Høye drivstoffkostnader og nye fly

Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

PS: Hjemmelekse: Hvis du kom i økonomiske vanskeligheter, ville du byttet ut den gamle nedbetalte Hondaen din med en flunkende ny Toyota Prius til 400.000 fordi bensinen har blitt dyr? Ikke en opplagt case tror jeg...

Jeg gjorde nylig noe tilsvarende. Jeg byttet ut min trofaste (og nedbetalte) pickup med en Corolla. Ikke Prius, fordi mine totalkostnader da hadde blitt adskillig hoeyere selv om jeg hadde spart paa drivstoffet.

Har brukt $3000 paa reparasjoner det siste aaret - det tilsvarer omtrent mine finanskostnader for det neste aaret. I tillegg mindre bensinforbruk.

3000 i finanskostnader paa en Corolla?? Dersom den kosta 18K, vil den koste deg 300 bob i maaneden over 60 maaneder med 0% rente (noe de ofte gir paa Corolla). Dersom du har betalt 3K i rente blir jo det pinadoe nesten 20% rente!!

...Tror at flyene betales den dagen de leveres.

Litt OT men. Flyene blir vel betalt i 3 steg: litt ved bestilling, litt ved start av produksjon (eller der omkring) og resten ved levering. Hvor mye ved hvert steg vet jeg ikke, men kanskje noen andre her vet?

skrivefeil .. mente avbetaling ....

tenkte det var det du mente, ja fordi kapitalkostnadene paa biler her borte er jo rett og slett latterlige. (bortsett fra Priusen der de naturlig nok ikke tilbyr noe som helst incentive)

Klart jeg er 100% enig i at ingen kunne spå den oljeprisen vi nå ser.
Jeg forsøker bare å argumentere mot det flere her mener.

Jeg mener i motsetning til andre at Norwegian neppe kjøpte fly og gjorde sine kalkulasjoner på bakgrunn av en forventning om en fortsatt ekstrem økonomisk vekst, lav oljepris og en eventyrisk vilje til å reise.
De er og har hele tiden vært klar over at vinden vil snu.

At selskapet nå svetter er det svært liten tvil om. Jeg hadde pissa blod om jeg var Kjos. Jeg mener også at Norwegian har bedre forutsetninger enn svært mange andre selskaper for å ri gjennom denne stormen.
Jeg hadde ikke sovet godt i natt om jeg hadde en drøss av gamle fly og null bestilling av nye, selv om de var aldri så mye nedbetalt.
Dessuten tror jeg at det norske markedet tåler en prisvekst på billetter uten at det skjærer så mye ned på antall reisende. Veksten vi har sett til nå derimot, tror jeg vil stagnere ganske fort om oljeprisen blir liggende på 130 tallet.

En annen fordel som må sees i betraktning av dette er at det med dagens oljepris, ikke er få milliarder som nå blir satt inn i prosjekter verden over for å forske frem alternativt brennstof for fly. Jo høyere oljeprisen stiger, desto raskere går utviklingen. Jeg tror at det er utviklingen av nye fremdriftskilder for fly som vil redde luftfarten på sikt.

Last edited:

Det er mange diskusjoner a la denne for tiden, og man kan diskutere drivstofføkonomi til man blir grønn. En kanskje viktigere sak er hva folk har råd til. Hva skjer ellers i økonomien? Inflasjonen nærmer seg rekord. Nybilsalget stagnerer og bruktbilmarkedet er mettet. Boligsalget stagnerer og nye prosjekter legges på is. Salget av fritidsbåter er så godt som stoppet opp. Nordmenn får nå i snitt 42500 i feriepenger, men kjøpefesten uteblir, i følge en tabloid her for leden.

Det er i dette markedet DY og andre skal selge ovale weekender utover høsten, og undersøkelser viser at det nettopp er den slags luksus folk kutter først...

Og by the way - sitter nå i kveld og undersøker priser på BGO - LED i slutten av september. Ingen slår SAS, og i hvert fall ikke DY

Det med at folk kutter ut feriereiser i litt dårlige tider skal man ta med en klype salt. Mange undersøkelser viser at folk heller kutter andre ting og unner seg en feriereise og mer til.

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article282109.ece

Litt OT men. Flyene blir vel betalt i 3 steg: litt ved bestilling, litt ved start av produksjon (eller der omkring) og resten ved levering. Hvor mye ved hvert steg vet jeg ikke, men kanskje noen andre her vet?

Boeing bruker 2 steg...5-10% ved bestilling (Fast) lavere for en opsjon, saa resten dagen maskinen blir levert....i hvertfall gjelder dette for 777, endelig pris fastsettes dagen foer leveranse, hvor mang forhandler frem til klokken 17:00 saa er det middag paa Metropolitan Grill 2nd Ave Seattle....

Det med at folk kutter ut feriereiser i litt dårlige tider skal man ta med en klype salt. Mange undersøkelser viser at folk heller kutter andre ting og unner seg en feriereise og mer til.

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article282109.ece

Men husk at vi nordmenn også er i en særstilling i forhold til dansker og svensker.
Vi har så til de grader flere fritidsforpliktelser enn våre naboer.
Vi har flere hytter/fritidsboliger. Bruken av disse ligger som støpt ned i vår kultur og vi bruker vanvittig mye tid og penger på "hytta".

Samtidig er vi det landet i Norden med flest fritidsbåter med muligheter for overnatting. Pengene vi bruker på båt ligger også milevis forran våre nordiske naboer.

Vi bruker også desidert mest penger på å møblere og pusse opp våre hjem. Faktisk omsetter vi for mest i hele verden pr hode. Ingen er i nærheten av hva vi her bruker av tid og penger.

Vi er også verdensmestere i å bruke cash på hage og uteareal.

Da må jeg bare spørre meg selv om hvorfor vi med så ekstremt mye tid og penger bunnet opp mot våre "fritids forpliktelser" også er blandt de som reiser mest? Det gir jo egentlig ingen mening at vi gjør det med tanke på hvilken særstilling vi har i forhold til dansker og svensker på hva vi bruker våre penger og fritid til.
Hvorfor spår man at det nødvendig vis bli reiser som Ola Nordmann vil kutter ned på?

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de styrende organer i Norwegian har tatt hennsyn til dette når de gikk til innkjøp av nye fly. Det er jo en selvfølge!
De er kanskje mer en noen annen bransje avhengi av å så fremtiden og ta hnnsyn til konjuksjoner og økonomiske primisser.

Uansett så er det umulig å vite hav fremtiden vil bringe, spesielt når man ser 5+ år frem i tid som er/var leveringstiden på alle disse flyene.

Dessuten vil markedet etterhvert tilpasse seg en oljepris på dagens nivåer, slik at det blir mer et irritasjonsmoment enn et problem

(Skulle noen med sikkerhet klare å vite hvordan økonomien vil være om 5år så ring meg så skal vi bli rike)

Inflasjonen nærmer seg rekord. Nybilsalget stagnerer og bruktbilmarkedet er mettet.

Nå har du en utrolig kort hukommelse. Inflasjonen er på vei opp, men er fremdeles på historisk sett lave nivåer. Nybilsalget er riktignok ned fra ifjor, men er fremdeles OK, over det meste av Europa.

Smaabilmarkedet gaar bra .. markedet for SUV og denslags har krasjet fullstendig ... det er saa mange som vil kvitte seg med sine store biler at bruktbilhandlerne gir elendig innbyttepris. Det finnes omtrent ikke kjoepere i markedet. Vil tro at det europeiske markedet er lignende ...

Interessant diskusjon. Flybransen er jo kjent for å gjøre store bestillinger på toppen av en høykonjunktur, og regningen kommer i lavkonjunkturen. Nå blir Norge litt reddet av høy oljepris, men fastlandsøkonomien kommer også til å merke økonomisk usikkerhet, høyere kostnader på innsatsfaktorene, høyere kapitalkostnader (Norges Bank vil trolig sette opp renten igjen) og fallende etterspørsel.

Men etter den sure svie kommer som kjent den søte kløe igjen.

Lave renter, billigere hus, billigere biler, stigende aksjemarkeder, fryd og velstand.

Det er egentlig bare å begynne å glede seg. :lol:

Baade Boeing og Airbus melder imidlertid om stor optimisme ....

.

Det samme gør et par danske flyselskaber !

Trods overkapacitet og høje oliepriser tror selskaberne forsat på vækst.
Lavprisselskabet Sterling, som er det næststørste flyselskab i Danmark, har ingen planer om at skære ned på antallet af flysæder. Det samme er gældende for Cimber Air, som tror, der er plads til at vokse i et faldende marked.

http://standby.dk/news/16459

Back