Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Finansavisen kjører i dag på forsiden, og side 14-15, en sak om sykefravær i norske bedifter. Her blir det hevdet at blant de 60 største bediftene på børsen er det SAS som har høyest sykefravær. 50% større enn konkurrenten Norwegian.

Landsgjennomsnittet for NHO's medlemsbedrifter er 6,4 %. Snittet blant de 60 største på børsen er 3,3%. SAS er 7,1 % i 2010, opp 0,2 % fra 2009. Norwegians tall steg fra 3,6% i 2009 til 4,6% i 2010. Altså en økning i sykefraværet med 1%.

At kravet om "fit for flight" medfører en del høyere sykefravær er det nok liten tvil om. Og det ser man også på fraværet blant kabinansatte. Det er ikke mye som skiller hos SAS og Norwegian på dette.




Vidar
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

6,4 % for NHOs medlemsbedrifter er jo skandaløst.... Hvor mange sykedager snakker man om per år da???

Se på meglere osv. som jobber 10-12 timer om dagen samt ofte har utsvevende liv på fritiden har jo null fravær!!!.

Dette må jo være skulk?
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Det er vel realtivt kvinner på 50+ som jobber som meglere og samtidig har et utsvevende liv på fritiden?!

Noen yrker er kanskje rett og slett så krevende at det kan være en fordel om de er forbeholdt de unge?
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

6,4 % for NHOs medlemsbedrifter er jo skandaløst.... Hvor mange sykedager snakker man om per år da???

Se på meglere osv. som jobber 10-12 timer om dagen samt ofte har utsvevende liv på fritiden har jo null fravær!!!.

Dette må jo være skulk?

Tja, rundt 15 sykedager i året ved 6,4%, 17 for SAS ansatte? Så nesten en måned i året er man sjuk..
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Det er vel realtivt kvinner på 50+ som jobber som meglere og samtidig har et utsvevende liv på fritiden?!

Noen yrker er kanskje rett og slett så krevende at det kan være en fordel om de er forbeholdt de unge?

Mulig det var et flåsete eksempel fra min side, men jeg ble rett og slett forjamset. Jeg kjenner ingen (se bort i fra faktisk sykdom med legeerklæring, noe som er noe helt annet) med et fravær i nærheten av 15 dager.

Vi snakker jo om snitt her.

Jeg har ca 1 dag hvert tredje år og er snart 40 og jobber mye.

På tide å innføre karensdager uten lønn da vel?
 
Last edited:
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

At kravet om "fit for flight" medfører en del høyere sykefravær er det nok liten tvil om. Og det ser man også på fraværet blant kabinansatte. Det er ikke mye som skiller hos SAS og Norwegian på dette.

Vidar


Dette er et viktig poeng, og at luftfarten har høyere sykefravær enn mange andre yrker er ikke noe å lage tabloide overskrifter om.
At SAS har høyere fravær enn Norwegian er heller ikke overraskende, gjennomsnittsalder tatt i betraktning. De som aldri har hatt annet enn en skrivebordsjobb bør i alle fall være muse stille. Å være på jobb der man har andres liv i sine hender når man er syk er i beste fall idioti.

En del yrkesgrupper sliter også vesentlig mer med langtidssykmeldinger enn andre, noe som drar statistikken kraftig opp.

Man skal være forsiktig med å kritisere andre yrkesgrupper enn den man selv kjenner godt. Det kan være interne regler, hensyn til sikkerhet, arbeidsmiljø som forverrer helsen ytterligere osv som spiller en viktig rolle. De veldig ulike yrkene jeg har arbeidet innenfor har alle vesentlig terskel for å sykmelde seg. Det har ikke noe med meg og mine kollegaers "uvilje" mot å sykmelde seg unødvendig, men viktighet av å være fit for fight og en del andre forhold som jeg ikke vil utbrodere her.
 
Last edited:
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Fit for fight , er litt forskjellig fra oss andre kontorslitere som kan melde oss til arbeide fra hjemmekontor med 39 i feber og fortsatt hevde oss 100% operative.
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

På tide å innføre karensdager uten lønn da vel?

Det er vel slått fast av de fleste at korttidsfraværet ikke utgjør noe problem i den store sammenhengen. Det er de mange som er syke lenge som trekker opp statistikken i feil retning. Inkludert de som sykmelder seg uten spesiell grunn, og som legene gir sykmelding til, uten spesiell grunn...
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

FYI - Jeg er bare skeptisk til NHO snittet ikke flygere osv. ;)
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Kanskje de skulle delt den inn i kategorier, f.eks senebetemdelse vs musearm.

Er skremmende å se hvor mange av mine kollegaer i SK, som har høy ansienitet, nå får belønningen i form av slitaskeskader, og da tenker jeg i særdelsehet på gutta på Ramp og guttene/jentene i kabinen.
Så sånt sett, så vil aldri DY matche SK i.o.m at de ikke har egne bakkeansatte:angry:
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Hvem sier det er flyvere som trekker opp fraværet? Når " å ta en tredagers" er innarbeidet i språket har vi ett problem.

Myndighetene er selvfølgelig mer opptatt av langtidsfravær da de betaler for dette.
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Nå har ikke jeg lest avisen, men er det opplyst hvor sykefraværet er størst inad i organisasjonen(sas)?
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Nå har ikke jeg lest avisen, men er det opplyst hvor sykefraværet er størst inad i organisasjonen(sas)?

Ja. Det står i artikkelen at det er høyest inni flyene. Viser til det jeg skriver ovenfor om å være "Fit for flight", som gjør det naturlig at sykefraværet vil være høyere innenfor skroget enn utenfor.

Når det er sagt er ikke sykefraværet blant kabinansatte hos Norwegian markant lavere enn hos SAS, ifølge samme artikkel. Norwegian 9,69%, SAS 10,1%. Dette trekker nok opp totalen hos begge selskapene og førte begge selskapene til øverste skikt på listen over de 60 største børsselskapene, men er altså krav om at man skal være helsemessig skikket til å fly fra myndighetene. Noe som gjør at terskelen for å melde seg "unfit" må være lavere enn på f.eks et kontor. Når det gjelder det å være "Fit for flight" har vi også diskutert dette i en annen tråd som gjelder et hotell i en viss vestlandsby og bråk om natten slik at crewet ikke får tilstrekkelig søvn.
Årsakssammenheng til fravær hos kabinansatte blir av SAS forklart med kontakt med mange mennesker og høy ansiennitet. Norwegian forklarer det med mange nyansatte i en alder der de har småbarn og høyere fravær som følge av sykdom hos barna. Tipper sammenhengen er ganske lik hos begge selskapene, egentlig. En kombinasjon av flere årsaker.

Sykefraværet hos SAS økte fra 2009 til 2010 med skarve 0,2%. Hos Norwegian med 1%.




Vidar
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Nå har ikke jeg lest artikkelen, men sykefraværet hos kabinen i SAS er sterkt synkende nå. Noe som er veldig bra.
Men trodde ikke Norwegian opplyste om slike tall, nye takter fra den kanten med andre ord. Flotters.
Jeg synes åpenhet om dette temaet er flott, da er det lettere å se på årsaker og eventuelle tiltak
 
Sykefraværet hos SAS økte fra 2009 til 2010 med skarve 0,2%. Hos Norwegian med 1%.

Muligens jeg pirker nå, men her er det snakk om prosentpoeng og ikke prosent.

Dvs hvis sykefraværet hos Norwegian øker fra 3,6% til 4,6% er det en økning i sykefraværet på 27%. Dvs en ganske dramatisk økning, som faktisk bør bekymre ledelsen i Norwegian. Det hadde ihvertfall skapt bekymring på min arbeidsplass hadde vi opplevd en slik økning

Økningen på 0,2%-poeng hos SAS tilsvarer en økning på 3%, hvilket er negativt det også, men vel innenfor naturlige svingninger
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Dvs hvis sykefraværet hos Norwegian øker fra 3,6% til 4,6% er det en økning i sykefraværet på 27%. Dvs en ganske dramatisk økning, som faktisk bør bekymre ledelsen i Norwegian. Det hadde ihvertfall skapt bekymring på min arbeidsplass hadde vi opplevd en slik økning

Det blir litt "tull med tall". Ja det er 27% økning. Men hadde det vært 1 procentpoeng økning og gått fra 10 til 11% så hadde sykefraværet økt med 10% i stedet for 27% selv om økningen er den samme, bare ikke prosentvis. En svingning fra 3,6 til 4,6% kan jeg ikke se noe dramatik i.
 
Re: Høyere sykefravær hos SAS enn Norwegian

Dette med sykefravær er jo en meget sammensatt og vanskelig materie å finne gode løsninger på. Spesielt i flybransjen hvor det er så mange ulike arbeidstakergrupper med ulike medisinske krav for å i det hele tatt kunne jobbe.
En faktor som også spiller inn er kjønnssammensetning og ikke minst alder.
Selv har jeg over en god del år hatt gleden av å få lede en del av SAS konsernets sine bedrifter, med et gjennomsnittlig sykefravær på godt under 1% , noe som jeg tror skyldes en kombinasjon av medinnflytelse i arbeidshverdagen og ikke minst interessante arbeidsoppgaver. Dette tror jeg er nøkkelfaktorer i de fleste arbeidssituasjoner, og som mange ganger kan være vanskeligere å få til i mange spesialiserte jobber.
Uansett er det viktig at det settes søkelys på dette, da det vel ikke finnes noen bedre måte å tjene penger på enn å ha godt fornøyde medarbeidere som er godt motiverte , som også i seg selv gir lavere sykefravær og lavere kostnader.
 
Back
Top