• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva bruker de denne til?

Nei. Det er vanlig å bruke en slik innretning når man skal få et referanse trykk (statisk) ved test, eller av andre grunner.

En annen måte å gjøre det på er å bruke spyd (som flere jagerfly har), som SSJ brukte.
 
HF-antenne pleier å bli lagt i leading edge på vertikal stabilisator på fly som har dette montert.
 
HF-antenne pleier å bli lagt i leading edge på vertikal stabilisator på fly som har dette montert.

Vet at eldre fly hadde HFantenne som ble sveivet ut fra halen under flyging,
i tillegg til HF-antenner som ligner svært på den som er avbildet her.

Tok en titt til på bildet nå, og ser at det er F-W registrert, er dette et helt nytt fly da?
Siden det var i air blue farger tenkte jeg umiddelbart at dette var et fly i trafikk.
 
Det er nok noe testing ja - maskinen er ikke levert. Boeing har tydeligvis et lignende 'behov' ..
 

Attachments

  • N737X_1.jpg
    N737X_1.jpg
    107.5 KB · Views: 409
Hei hei! HF-antenner kan også bli strukket fra halepartiet på skrå ned til et feste lenger frem på skroget :)
 
Back
Top