Hva blir første A380 rute fra OSL?

Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

En Airbus a380 er alt for stor til en lufthavn(OSL) med et opland på maks 1 mil. I København er det op til 4-5 mil og transfermulighederne er bedre i Cph end Oslo.

Tror mere at Emirates kunne finde på at starte ruter til Bergen og Trondheim end en risikabel opgradering til a380 i lufthavn med dårlig transfer og lille pax opland

Det er jo helt feil, som andre også har påpekt. I Oslo metro bor det ca 1,5 mill og OSL har et catchment area på 2.5 - 2.8 mill pax. Beregner vi catchment area på samme måte som CPH så det det strengt talt enda større..;). I tillegg vil OSL etter hvert se resultatet av Connection Norway.

Å gå fra 773ER til en 380 på OSL er vesentlig mindre risikabelt enn å starte 772 ops på BGO eller TRD så jeg er ikke med på din vurdering.

Når det er sagt så tror jeg EK heller vil gå dobble daglig på OSL i stedet for 380 samtidig som at jeg også tror BGO og TRD på et eller annet tidspunkt også vil kunne se EK, dog litt lengre frem i tid.
 
Last edited:
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Og selv om EK har interline, så er neppe feed spesielt viktig for rutene deres verken fra OSL, ARN eller CPH, selv om det selvsagt er noe
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

En Airbus a380 er alt for stor til en lufthavn(OSL) med et opland på maks 1 mil. I København er det op til 4-5 mil og transfermulighederne er bedre i Cph end Oslo.

Tror mere at Emirates kunne finde på at starte ruter til Bergen og Trondheim end en risikabel opgradering til a380 i lufthavn med dårlig transfer og lille pax opland

Jeg kan garantere deg at OSL aldri ville startet utbygging av terminal for å kunne ta imot en a380 uten at de har mottat forpliktelser om kunder på denne.
Kommer EK med den fra OSL, blir det uansett i en helt annen konfigurasjon enn fra CPH, med mer fokus på premium markedet.
Da med tanke på det sterke First Class markedet fra OSL og etterspørselen på Business.

Slik det fremgår av Emirates på CPH, så er vel etterspørselen primært drevet av turistklassene og economy pax, noe som reflekterer konfigurasjonen i den nye maskinen.

Er det noen som vet om flere europeiske destinasjoner som vil motta denne konfigurasjonen? Ut fra layout og klasse inndelingen, virker det som det i stor grad er low yield markedene i Asia den primært er tilpasset for. tenker da på Bangkok, Manila, India osv.
 
Last edited:
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

BKK, KUL og LGW får alle den nye A380 uden F.

AMS, HAM og MAN plus en del indiske byer er nok højaktuelle.
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

OSL har garantert fått indikasjoner fra et eller flere selskaper at A380 kan være aktuelt å bruke om noen år. Det mest naturlige da blir jo Emirates fra OSL-DXB. Første året hadde de en fyllingsgrad grad på 59% i snitt. Nå er Norwegian borte så de bør kunne klare over 70% det neste året. Dette ville fylt omtrent 40% av setene i en A380. Og får ruten 3-4 år til på å innarbeide seg pluss at de får noen avtaler med charterselskaper samt at de kjører noen kampanjer på f.eks 2500 kroner til Dubai og 3500-4000 kroner på Asia destinasjoner så vil de absolutt kunne klare å få en tilfredsstillende fyllingsgrad på OSL-DXB med A380 i år 2020:-)
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Det er jo helt feil, som andre også har påpekt. I Oslo metro bor det ca 1,5 mill og OSL har et catchment area på 2.5 - 2.8 mill pax. Beregner vi catchment area på samme måte som CPH så det det strengt talt enda større..;). I tillegg vil OSL etter hvert se resultatet av Connection Norway.

Å gå fra 773ER til en 380 på OSL er vesentlig mindre risikabelt enn å starte 772 ops på BGO eller TRD så jeg er ikke med på din vurdering.

Når det er sagt så tror jeg EK heller vil gå dobble daglig på OSL i stedet for 380 samtidig som at jeg også tror BGO og TRD på et eller annet tidspunkt også vil kunne se EK, dog litt lengre frem i tid.

Nå er det jo ikke så underlig at det går i ball for danskene innimellom. Når fire og en halv fjææærrsen slår inn for fullt skjønner de vel knapt tallene selv :)
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

OSL har garantert fått indikasjoner fra et eller flere selskaper at A380 kan være aktuelt å bruke om noen år. Det mest naturlige da blir jo Emirates fra OSL-DXB. Første året hadde de en fyllingsgrad grad på 59% i snitt. Nå er Norwegian borte så de bør kunne klare over 70% det neste året.

Snittet for første 12 måneder har vært en del høyere en dette. Tallene som ble presentert av Aftenposten er forventet kapasitet de neste 12 måneder og ikke basert på historisk kapasitet de første 12 månedene.

Emirates selv vil tilby 262.800 seter de neste 12 måneder. Det betyr 730 Avganger med 773 i 360 seter konfigurasjon.

OSL hadde ca 155.000 reisende med EK gjennom deres første 12 måneder.
CPH hadde (i følge trafikkstyrelsen) ca 176.000 reisende med EK gjennom deres første 12 måneder.
det finnes dessverre ingen tall for ARN.
 
Last edited:
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Snittet for første 12 måneder har vært en del høyere en dette. Tallene som ble presentert av Aftenposten er forventet kapasitet de neste 12 måneder og ikke basert på historisk kapasitet de første 12 månedene.

Emirates selv vil tilby 262.800 seter de neste 12 måneder. Det betyr 730 Avganger med 773 i 360 seter konfigurasjon.

OSL hadde ca 155.000 reisende med EK gjennom deres første 12 måneder.
CPH hadde (i følge trafikkstyrelsen) ca 176.000 reisende med EK gjennom deres første 12 måneder.
det finnes dessverre ingen tall for ARN.

Den sammenligning kan ikke laves. Da Emirates startede på cph var der et helt andet marked, og det var ikke lige så populært at rejse via sandkassen til Asien som nu, og da Emirates kom til Oslo.
 
Last edited:
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Den sammenligning kan ikke laves. Da Emirates startede på cph var der et helt andet marked, og det var ikke lige så populært at rejse via sandkassen til Asien som nu, og da Emirates kom til Oslo.

Det tror jeg må være en høyst personlig refleksjon da SAS de forrige sesonger hadde fløyet direkte fra CPH-DXB helt frem til EK åpnet i August 2011. SAS innrømmet jo også indirekte at EK var årsaken til at de ikke lenger ønsket å betjene destinasjonen. Dessuten var Dubai som destinasjon direkte fra CPH svært godt profilert og markedsført i Danmark og Skandinavia i perioden den opererte.
I tillegg ble det også i følge trafikkstyrelsen fløyet 737-800 i perioden (usikker på hvilket selskap).
Dessuten markedsførte CPH seg hardt ved å fremme påstanden om at de hadde den største lokale etterspørselen til Dubai, for å få Emirates. dette finner du ved å søke på artikler knyttet til lanseringen av CPH-DXB.

En annen ting, I følge Trafikkstyrelsen hadde CPH et sted mellom 20-40.000 pax pr år direkte til Emiratene i 2010 og i perioden jan - juli 2011.

OSL hadde til sammenligning under halvparten pr år frem til EK åpnet sin rute....

Så du må gjerne mene det, men jeg finner dessverre ikke så mye håndfast som kan støtte opp under din påstand!
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Det tror jeg må være en høyst personlig refleksjon da SAS de forrige sesonger hadde fløyet direkte fra CPH-DXB helt frem til EK åpnet i August 2011. SAS innrømmet jo også indirekte at EK var årsaken til at de ikke lenger ønsket å betjene destinasjonen. Dessuten var Dubai som destinasjon direkte fra CPH svært godt profilert og markedsført i Danmark og Skandinavia i perioden den opererte.
I tillegg ble det også i følge trafikkstyrelsen fløyet 737-800 i perioden (usikker på hvilket selskap).
Dessuten markedsførte CPH seg hardt ved å fremme påstanden om at de hadde den største lokale etterspørselen til Dubai, for å få Emirates. dette finner du ved å søke på artikler knyttet til lanseringen av CPH-DXB.

En annen ting, I følge Trafikkstyrelsen hadde CPH et sted mellom 20-40.000 pax pr år direkte til Emiratene i 2010 og i perioden jan - juli 2011.

OSL hadde til sammenligning under halvparten pr år frem til EK åpnet sin rute....

Så du må gjerne mene det, men jeg finner dessverre ikke så mye håndfast som kan støtte opp under din påstand!

Det jeg siger, at man skal passe på med at sammenligne tal fra 2011(Emirates åbner på cph) med 2014(åbner på osl). Som vi nok er enige om var 2011 i højere grad præget af finanskrisen end i 2014, og det kan have en indvirkning på tallet i 2011.
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Om man ser på det den andre veien.
En A380 gir ikke flere direkte ruter til Oslo, men muligens færre.
Så ikke noe å mase med....
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Det jeg siger, at man skal passe på med at sammenligne tal fra 2011(Emirates åbner på cph) med 2014(åbner på osl). Som vi nok er enige om var 2011 i højere grad præget af finanskrisen end i 2014, og det kan have en indvirkning på tallet i 2011.

Da regner jeg med at du også har fått med deg hva som det siste året har rammet Norsk økonomi og norsk kronekurs?

Jeg konstaterer at det for deg er vondt å se at andre flyplasser har hatt en nærmest like god mottakelse av nye ruter som fra din egen flyplass.
Det er desverre ikke slik at CPH har enerett på god mottakelse av nye flyruter:rolleyes:
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Om man ser på det den andre veien.
En A380 gir ikke flere direkte ruter til Oslo, men muligens færre.
Så ikke noe å mase med....

Den samme refleksjonen er det jo stadig flere flyplasser som gjør seg etter at EK har torpedert lokalmarkedet og konsekvensene sakte men sikkert kommer til syne. Så for en sjelden gangs skyld, er jeg enig med det:D

Dessverre er nok mange flyplasser (OSL inkludert) alt for opptatt av prestisjen og signaleffekten en A380 gir, enn de langsiktige ringvirkningene for eksisterende aktører og potensielle nye etableringer.
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Da regner jeg med at du også har fått med deg hva som det siste året har rammet Norsk økonomi og norsk kronekurs?

Jeg konstaterer at det for deg er vondt å se at andre flyplasser har hatt en nærmest like god mottakelse av nye ruter som fra din egen flyplass.
Det er desverre ikke slik at CPH har enerett på god mottakelse av nye flyruter:rolleyes:

Jeg sammenligner ikke 2011 med 2014, så jeg ved ikke hvad jeg skal bruge den norske kronekurs til?
Hvis man bare har lidt viden om kvantitative analyse redskaber ved man også, at statistiker fra et årstal ikke kan sammenlignes med statistiker fra et andet årstal uhæmmet. Din måde at sammenligne statistiker på er metodisk forkert.

Jeg har intet imod at Oslo får nye flyruter. Jeg er bare objektiv og realistisk, der ved at A380 på Oslo først er langt ude i fremtiden.
 
Last edited:
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Jeg sammenligner ikke 2011 med 2014, så jeg ved ikke hvad jeg skal bruge den norske kronekurs til?
Hvis man bare har lidt viden om kvantitative analyse redskaber ved man også, at statistiker fra et årstal ikke kan sammenlignes med statistiker fra et andet årstal uhæmmet. Din måde at sammenligne statistiker på er metodisk forkert.

Jeg har intet imod at Oslo får nye flyruter. Jeg er bare objektiv og realistisk, der ved at A380 på Oslo først er langt ude i fremtiden.

Kronekurs har jo en betydning for nå er kronekursen ca 20% svakere enn den var for et par år siden og siden flyselskapene har mesteparten av sine utgifter i andre valutaer så vil jo en tur fra f.eks Oslo til Dubai som tidligere har kostet 4000 nå koste 4800 alternativt ar den koster det samme, men at det blir vanskeligere for flyselskapene å gå med overskudd. Når kronen er svak er gjerne den norske økonomien svakere slik at folk reiser mindre og da blir det en dobbel negativ effekt fot flyselskapene. En positiv ting der kan jo bli at det blir flere utenlandske turister som kommer til Norge fordi Norge ikke er så dyrt lenger.
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Kronekurs har jo en betydning for nå er kronekursen ca 20% svakere enn den var for et par år siden og siden flyselskapene har mesteparten av sine utgifter i andre valutaer så vil jo en tur fra f.eks Oslo til Dubai som tidligere har kostet 4000 nå koste 4800 alternativt ar den koster det samme, men at det blir vanskeligere for flyselskapene å gå med overskudd. Når kronen er svak er gjerne den norske økonomien svakere slik at folk reiser mindre og da blir det en dobbel negativ effekt fot flyselskapene. En positiv ting der kan jo bli at det blir flere utenlandske turister som kommer til Norge fordi Norge ikke er så dyrt lenger.

Som nævnt sammenligner jeg ikke 2011 med 2014 som Cockpitview gør, og man kan bestemt ikke drage nogen sammenligning mellem finanskrisen i 2011 og den norske krone kurs i 2014
 
Last edited:
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Nå er det jo ikke så underlig at det går i ball for danskene innimellom. Når fire og en halv fjææærrsen slår inn for fullt skjønner de vel knapt tallene selv :)

Dette var intelligent, faktisk så høytravende at jeg ikke forsto hva du mente. Kan du utdype det? Gjerne på et språk som er alment forståelig. Du kan velge mellom norsk, svensk, dansk, tysk, nederlandsk, afrikaans, nyanja, engelsk, russisk og til nød fransk.
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Dette var intelligent, faktisk så høytravende at jeg ikke forsto hva du mente. Kan du utdype det? Gjerne på et språk som er alment forståelig. Du kan velge mellom norsk, svensk, dansk, tysk, nederlandsk, afrikaans, nyanja, engelsk, russisk og til nød fransk.

Nei, ikke fransk om jeg kan velge, vær så snill :)
 
Re: Hva blir første A380 rute fra OSL?

Er det virkelig så stas med A380 at det gir noe særlig økt belegg og PR bare fordi de flyr den? Selvfølgelig får det et og annet avisoppslag når det annonseres, men hvermannsen bryr seg fint lite om hva slags fly de skal reise med (sånn foruten oss, da).

99% velger jo utifra pris og reisetid, ikke flytype.
 
Back
Top