• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er det med SK4482 i dag?

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Sitter på TRD og skal være med SK4485 som skal til SVG. Via radaren har jeg fått med at flyet som skal fly oss skal til TRD fra SVG som SK4482 og dette har enda ikke forlatt SVG. Det vil si at min flight kommer absolutt ikke til å gå på en stund.
Vi har fått vite at flyet ikke får tatt av fra SVG pga sterk vind. Det er jo en god forklaring, men da finner jeg det svært underlig at det akkurat har tatt av en CR9 fra SVG med kurs for ABZ. Pussig at denne kunne ta av. Noen som kan forklare dette eller som vet mer? :fly

Det typiske her er jo det med å ha folk klare i flyet om det plutselig kommer en luke i været eller å ha alle pax spredt for alle vinder. God tur og lykke til

Sitter på TRD og skal være med SK4485 som skal til SVG. Via radaren har jeg fått med at flyet som skal fly oss skal til TRD fra SVG som SK4482 og dette har enda ikke forlatt SVG. Det vil si at min flight kommer absolutt ikke til å gå på en stund.
Vi har fått vite at flyet ikke får tatt av fra SVG pga sterk vind. Det er jo en god forklaring, men da finner jeg det svært underlig at det akkurat har tatt av en CR9 fra SVG med kurs for ABZ. Pussig at denne kunne ta av. Noen som kan forklare dette eller som vet mer? :fly

Forskjellig typer og selskaper har forskjellige vind limitations.
Det KAN være en årsak, eller så kan det være noe snag eller MEL som gir lavere cross wind limit, anti-skid inop eller noe annet, fersk skipper med høye minimum for eksempel. (Dette er ren gjetting, men det kan være mange grunner til at fly tar av ikke et annet)

Den årsaken er det nok ikke, siden begge går med CRJ-900 fra CityJet.

Aha, men det kan være andre limits for samme fly også, skjønt det skal kraftig vind til for å stoppe en avgang. Mye regn kan gjøre neste Take Off umulig men det kunne være tørr bane 5 minutter før..:cry:
Finner du ut av det så oppdater:)

Nåja, ifølge SAS sine aldri sviktende nettsider, så var den i rute:lol:

Men, kan det ha noe med x-vind i TRD kanskje, dårlig varsel o.l

Nåja, ifølge SAS sine aldri sviktende nettsider, så var den i rute:lol:

Men, kan det ha noe med x-vind i TRD kanskje, dårlig varsel o.l

Man kan ta av med dårlig værvarsel så lenge det er flere alternative plasser med bedre varsel og man har mye drivstoff ombord.
Da er det bare å tut og kjør..

Takk for flere svar - flyet forlot TRD ganske nøyaktig to timer forsinket og det ble en helt smooth flight!
Frykten var kansellering og evt. omveier eller overnatting og grytidlig flight i morgen tidlig :fly

Back