Hva er det dere "ønsker" skal skje med Norwegian ??

BU595

ScanFlyer Silver
Hva er det dere "ønsker" skal skje med Norwegian ??

Leser så øye blir stort og nesten vått i mange diverse poster her, og slik jeg tolker det leser jeg linjen " GUD HVOR DUM DE ER I NORWEGIAN" ofte.....

Kanskje er de dum i Norwegian, men det vil jo tiden vise. De er vel ikke det eneste selskapet(luftfart uavhengig) som har gjort feile grep i en oppstart.

At Staten ga Norwegian fødselshjelp er jo noen alle vet, og de ga de jo en god start. Jeg tror ikke det hadde blitt det Norwegian vi ser i dag uten at Bonusordningen til SAS og Braathens ble strupet. Det er jo også tidligere blitt gitt fødselshjelp til andre selskaper, nemelig SAS, men det kan jo ikke sammenlignes. SAS har gitt mye til Norge, men de har jaggu tatt seg godt betalt for det og.

Vel tilbake til saken

Hvilke tabber har DY gjort.

1. Satte prisene altfor lavt i vår - Det er vel alle enige om
2. Satset for stort på innlandet. Kirkenes og Svalbard var vel ikke noe scoop for å si det slik.
3. Ålesund

Andre faktorer

1. Stavanger markedet - Der har man nok ikke innsett SAS sin sterke posisjon
2. For få frekvenser for forretningsmarkedet.

Har ikke andre aktører gjort tilsvarende tabber ?

Positive beslutninger :

1. Flere frekvenser på OSL-BGO v.v. OSL-TRD v.v og OSL-SVG v.v. Jeg tror det vil slå positivt ut for Norwegian !
2. TRD-STN

Når jeg sjekker www.norwegian.no får jeg f.eks opp :
Avganger fra BGO til OSL en mandag : 0645,0730,0835,0920 1530,1645,1745,1825
Avganger OSL BGO en fredag : 0805,0855,1025,1105 1530,1630,1710,1835,1910

Det er sikkert mer og tilføre på det en og det andre punktet.
MEN
Jeg håper og tror Norwegian overlever !!

;)

Replying to Topic 'Hva er det dere

....jeg tror ikke at det aa vaere kritisk til en del av det Norwegian har gjort betyr at vi er kritiske til Norwegian, og ikke oensker de skal lykkes, snarere tvert i mot oensker jeg at de skal lykkes....og vi som driver sofa flyselskap vet selvfoeglig hva som er best.....:p

Det jeg er og har vaert skeptisk hele tiden er egen kapitalen, naar en ser paa de som har lykkes som nystartede LCC og de som ikke har lykkes er grad av egenkapital essnsielt. Jeg tror DY har gjort et riktig valg med 737, den er riktignok tyngre enn en F100, men det er en arbeidshest som norske piloter, teknikere og publikum er godt vant med.....dessuten fikk de vel leased disse til en noksaa gunstig penge......

Jeg tror ogsaa graden av uten;andssatsning har vaert korrekt, og jeg liker at de trekker seg i fra markeder som ikke fungerer.....

Jeg er ogsaa skeptisk til Kjos, tror ikke han har de egenskapene som skal til aa lede DY paa lang sikt....

Hva med styreformannen ??
Har ikke sett så mye til Erik G. Braathen ennå.

Håper da inderlig at Norwegian klarer seg, men de må nå gjøre noe med managmentet.

Grunder'ne må vike plass for en anen type ledere som kan drive selskapet i de tøffe 2-3 neste årene.

Kjose'rn var helt rett mann til å dra dette igang, men nå blir'n litt vel flåsete og han klarer ikke å levere.

Norwegian har vist seg flexble på å legge ned ruter uten nødvendig pax grunnlag, selvom endel muligens var given før oppstart.

De tok SAS på senga, og har fått 12-18% av markedet "lett", men nå må de konsolidere.

/Geir

Jeg er glad for at Norwegian er etablert i det norske markedet, og jeg tror ikke at det bør herske noen som helst tvil om at dette har vært gunstig sett fra forbrukernes side.

De kundene man har tatt fra SAS Braathens er kanskje i hovedsak de som er mest prisfølsommme og desverre kanskje også de minst lønnsomme kundene. Man har riktignok fått endel kontrakter med storkundene, men det er vel et åpent spørsmål om i hvor stor grad disse kundene benytter seg av avtalene. Nå som prisnivået innenlands generelt sett er lavt er det i mange situasjoner lite å spare på å velge DY og da går man kanskje heller til SAS Braathens. At slike valg "undergraver" DYs situasjon tar man vel i liten grad hensyn til.

At DY satte prisene ned tidligere i vår var kanskje som en dyd av nødvendighet, samtidig som det åpenbart svekket selskapets finansielle situasjon.

Man kan kanskje si at Norwegian har to muligheter:

1. Satse i større grad på de rutene de har etablert og øke frekvensen på disse rutene. Dette kan bety at DY blir et mer attraktivt alternativ for de lønnsomme forretningskundene, men kan samtidig bety at SAS Braathens reagerer mer på DY enn de kanskje har gjort til nå. En slik strategi kan bety at DY går mot en Braathens light.

2. Satse på flere destinasjoner med relativt få avganger på hver destinasjon. Man blir da kanskje mindre attraktive som forretningsselskap, men kan score bra i fritidssegmentet (som riktignok på marginen nok er et mindre lønnsomt segment). En slik strategi kan kanskje bety at SAS Braathens ikke føler seg truet i særlig stor grad, og vil kanskje kunne leve med at DY har 15-20% av markedet de opererer i.

Jan Y (som også håper at Norwegian blir lenge i det norske markedet)

NAS har mange dyktige folk, men toppledelsen har litt store ambisjoner for et selskap som mangler det som er det aller viktigste i kommersiell luftfart - PÆNG! David Neeleman i JetBlue - som vel er det nærmeste man kommer en geniforklart toppsjef i luftfarten - setter det som kriterie nummer én for å lykkes - en solid kapitalnbase. Selv hadde han vel noe over 100 millioner USD da han startet JetBlue.

Norwegian har gjort mange smarte trekk, og de har kommet utrolig langt siden 01.09.02. Nå gjør de klokt i å konsolidere driften rundt de markedene som virkelig kan tjene penger (det er en grunn til at ingen har fløyet Trondheim-Dubrovic tidligere, folkens!).

Men, de gjør også mye rart. Salg via Narvesen, billettsalg på sms, codeshare/blockspace med flyNordic, annonser som spiller på at de gjør det dårlig... Saker som skaper en del oppmerksomhet, men som neppe gir de helt store uttellinge økonomisk, og som bare gjør tilværelsen mer komplisert. Ikke smart for et selskap som har alle muligheter til å gjøre alt enklest mulig.

Som ansatt i NAS' største konkurrent irriterer det meg når de gjør stygge bommerter, for jeg vil ha dem som konkurrent (dog på et begrenset nivå, selvsagt...). Det skjerper oss, det gir et ekstra insentiv til å sloss, og det er alltid bedre å kjenne sin "fiende". Om NAS forsvinner kommer det en annen aktør, og hvem vet hvordan DEN vil agere i markedet.

Enkelt og greit. Jeg ønsker Norwegian i lufta!!!

Originally posted by CK

Norwegian har gjort mange smarte trekk, og de har kommet utrolig langt siden 01.09.02. Nå gjør de klokt i å konsolidere driften rundt de markedene som virkelig kan tjene penger (det er en grunn til at ingen har fløyet Trondheim-Dubrovic tidligere, folkens!).

Ikke vet jeg om noen rute Trondheim-Dubrovic, men Trondheim-Dubrovnic bør vel være profittabel sommermånedene.

Alle ruter må vel starte engang. Det er vel også en grunn til at Trondheim-Praha går så det suser, for ikke å snakke om Trondheim-London??

SASBraathens kanaliserer alt gjennom de jæv.. hubene sine. Folk vil ha direkteruter i så stor grad som mulig....
Fly Smart, Fly Norwegian...;)

Originally posted by CK

(det er en grunn til at ingen har fløyet Trondheim-Dubrovic tidligere, folkens!).

Og hvorfor ikke det tro? Kanskje "det andre" selskapet har vært alt for feige, når de for en gangs skyld starter en ny utenlandsrute blir det nesten alltid fra OSL. At SAS ikke har gjort så mye som et forsøk på TRD-LON før er, vel, noe pussig. (Men DY trenger jo ikke å frykte LON som hub for BA) DY tør ihvertfall å prøve, det gir dem nok litt goodwill hos en del folk.

Angående mange destinasjoner med lav frekvens kontra høyere frekvens på de største destinasjonene er jo dette et tveegget sverd; øker man frekvensen på de mest populære destinasjonene kan det trekke flere forretningsreisende på disse rutene, men kutter man øvrige destinasjoner kan man jo også miste de forretningskundene som har behov for et større rutenett. Jeg tror DY valgte å utnytte den hypen som oppsto rundt oppstarten, og det presset de hadde på seg fra diverse steder om å starte ruter. Hadde de ventet for lenge ville nok folk gått lei av å vente på dem, og DY ville ikke fått samme oppslutningen når de eventuelt valgte å starte opp. Synes DY har valgt riktig ved først å skape seg et bredt geografisk kundegrunnlag, for så å trappe opp frekvensen slik vi ser at de gjør nå på OSL-BGO/TRD.

Det som etter min meningen er DYs største problem er at de ikke har annet å konkurrere på enn pris. (det finnes selvsagt idealister som flyr DY for å holde dem i luften, men det er ikke akkurat noe å satse på) ;) SAS har nyere og betydelig mindre slitte fly, bedre benplass (DY's 29" er trangt selv for meg på 178cm, Sterlings 30" er merkbart bedre) høyere frekvens, flere destinasjoner (pluss en omfattende allianse) og gjennomgående innsjekk. Sistnevnte er noe jeg personlig mener er en bommert av DY å ikke ha. Det er klart at det koster litt, men jeg tror tanken på å måtte sjekke inn på nytt på OSL kan skremme kunder som skal fra f.eks. BGO til EVE, de tar BUSK istedet. NB tilbyr gjennomgående innsjekk på sine ruter, så det burde være mulig for DY også.

Personlig sliter jeg litt med å velge selskap; på den ene siden vil jeg opprettholde konkurransen ved å fly DY, på den annen side liker jeg å bruke det selskapet som tilbyr det beste produktet, og det er som oftest SAS, hvis man ser bort fra det menneskelige aspektet.

LCH, sofa-CEO deluxe:D

Originally posted by CK

Men, de gjør også mye rart. Salg via Narvesen, billettsalg på sms, codeshare/blockspace med flyNordic, annonser som spiller på at de gjør det dårlig... Saker som skaper en del oppmerksomhet, men som neppe gir de helt store uttellinge økonomisk, og som bare gjør tilværelsen mer komplisert. Ikke smart for et selskap som har alle muligheter til å gjøre alt enklest mulig.

Samkjøring med flyNordic er ver ikke så dumt, istedenfor fly vinge mot vinge da man heller har mulighet til å samarbeide litt?

Er vel ikke så voldsomt kompliserte greier det der? De øker bare tilgjengliheten for kundene, å betale billetten med cash på Narversen vil jeg ikke si er den dummeste ideen jeg har hørt om.

Om det er smart eller ei, vet vi vel ikke ennå? :sarc

Og tilslutt, godt noen flyselskaper i Norge prøver seg litt frem...:spin:

Gjennomgående innsjekk er den største svakheten til Norwegian synes jeg. Gjennomgående bagasjeinnsjekk hadde hjulpet betraktelig på de resiende som skal via f.eks Oslo. Slik det er nå betaler man seg ut av dette ved heller å velge SASBraathens, noe jeg har forståelse for. Reiser en familie med 2 barn fra Bergen til Harstad/Narvik vil det nok fortone seg langt lettere å fly SASBraathens enn Norwegian.

Dubrovnik (skrives med "k" ja :) ) er et nytt og spennende marked. Tror Norwegian har gjort lurt i å satse på Kroatia som nok kommer for fullt til neste sommer. Norwegian har jo også satset på Split i Kroatia.

Originally posted by GFL
Er vel ikke så voldsomt kompliserte greier det der? De øker bare tilgjengliheten for kundene, å betale billetten med cash på Narversen vil jeg ikke si er den dummeste ideen jeg har hørt om.

Det å selge billetter på Narvesen er ikke sikkert er så dumt. På Hawaii kan du kjøpe inter-island billetter omtrent overalt, og jeg etter hva jeg forstår fungerer det rimelig bra. Både Aloha og Hawaiian har vel dette.

Originally posted by CK

Det er en grunn til at ingen har fløyet Trondheim-Dubrovnic tidligere, folkens!.

Hmmm....Da er det rart de har lagt ut Trondheim-Dubrovnik neste år og .....:sarc

Og det blir mange nordmenn å s ei tidligere Jugoslavia til neste år i følge VG:

KROATIA: Star Tours nyheter neste sommer blir Kroatia med avreise både fra Oslo og Trondheim. Selskapet flyr til Makarska-rivieraen og øya Brac. I tillegg kommer Tema med en ny rundreise som inkluderer Kroatia, Bosnia og byen Mostar.

Apollo hadde stor suksess med Kroatia allerede i år, så neste sommer kommer de til å utvide kapasiteten betraktelig. De vil fly til Dubrovnik og Split, og ha avganger fra Bergen, Trondheim og Oslo.

- Landet er viden kjent for vakker natur og krystallklart vann. Her tilbyr vi den unike øya Sveti Stefan, og et hotell som har huset mange berømtheter, blant andre Sophia Loren. Det sies at hennes pastaoppskrifter fortsatt benyttes av hotellets kjøkkensjef, sier direktør Leo Berbu i Apollo.

SLOVENIA: Sandstrender er det dårlig med i Slovenia. Der bades det fra klipper. Derfor er ikke dette nye reisemålet til Ving noe sted for familier med små barn, men et bra sted for par.

Portoroz i Slovenia var et populært chartermål for nordmenn på 80-tallet, da landet var en del av Jugoslavia.

Back