Hurtigruta

Hei!

Har fulgt litt med, men idag 11 - 12:30 blir det Hutigrutespotting Finnsnes og Bjorelvnes (rett over fjorden ved Gibostad, skal forsøke å holde meg anonym, men de telelinsene de har gjør det kanskje litt vanskelig, så om en blå Caravelle står nede i fjæra, trenger det ikke være meg ...... ;) )

Men en ting jeg har savnet og det er småflyfolket inkl. helikopter som ikke har vært like flink som småbåtfolket til å ta noen runder rundt båtens ferd nordover.

Over vann er vel minstehøyden ikke så stor. Hadde vært gøy med noen luftige innslag.

(mulig det har vært noen fly med, da jeg bare har sett på et par timer. Er enig i at innslaget fra Trollfjorden var bra. )

Vi har virkelig et vakkert land vi kan være stolt over :nor:

To helikopter svirret rundt båten ut fra Bodø, bla en seaking fra 330 skvadron som i lav høyde lå side ved side med båten en liten stund.

Et mikrofly (LN-YEA?) suste lykkelig rundt mens Hurtigruta la til kais her i Tromsø nå for 3 minutter siden :) Det hele nytes for øyeblikket ut vinduet på kontoret mitt, men man må jo jobbe litt også. Korpsmusikk og greier, det blåses i fløyter og ropes og hoies som på 17 Mai her nede. Artig at det har blitt sånnt et engasjement! Vakkert syn å se Hurtigruta majestetisk sige innover havna med en 15-20 småbåter rundt seg, og brannbåtene på hver side.

Alle på jobb stod rundt tv'n i 30 minutter fra Rystraumen og hit. Som jeg sa: stort engasjement. Og det varmer et nasjonalistisk hjerte :) hehe.

260329_10150646204620167_796330166_18781527_1929040_n.jpg
Morro!

Det var 3 lowpasses av Orionen, på siste "vinka" de så fint ;)

Det var lite med båter i området så de kunne godt ha sluppet en synkebombe eller to for å å litt action. ;-)

Og her er ett bilde fra M/S Nordnorge da undertegnende og LN-RRE her på forumet ble filmet og sendt live..:)

Fantastisk tur nordover fra Finnsnes, god stemning ombord, og en MEGET velsmakende lunsj!

LN-RRE nærmest kameraet og undertegnende i blått! Som dere kan se humøret var på topp!

Kim og Agnor på MS Nordnorge Foto- NRK full format...jpg

Og her er ett bilde fra M/S Nordnorge da undertegnende og LN-RRE her på forumet ble filmet og sendt live..:)

Kult !

Det er nå dere skal fikse en Norge Rundt billett med Widerøe og ta hele melkeruta fra Kirkenes til Bergen kun på WF tilbake. Sånn bare for å få med dere alt :lol:

Å der kom de :colgate:

....det var litt "feil" informasjon der de skrev at flyene hadde vært på øvelse nord, da begge flyene kom susende sørfra (Bodø :) ) noen minutter før de dukket opp ved båten og kom tilbake over Senja etter "oppvisningen" .........

Mange triks for å få en langt billigere reise med Hurtigruten,
bl.a. å reise "motsatt" vei. Altså starte reisen nordfra (ca. 20%
billigere enn å reise fra sør til nord), i tillegg bør man jo unngå
den verste høysesongen uansett - etter f.eks. 15. september er prisene
langt mere interessante. Snuser på en slik tur selv, ser at prisene
i Suite ligger på ca. kr: 1.840 med helpensjon, kontra Kr: 1.240.- pr.
døgn i minisuite.

Her er også noen tips fra Hurtigruten selv:

5. Slik reiser du billigst
Kommunikasjonsrådgiverens tips til hvordan turen kan bli billigere:

– Vi har satt ned våre priser på kortere distanser på mellom 30 og 50 prosent hele året. Det koster ikke mer enn å bo på hotell. Dersom du skal på en lengre tur, så reis en halv rundreise sydover, det vil si Kirkenes – Bergen. Da er det lettere å få de lugarene du ønsker. Det er 20 posent billigere enn å reise nordover, og du får se de vakreste stedene på dagtid; Lofoten og Helgeland, råder Norum.

Ifølge Hurtigruten.no har de stadig kampanjer med gode tilbud. Her gjelder det å følge med.

Drømmer du om å reise med Hurtigruten? Her finner du strekningene du bør prioritere

6. Dyrt vs. billligst på Hurtigruten
– En suite på MS Trollfjord og MS Midnatsol midt på sommeren er dyrest, mens en innvendig lugar på et av de eldste skipene midt på vinteren er billigst. Men det går an å ta en kort tur til kun 1250 kroner per døgn inkludert frokost midt på sommeren (per person). Dette er omtrent som å bo på hotell, forteller Norum.

Jeg har reist med Trollfjord fra KKN til BGO for noen år siden i en suite, det var siste reis på vinterprogrammet og det passet meg bra. Det var ikke avskrekkende dyrt, selv om det nok kostet det samme som et bra hotel.

Kan anbefales. :)

-A

Back