SAS til Oslo...
Lenge hadde det virket som om vi faktisk skulle få beholde ledig midtsete. Vi hadde 3D og 3F. Men så noen timer før avreise ble 3E reservert av noen. Kan ikke tenke meg annet enn noen som hadde oppgradert for poeng eller bydd på upgrade. Det var irriterende, men det var en solid trøst at det nok var sykt mye mere irriterende for dem som kan tenkes å ha betalt for det. Så ble de splittet på hvert sitt midtsete. HURRAAAAAH
De virket heller ikke særlig lykkelige med situasjonen når vi kom ombord.
Vi hadde sjekket inn det meste av bagasje denne gangen og da kan man gjøre det eneste som er kos med innsjekket bags, nemlig å stå ved gate med en øl i baren og drikke til gate closing. Vi var siste ombord og happy med det. Avreise var ved gate C16, så det var også virkelig rett ved bardisken.
Ombord spurte vi høflig om personen i 3E kunne tenke seg å sitte ved midtgang istedenfor siden vi reiste sammen. Det kunne vedkommende i høyeste grad, men begynte så å forhandle om videre seterokkering. Det var vi mindre entusiastiske til.
Vi angret uansett kraftig på at vi ikke hadde kjøpt Finnair hjem også, der vi satt stappet inn i denne A320'en. Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...
Vi tok av 40 minutter forsinket. Kapteinen fortalte at flytiden var estimert til 5:20 men at værkaos på OSL gjorde at man måtte komme tilbake til estimert landing.
Deretter var det tid for "cringe moment", når crew lekset opp servicen på dagens flight og man gjorde et stort nummer ut av "maaaaaks 3 enheter alkohol gratis i PLUS".
Måååå de virkelig gjøre en stor greie ut av det? Det er som vi er tilbakestående dimlinger på utflukt i skogen og føles skikkelig uclassy. Du kan liksom heller si det om det behøves.
Nok en gang tenkte vi "fy f**n at vi ikke fløy via Helsinki".
Det var dags for mat og det var jo strengt tatt hyggelige to damer som stod for sikkerheten i PLUS. Vi fikk dagens matboks, som for en gangs skyld ikke var laks men kylling.
Det hjalp imidlertid ikke. Det var tørt og smakløst. Heldigvis hadde jeg stappet meg helt full av den lokale kallopsen i loungen og var mett.
Etter en GT og en øl var det bare å vente
Det er drit kjedelig. Vi nappet muligens et par minutter begge to. Ca 2 timer før landing kom vi uansett til oss selv igjen. Storsmurfen gikk til galley for å spør om en hvitvin til. Det fikk hun ikke for de skulle servere om 15 minutter. Sånn var det heller ikke på Finnair.
Et kvarter gikk og trallen kom. Da ville vi ha 2 drikkeenheter hver. De sjekket listene sine og kunne dessverre bekrefte at det kunne vi ikke for vi hadde allerede fått 2. Så vi kunne bare få 1 og så kunne vi evt betale for en til. Heldigvis trumfet Diamantkortet dette.
Nå begynte jeg imidlertid å kjede meg innmari og bildene i forrige post - og som jo er inspirert av en TV serie fra øyparadiset - ble til.
Etter det kjedet vi oss ferdig til det landet og tok taxi hjem. Og taxibookingen på OSL har jo blitt sjukt bra. Selv for en på 50+ som er irritert på alt ungdommen lager.
Konklusjon:
Ikke overraskende er det sjukt mye døllere på PLUS i en A320 enn i Business på A350. Vi hadde bestilt SAS billetten med poeng for vanlige billetter men tror det ellers hadde kostet ca 12.000,-. Finnair flighten kostet oss ca 15.000,- i rena hårda cash.
Vi synes definitivt det er verd de ekstra lappene og skulle virkelig håpe at SAS en dag fant det smart å teste noen varianter av servicenivå og produkter på Canarirutene. Vet ikke om betalingsviljen generelt er der, men den er det definitivt for vår del.
Takk for at dere gadd å lese