Hva er behagelig å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Er ikke widebodies også mer stabile i lufta ifht turbulens?
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Er ikke widebodies også mer stabile i lufta ifht turbulens?

Det kommer ann på turbulensen det , men det er ett klart større antall passasjerer / crew skades av turbulens ombord i widebody i long haul trafikk , contra short haul med narrow body..
Det skyldes nok at long haul rutene ofte flyr i litt mer "turbulens utsatte" ruter , inn / ut av jet strømmer , samt risken for cat ( clear air turbulence)

Men om feks en 747 og en 737 samtidig fløy inn i samme turbulens ville den normalt merkes bedre i 737 en...
 
Last edited:
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Långflygning med narrowbody är inget nytt. Sterling Airways flög CPH-HKT med 727-200, Transwede ARN-FLL med MD-83, Conair flög ARN-CUN med A320.

Det bekvämaste flygplanet jag personligen åkt interkont i är Airbus A380. Den var så tyst i kabinen.
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

DC-8 og 707 er også narrowbodies .....
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Værste jeg har fløyet var osl-cun med 330 til premiair wide body or not , tom kveg har bedre krav hva transport angår enn hva så var tilfelle... derfor var det min siste long haul flight med charter..
 
Tror ikke jeg har lest makan til sprøyt om narrowbodies vs widebodies siden forrige gang det ble diskutert her på forumet! :D Selv trives jeg helt klart best i narrowbodies. I widebodies blir det jo så mye folk over alt, og dermed bråkete, masete og urolig. Beste flytur jeg har hatt, var langt framme i en 320. Det hadde nok ingenting med 14 cm bredere cabin enn jeg var vant til å gjøre, men at det var lang foran og dermed lite støy, lite forstyrrelser, nytt og fint fly, gode seter, lite mas osv. MD-80 er selvsagt en gammel favoritt. Jeg skjønner ikke hva som er galt med 738. SAS 763 var også glimrende (2-seter på øko). Værst har jeg nok hatt det i 747, DC-10 og A300.

Men viktigst er setet, benplass og armslag.
 
Last edited:
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Værst har jeg nok hatt det i 747, DC-10 og A300.

Det er sikkert ikke så mye som "slår" midtsetet på 5-seter'en i en DC10...;) Hadde den plasseringen for mange år siden på en flygning med NW fra WAS til AMS. Jeg hadde mer enn gjerne sittet 6.40 ombord i en av DYs -800 maskiner I stedet for dette. Det er faktisk greit med plass ombord i B738 til DY, iallefall når jeg satt på rad 12 for et par uker siden. Jeg vet ikke om det er forskjellig pitch andre stede i flyet.
 
Satt på rad 20 i en av DYs -800 i våres fra TOS til OSL, og det var helt grei plass. Merket ikke noe forskjell mht. plass på rad 20 og rad 4 (tre dager før).
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Långt fram i DC-9/MD-80/90/B-717 är oslagbart. Väldigt tyst men samtidigt en skön "flygkänsla" Jag väljer alltid SK MD-80 framför SK B737/A32X när det är möjligt.

Däremot åker jag gärna längst bak i en Widebody TriJet ;-)
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Spanair flyr A321 fra LPA til Tromsø. 7 timers flytur..
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Hvis jeg har valget mellom 6,5 timer i en av DYs 738 eller en japansk 747D så velger jeg helt klart 738 fra DY til tross for at det er narrow body.
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Spanair flyr A321 fra LPA til Tromsø. 7 timers flytur..

Ja men du veit... der det er vilje er det håp. Eller hva man nå sier :colgate: Når man sitter i snøføyken og mørketida, og får bilder som i dag fra Aker brygge med sol og avberra og ikke-ullbukse-vær så tar man takke med første og beste til varme og sol :) Man blir ikke så kravstor.
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Däremot åker jag gärna längst bak i en Widebody TriJet ;-)

Enig der. Hadde mitt 'kontor' bakerst i Tristaren ved et par anledninger, og det var forbausende rolig bak der. Jumboen, til sammenligning, slenger med hekken som en Mustang på vinterføre.
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Jeg hadde iallefall tenkt meg om både en og to ganger før jeg hadde satt meg ombord på flyvninger fra LPA til nordnorge om vinteren.
Ene å alene pga usikkerheten hva vær og mangel på altn.
Godt exempel er spanair maskina som landet i Bodø for noen år tilbake , som etter litt holding landet med under 1000 kg igjen på tanken. Hva om den hadde vært stengt lengre ( noe som ofte skjer ) lurer fælt på hvilket altn han hadde tenkt å gå til da !
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Jeg hadde iallefall tenkt meg om både en og to ganger før jeg hadde satt meg ombord på flyvninger fra LPA til nordnorge om vinteren.
Ene å alene pga usikkerheten hva vær og mangel på altn.
Godt exempel er spanair maskina som landet i Bodø for noen år tilbake , som etter litt holding landet med under 1000 kg igjen på tanken. Hva om den hadde vært stengt lengre ( noe som ofte skjer ) lurer fælt på hvilket altn han hadde tenkt å gå til da !

Det ser ut som det stort sett går veldig fint....;) Det er vel en del flygninger i løpet av vinteren, men om jeg ikke husker feil så mener jeg å ha blitt fortalt at man ofte går ned i fastlands-Spania for å fylle på mer drivstoff (iallefall på turer til TOS), og hvis det er dårlig vær så antar jeg at man bunkerer litt ekstra opp ved eventuelle mellomlandinger? Jeg kan meget godt huske feil...
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Tror ikke jeg har lest makan til sprøyt om narrowbodies vs widebodies siden forrige gang det ble diskutert her på forumet! :D Selv trives jeg helt klart best i narrowbodies. I widebodies blir det jo så mye folk over alt, og dermed bråkete, masete og urolig.

Sludder og pølseveve, har selv hatt flere turer i LHs A380 på 2D, hverken bråkete, mye folk eller urolig, selv på toalettene var det kjempegod plass og null kø ved pissoiret :lol: (bare for å sette debatten litt på spissen)
 
Sludder og pølseveve, har selv hatt flere turer i LHs A380 på 2D, hverken bråkete, mye folk eller urolig, selv på toalettene var det kjempegod plass og null kø ved pissoiret :lol: (bare for å sette debatten litt på spissen)

Nettopp! Det er altså ikke bredden det kommer an på, men f.eks. hvilken etasje du befinner deg i. ;)
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Selv trives jeg helt klart best i narrowbodies.
...
Værst har jeg nok hatt det i 747, DC-10 og A300.

Men andre etasje i 747 er jo som en narrowbody på de fleste områder :lol:
 
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Jag flög en gång med Corsairfly 744 ARN-HKT. Kärran har 582 stolar & var fullsatt. Trott eller ej men det var en helt okej flygning. Fort gick det också..det tog bara 9h.30 min

Generellt sett föredrar jag Widebody framför Narrowbody på längre flygningar. Man kan enklare röra på sig i kabinen, jag upplever de som mindre bullriga i kabinen & mindre turbulens känsligare & de har oftast högre cruisehastighet. De flesta bolag har desdutom ofta bättre IFE på sina Widebodyflygplan. Jag gillar LHs lösning på A346 där toalett finns en trappa ner.

Som flygfreak kommer jag aldrig välja världens vanligaste plan 737 framför en DC-10 oavsett seatkonfig i 10an.
 
Last edited:
Re: Hve er behagelige å fly med? (splittet fra "DYs lengste ruter")

Jeg hadde iallefall tenkt meg om både en og to ganger før jeg hadde satt meg ombord på flyvninger fra LPA til nordnorge om vinteren.
Ene å alene pga usikkerheten hva vær og mangel på altn.
Godt exempel er spanair maskina som landet i Bodø for noen år tilbake , som etter litt holding landet med under 1000 kg igjen på tanken. Hva om den hadde vært stengt lengre ( noe som ofte skjer ) lurer fælt på hvilket altn han hadde tenkt å gå til da !


Andenes,Evenes, Kiruna...
 
Back
Top