkish har jeg ikke hoppet på, er skeptisk til setene og de stadige flybyttene så man aldri vet hva man får. Med dagens regime frister heller ikke Tyrkia.

Jeg fløy Osl-BKK-Osl i C rett før jul. Syntes det var helt greit. Crew var hyggelig på begge flightene. Men det glipper litt i servicen, de glemmer ting osv. Maten syntes jeg var OK. Seteene var greie(har ikke for mye erfaring), samme problemet som hos SAS at så stor som jeg er så kommer jeg borti knapper jeg ikke vil borti.

Skal man til BKK så er det jo et soleklart valg, men skal man andre steder i Asia så er det sikkert andre som er bedre.

Her trenger jeg virkelig hjelp.

Har fløyet endel med endel flyselskaper. Hva i allverden er det som gjør Thai bra?

Det høres ut som spørsmålet ditt utgår fra en oppfatning om at folk mener Thai er bra. Det er vel strengt tatt ikke mange som påstår at Thai er spesielt mye bedre enn konkurrerende fullservice-selskaper. :)

Jeg har KUN dårlige opplevelser - dog har jeg valgt å fly dem noen ganger pgs reiserute eller pris - forsøker å unngå i fremtiden også hvis ikke vi får provosert frem noen synspunkter her som ikke jeg har sett :)

Hvorfor i all verden vil du bry deg mer om andres erfaringer enn dine egne? Skaff deg litt selvtillit og ligg unna et selskap du har bred dårlig erfaring med.

Jeg vil hevde ett av Thai sine største problemer er BKK (flyplassen) som jeg vil hevde er en ganske dårlig flyplass på ganske mange områder

Jeg har allltid likt Thai i alle klasser og spesielt maten på økonomi i forhold til andre selskaper. Hender de har noe «slitne» maskiner, men de har ofte gledet meg som flynerd (eldste C configurasjonen på 747 uppper deck var nydelig).

Bsusiness og First intra-Asia er jo også ganske hårete i forhold til hva vi har i Vesten. Det som er trist er at de måker de grelleste flyvertinnene frem i tuppen av flyet.

Dette er jeg enig i - Tidligere hadde Thai fra CPH billige economy peremium seter i 2 etg på 747 - det funka som Buisniss til en rimelig penge.

Kan dele min erfaring også etter et 30-40 turer med Thai direkte gjennom årene siden de startet fra Gardermoen. Jeg har også fløyet en del i Asia, men for strekken Oslo - Bangkok tenker jeg som følger:

Man merker nok at den politiske styringen av Thai har vært sterk og kanskje preget av ledelsen som til enhver tid har vært satt inn. Ikke nødvendigvis moderne, men noen ganger treffer de veldig bra på servicen..

Servicen ombord er tradisjonell og setene er helt ok. De gamle setene er det heldigvis lenge siden jeg har sett. Min eneste opplevelse på first for noen år tilbake var på Thai, i urgamle seter på en 747. Det var absolutt ikke behagelig, bortsett fra servicen. Jeg synes personlig maten og servering er bra, men at det er veldig personavhengig. Det avhenger typisk av hvem som har ansvaret der du sitter plassert. Ofte har jeg observert at det ved den andre midtgangen er noen som løper på pinne frem og tilbake, mens servicen har vært middelmådig hos meg. Samtidig har jeg hatt fantastiske opplevelser med Thai blant annet når man reiser med små barn, også i økonomi. Som den eldre purseren som alltid sørget for at jeg hadde noe å drikke og tygge på da jeg satt fastlåst i setet på økonomi, med to små madammer sovende på fanget.

Jeg foretrekker Thai direkte fremfor noen andre dersom prisen er god. Grunnen til det er ganske enkel. Det er som å komme til Thailand når du går om bord.

Skal man reise til Thailand er egentlig DY et godt alternativ dersom Thai koster for mye. Premium classen til DY funker veldig bra, men min absolutte favoritt hvis jeg skal kose meg er businessen classen til Qatar. Da klarer jeg å spise mellomlandingen også.

Flyplassen i Bangkok er forferdelig for å være så ny og påkostet. Da de flyttet sikkerhetssjekken opp på en hems slik at du må gå opp, så ned - eller hvordan passkontrollen er langt opp. Det kan være en kilometer kø et sted og i neste kontroll 150 meter lenger vekk er det helt tomt. Hvordan de i perioder sperret av (sikkerhetsårsaker) muligheten for å komme seg mellom etasjer, slik at du ikke kunne komme deg tilbake til reisefølget ditt hvis du hadde vært og kjøpt simkort eller lignende i en annen etasje, doene, uoversiktlig, langt å gå, eller hvor knotete det kan være å finne transporten din fra flyplassen.

Jeg har pendlet til Asia i endel år og flyr mest økonomi. Etter hvert setter jeg mer og mer pris på direkteflighter (med unntak av CT-runder) pga av faren for delay/kansellering ved hver ekstra leg.

Har nå et gullkort i TG, hvor en bekreftet oppgradering fra økonomi til business er mer verdt enn EBD, som jeg har hatt i 2 år. Aldri fått CU-upgrade på SK LH, flydde en periode til BKK via HKG med SK i Plus.

TG har som flere nevner ujevn service i alle klasser. Har flydd TG F 20 ganger, så er litt det samme som C og Y. Jeg tenker at det er kulturelt betinget, servicen reflekterer Thailand. I tillegg har de samme ansiennitetsprinsipp som SK at eldre crew har fortrinnsrett på LH-ruter.

På økonomi generelt er det ikke de store forskjellene mellom selskapene. TG flyr mest 773, og selv de gamle er helt ok på mindre strekk intra-Asia.

TG C fra Oslo er for høyt priset i forhold til andre selskap, men de har ingen konkurranse fra andre direkte. Jeg savner SK sin CPH-BKK, men vi får nok ikke denne igjen. SK Plus setene er et meget godt produkt ift pris og komfort.

DY har jeg bare flydd økonomi, og synes setet er ubehagelig og for liten pitch. Den ekstra timen i reisetid merkes godt. Prismessig er det heller ikke spesielt billig lengre.

QR C har jeg flydd noen ganger, men ganske hat å mellomlande midt på natten. Mye styr. Heller TG økonomi direkte da med ro og en sovepille.

Suvarnabhumi har jeg blitt godt kjent med de siste årene. Savner en Gold-track her. Kommer man inn i dragsuget med en eller flere avgang/ankomst A380 går tiden. I tillegg er jo ofte immigrasjonen underbemannet ift behovene. Det er ikke Thai Aiways sin feil, men dessverre manglende planlegging, som er et kjennetegn i Thailand.

Loungene til TG har sett sine beste dager, også F-loungen. Her merker man best manglende ledelse/manglende kunnskap i ledelsen.

Last edited:

Jeg fløy 100vis av ganger med Singapore Airlines når jeg hadde base i Singapore. Av en eller annen grunn foretrakk jeg Thai. Først og fremst fordi:

1. De hadde veldig vennlig crew og ok mat
2. Du visste alltid hva du fikk fra dem
3. Hvis du bestilte billetter på lokal web side (i thailand) så hadd de veldig rimelige Business Class (og økonomiklasse) billetter. Husker jeg fløy bangkok - Dhaka flere ganger for ca 300 Euro på BC.

De hadde kanskje ikke de nyeste flyene men 747 og 777 funka bra for meg. Jeg fikk også en del oppgraderinger ifra økonomi til business pga Star alliance gullkort.

Hos SIA fikk jeg aldri oppgradering tross 200 pluss flighter. De bestemte seg for å lage sin egen Krisflyer club (kun for businessclass-reisende) og de ga alle oppgraderingene til dem.

Jeg har reist en del til BKK. I begynnelsen fløy jeg KLM. Setene i kombien deres var trange (er 192cm), men var mulig å kjøpe bedre benplass for en tusenlapp.

Den verste turen var med Jet Airways via LHR-BOM. Setene var forsåvidt greie, men mye styr ved innsjekk, og ombord. Mumbai var en fæl plass å vente (i 2010).

Den mest behagelige turen var med Malaysia via AMS-KUL, hvor flyene var halvfulle, og jeg fikk en 3-seter alene begge veier, i tillegg til utmerket service. SAS via CPH var også meget bra.

De siste årene har jeg kun fløyet TG, og er fornøyd med det, selv om det har vært venting i pass-køen på OSL på hjemveien. Neste tur flyr jeg via ARN for første gang. Jeg har vurdert å prøve Norwegian til BKK, men jeg forstår det er litt mindre sete-plass ?

Jeg synes ikke TG er så dyrt i økonomi, med tanke på at billettene kan endres/avbestilles for en relativt rimelig penge. Man kan også fly videre i Thailand med 30kg, uten å betale ekstra (selv om det er rimelig).

Passkontrollen i BKK har vært grusomt, men i følge kona, så har det vært en sak i mediene det siste året, og man har visst forsøkt å forbedre dette. På siste turen behøvde jeg "kun" å vente en halv time inn, og ingen kø ut.

Last edited:

Passkontrollen i BKK har vært grusomt, men i følge kona, så har det vært en sak i mediene det siste året, og man har visst forsøkt å forbedre dette. På siste turen behøvde jeg "kun" å vente en halv time inn, og ingen kø ut.

Det har vel vært antydet at immigrasjonsansatte har hatt en gå-sakte aksjon en stund, hvor lav bemanning har vært konsekvensen. Mener at det er lønnskrav det primært går i.

Toppet seg når det en kort periode var opptil 5 timer venting. Kaos. Så da ble det nok press til at det ble gjort noe med. Synd at det må gå så langt.

Men, det har jo vært opptil 2t i imimgrasjonen i Tokyo også, så man kan ikke bare skylde på ineffektivitet heller.

Back