Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

C130

ScanFlyer Gold
Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

En ting jeg har lurt på lenge: Hvorfor produseres "alle" store passasjerfly som lavvingede, mens fraktefly gjerne er høyvingede... ?

Personlig synes jeg høyvingede fly er tøffest; virker mer "naturlig" liksom:
 

Attachments

  • Monk_Seals_&_albatross.JPG
    Monk_Seals_&_albatross.JPG
    19.2 KB · Views: 615
Kort sagt: Hvis god klaring til bakken er viktigst, er høyvingede fly løsningen. Store propeller, landinger på vann eller i terreng kan kreve litt ekstra klaring til underlaget. Er det ikke så nøye, er ofte lavingede vel så praktiske, siden man lettere kommer til vinger, motorer ol. Dessuten er det greit å plassere hjul på lavvingede fly, siden du kan feste dem til vingene, og dermed få den sporvidden du ønsker, samtidig som hjulene er lette å gjemme bort når du ikke trenger dem. Det finnes sikkert andre fordeler og ulemper også. Men begge deler funker :)
 
Last edited:
Re: Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

Må ikke glemme å legge til de aerodynamiske fordelene ved å ha et høyvinget fly.

Stabiliteten på et høyvinget fly vil være bedre enn, ved et lavvinget fly inflight.
Skyt meg om jeg forklarer det unøyaktig, men det er fordi vekten/C.G henger etter vingen som en pendel. Cessna 172, 152 - you name it - er gode eksempler på gode og stabile fly.


En eller en annen fortalte meg at lavvinget fly er positivt under taxi pga. aerodynamikk. Kan ikke forstå eller huske hvorfor. Anyone?
 
Må ikke glemme å legge til de aerodynamiske fordelene ved å ha et høyvinget fly.

Stabiliteten på et høyvinget fly vil være bedre enn, ved et lavvinget fly inflight.
Jo, men dette er vel bare et generelt utgangspunkt (paraglider er det ekstreme eksemplet). Det er mye annet som påvirker stabiliteten, og økt stabilitet som følge av at vingene er montert høyt vil kunne gi den ulempen at flyet blir vanskelig å manøvrere. Det kan motvirkes ved at vingene peker nedover (Galaxy, Avro RJ, Harrier). Lavvingede fly kan stabiliseres ved at vingene peker oppover. Eller ved å slenge på en T-hale. Hvis behovet tilsier stor sweep (vinger som peker bakover) og t-hale (pga. halemonterte motorer), kan selv lavvingede fly bli for stabile. Da kan de også gis vinger som vender litt nedover (TU-154).

Det meste innen flydesign er kompromisser — også hvor vingene er plassert. Det er nok skjelden man tenker at man skal plassere vingene høyt for å gi ekstra stabilitet. Men det er ingen tvil om at høyt monterte vinger gir økt stabilitet som resultat.
 
Re: Høyvingede vs lavvingede passasjerfly

Overvingede fly gir mye mer stabilitet ved virkelig tung last om flyet er overvinget men til "enkel" cargo som postpakker og mindre gods kan gods ofte bli fraktet med spes. Boeing 747 (Boeing 747-4FTF/SCD)

Ellers:
http://www.airliners.net/photo/Air-...08082/L/&sid=0a2e47dacd1307fd8342618401b367b8

http://www.airliners.net/photo/Anto...94297/L/&sid=0d20aba503bd94d95b86dc5a0f08f95b

http://www.airliners.net/photo/USA-...01744/L/&sid=f1180f700166744293daf3976590009f
 
Back
Top