Høye drivstoffkostnader og nye fly

Student83

Newcomer
Høye drivstoffkostnader og nye fly

Jeg er en ivrig tilhenger av NAS....men begynner å bli ganske bekymret om dagen. Tror ikke de klarer å gjøre opp for seg for de 42 nye flyene de har bestilt...i så tilfelle må det jo en eventyrlig inntektsvekst til!Og jeg tror de høye drivstoffprisene kan ta knekken på de snart....noen synspunkter?
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Saa lenge de klarer aa opprettholde en positiv cashflow - no problem. Naar cashflow'en minker .... DA faar de problemer. NAX har hoeye kapitalkostnader - jeg tror hoesten kan bli spennende ...
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Nye fly har vel lavere drivstoffkostnader enn eldre fly. I så måte har jo Norwegian en fordel i forhold til enkelte konkurrenter.
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Naa har jo DY et relativt overveldende overtall av gamle 737'er, da ... har du drukket Kjos-coolaid..?? ;)
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Naa har jo DY et relativt overveldende overtall av gamle 737'er, da ... har du drukket Kjos-coolaid..?? ;)

Hehehe, neida. Men å bytte ut gamle fly med nye er ingen dum idè. Går markedet ned, så kan de jo kvitte seg med de eldste flyene og sitte igjen med en topp moderne flyflåte.
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det er vel de totale kostnadene som er avgjørende , finanskost + fuel + øvrige driftsutgifter (maint)

Et nedskrevet, eiet fly i top stand som bruker litt mer fuel eller et nytt fly belånt 100% , total økonomien avgjør ikke alder på flyet ?
 
Last edited:
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Kjos-coolaid LOL Den er fin.

Det blir nok spennende aa se hva som skjer dersom dollaren styrker seg og oljeprisen holder seg over 100 daler. 42 fly er mye og det er beregnet en relativt heavy ekspansjon for aa utnytte denne flaaten. Med dagens priser og sterkere dollar maa prisene kraftig opp, ogsaa hos DY. Det vil resultere i at leisure markedet blir mindre, noe som foerst og fremst gaar ut over DY. Etterspoerselen paa 738er er jo bra saa det blir nok ingen problem aa kvitte seg med de flyene som evt blir til overs.

Som Andreas sier, det blir en spanande hoest
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det er vel de totale kostnadene som er avgjørende , finanskost + fuel + øvrige driftsutgifter (maint)

Et nedskrevet, eiet fly i top stand som bruker litt mer fuel eller et nytt fly belånt 100% , total økonomien avgjør ikke aldre på flyet ?

Et godt poeng, det er vel derfor en del av MD-80`ene til SAS ikke er så uøkonomisk som mange vil ha det til..
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Kjos burde startet oljeselskap i stedenfor bank og mobiltelefonselskap :lol:


Fra spøk til alvor: Blir spennende - 737-800ene krever vel 4 i steden for tre i kabinen. De sparer noe på fuel, og så må de ha mer folk, dvs. kostnaden i kabinen øker med 33%. Ikke det at det er mye ifht. andre utgifter, men de bør også fylle de nye flyene med flere pax enn det var seter i de gamle. Hvordan kapitalkosten er på de nye vs de gamle vet jeg ikke.
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det er vel de totale kostnadene som er avgjørende , finanskost + fuel + øvrige driftsutgifter (maint)

Et nedskrevet, eiet fly i top stand som bruker litt mer fuel eller et nytt fly belånt 100% , total økonomien avgjør ikke aldre på flyet ?

Det er SAS logikk. Eier man flyet, det er nedbetalt og bruker det lite, blir det like loennsomt som nye fly. Ehh.. Tror nok ikke det med en oljepris paa 130+ daler fatet. Vi hadde en debatt om dette tidligere der Dag Johnsen presenterte vedlikeholdskostnadene paa et gammelt fly kontra et nytt, tre ganger hoeyere kostnad kom man vel frem til?

Men naa har ikke DY fly som er gjeldsfrie og eier lite fly, saa da vil det selvsagt loenne seg aa bruke nyere fly med lavere vedlikehold, flere seter og mye lavere drivstofforbruk
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Hvor mye fuel mindre bruker enn B738 kontra B733:question: 41 ekstra seter pr. avgang er jo også formidabelt med inntekter.
 
Last edited:
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Med tanke på at flere selskap kommer til å slite med dagens fuel-priser, bør vel dette være gode muligheter for feks SAS å bytte ut MD'ene, med nyere enten A319/A321 eller 737'er? Er vel ikke mange som hadde helt hadde forutsett denne prisen for 1 år siden?...

Just my 5 cents anyway. Men SAS tenker vel ikke slik....
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det blir vel litt for naivt å tro at Norwegian ikke har tenkt litt inn i fremtiden....
Oljeprisen har vært på vei opp lenge samtidig som at de økonomiske varselsignaler har blinket lenge om en utflatning/nedgang.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de styrende organer i Norwegian har tatt hennsyn til dette når de gikk til innkjøp av nye fly. Det er jo en selvfølge!
De er kanskje mer en noen annen bransje avhengi av å så fremtiden og ta hnnsyn til konjuksjoner og økonomiske primisser.

Dessuten er det ikke helt utenkelig at innkjøpet av nye fly var et ressultat av at Norwegian faktisk tok hennsyn til der vi nå er.
Det er nok ikke få selskaper som desperat (i tak med oljeprisen) ønsker å kjøpe inn nye fuel besparende fly så fort som mulig. For hvem har sagt at DY sal ha alle flyene selv?
Det skal jo også nevnes at flyene ble kjøpt inn til en meget hyggelig pris samtidig som at dollaren lyste som lire.....
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Hvem kan med haanda paa hjertet si at de kunne forutse at oljeprisen ville mer enn dobles i loepet av et aar??

Det er soleklart at spillet har endret seg ogsaa for DY. Det kan vel ogsaa nevnes at prisen paa flyene er det man har forhandlet seg frem til. Tror at flyene betales den dagen de leveres. Og hvem vet hva dollaren er da?

DY vil selvsagt ikke ta levering av alle flyene selv, men igjen, spillereglene er endret og den som lever faar se..
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Martin - jeg tror nok DY's tallsjongloerer svetter like mye blod som sine kolleger andre steder. Oljepris paa 130 er et marerittscenario.

Men du har rett i noe - de har tilgang til cash - saa lenge noen vil ha maskinene. Det begynner imidlertid aa bli en del ledige 738'er paa markedet naa .. bl.aa. 12 ATA-kjerrer - og Ryanair har ogsaa en del de kommer til aa proeve aa kvitte seg med gaar det videre oppover.

Det er SAS logikk. Eier man flyet, det er nedbetalt og bruker det lite, blir det like loennsomt som nye fly. Ehh.. Tror nok ikke det med en oljepris paa 130+ daler fatet.

Det funker bra for Allegiant .. lav utnyttelse, selveide MD80'er, pent overskudd.
 
Last edited:
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det funker bra for Allegiant .. lav utnyttelse, selveide MD80'er, pent overskudd.

Venta paa den kommentaren. :lol:

De har dog en meget spesiell forretningsmodell og jeg tror de svetter like mye som alle de andre om dagen
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det er mange diskusjoner a la denne for tiden, og man kan diskutere drivstofføkonomi til man blir grønn. En kanskje viktigere sak er hva folk har råd til. Hva skjer ellers i økonomien? Inflasjonen nærmer seg rekord. Nybilsalget stagnerer og bruktbilmarkedet er mettet. Boligsalget stagnerer og nye prosjekter legges på is. Salget av fritidsbåter er så godt som stoppet opp. Nordmenn får nå i snitt 42500 i feriepenger, men kjøpefesten uteblir, i følge en tabloid her for leden.

Det er i dette markedet DY og andre skal selge ovale weekender utover høsten, og undersøkelser viser at det nettopp er den slags luksus folk kutter først...

Og by the way - sitter nå i kveld og undersøker priser på BGO - LED i slutten av september. Ingen slår SAS, og i hvert fall ikke DY
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Det blir vel litt for naivt å tro at Norwegian ikke har tenkt litt inn i fremtiden....

Det har de sikkert, men det er ingen som har forutsett det som nå skjer i luftfarten, heller ikke DY. De vil måtte trekke ned trafikk og fly slik som alle andre selskaper gjør. De la inn en kjempeordre helt på toppen av en høykonjunktur, og får nå inn fly som har kapitalkostnader som er flere ganger større enn det B733 koster.

Det er nok ikke få selskaper som desperat (i tak med oljeprisen) ønsker å kjøpe inn nye fuel besparende fly så fort som mulig. For hvem har sagt at DY sal ha alle flyene selv?

My guess: Det kommer til å flomme over av B737 i markedet det neste året, og opsjoner vil bli sagt opp. Bare i USA og Europa vil det bli levert mange, mange 737er tilbake til leasingselskaper i løpet av det neste året.

PS: Hjemmelekse: Hvis du kom i økonomiske vanskeligheter, ville du byttet ut den gamle nedbetalte Hondaen din med en flunkende ny Toyota Prius til 400.000 fordi bensinen har blitt dyr? Ikke en opplagt case tror jeg...
 
Re: Høye drivstoffkostnader og nye fly

Hey! Ikke mobb Priusen min! (min kosta dog 26.000 USD)
 
Back
Top