HOW TO: Syden med Finnair A350-900

Får vi se noe mer av hotellet?
Har ikke tatt sååå mange bilder inne. Men er et veldig ærverdig klassisk hotell. Jeg liker det veldig godt.

Ligger litt utenfor sentrum men har gode restauranter og kort vei til marinaen
b2a784edae54f33d63d3c0747ff1441d.jpg


01f2b036e1a18dda2e434f92b488de45.jpg


798d6de293bf158057448a7fb81e45a3.jpg


1866b8a89f5aea35cf76b9866bacf439.jpg


c5d813fef8cb4346bce7899a17ea043e.jpg


Her er en vanlig stjernerestaurant på hotellet - Poemas. En med grønn stjerne - Muxgo, og en kjempefin Bodega - 1890 La Bodeguita. Alt på selve hotellet. Og så er ikke prisnivået gæli heller.

Vi har bodd her et par-tre ganger. Først på vanlig dobbeltrom. Det var fint og hadde bra balkong.

Neste gang dreit vi oss ut og booket junior suite. Basic suiter her har faktisk ikke balkong og det er helt ubrukelig.

Dernest hadde vi Royal Suite. Den er den største og har først og fremst en gigantisk balkong som er fin.

I år synes vi det var litt bortkastede penger og booket premium junior suite. Da har den en fin balkong på fasaden. Innrammet i rustikt treverk. Tror egentlig det er entrecôten av rommene her.
 
Last edited:
Fantastisk rapport og herlig ruting! Men hællemåne for en hjemtur da, mann!

Tok en rask prat med Bongos om saken, han snabelfyren anbefalte Icelandairs Saga class via KEF. Derifra går det direkte non-stop videreforbindelser uten mellomlanding til både Lisboa, Litauen, Latvia, Luton, Logan, Liverpool, Liszt og Lillestrøm. Du finner sikkert noe som passer. De serverer visstnok også både cola og sjokolade ombord.
 
Takk for veldig interessant rapport. Ser frem til resten

De serverer visstnok også både cola og sjokolade ombord.

Litt usikker her. De serverer Pepsi og det kan i mine øyne ikke klassifiseres som cola. :p
 
Litt usikker her. De serverer Pepsi og det kan i mine øyne ikke klassifiseres som cola. :p

Selv om jeg ser at vi er aldri så enige, så heter det jo faktisk Pepsi Cola. Pepsi Cola er en coladrikk, Coca Cola er en annen. Sistnevnte er selvsagt originalen, som alle andre er en dårlig kopi av.
 
Selv om jeg ser at vi er aldri så enige, så heter det jo faktisk Pepsi Cola. Pepsi Cola er en coladrikk, Coca Cola er en annen. Sistnevnte er selvsagt originalen, som alle andre er en dårlig kopi av.

Pepsi Cola :D Bra Martin :)
Men Cola er best!
 
Er dere denied boarding der nede? Eller er dere på sånn pensjonistrullator tur.:8:
Venter på litt SK guffe fra hjemturen;)
 
Jaaaaaaaah... så var'e dags for hjemreise. Først utsjekk på hotellet.

- Det ser ut som om dere har kost dere, smilte utsjekksdamen da hun kom bærende på 10 sider med room service charges.
- Vi slappet av litt og koste oss, svarte vi.
- Ikke sant...

Deretter taxi til LPA og avreise. Vi hadde booket VIP Meet & Greet service. Det var et kjapt regnestykke da Fast track koster ca 10 EUR for 2 og lounge koster 89 EUR for 2. Meet & Greet kostet denne gangen 114 EUR eller noe. Virker som om prisen er litt dynamisk. Jeg tenkte at "nå skal vi få "fult Hollywood paket" for prisen av øl & pølser.

En kjapp oppfølgingsmail viste derimot at det muligens ikke var helt sånn. Nei, de hadde ikke egentlig en egen innsjekk eller preferanse på innsjekk eller security eller noe, men det lurte veldig på om noen av oss trenger rullestol? (Kanskje du gjør det om pakken er så dårlig, tenkte jeg).

Anywhoooo... vi møtte opp og en innmari hyggelig fyr stod og ventet på Meeting Point mellom dør 6 og 8. Tok et par av koffertene våre og dro oss avgårde mot SAS innsjekk.

3839170bacb55cc1db8b0c55a1aa52c2.jpg


Der var det ikke noe kø uansett, så det gikk fort. Dernest mot security. Nå var jeg ganske spent for der var det nemlig skikkelig kø. Men - vi kaller han Miguel for å maksimere stigmatiseringen - gikk rett forrest i handicap luken foran alle rullestolene (sjukt classy). Tok en kort prat med en som stod der og vips slapp vi inn foran alle.

Dernest ble vi loset rett foran alle som stod og lastet bagasje på båndet. De ble bedt om å vente til vi fikk lagt på vårt. Skikkelig god følelse for en som er vokst opp med en slags jantelov.

Vi var uansett igjennom på 1-2-3. Så inn en personaldør som ledet utenfor taxfree og rett til heisen opp til lounge. Foran lounginngangen var det som Kabul lufthavn når Amerikanerne trakk seg ut. Helt mayhem med folk i kø for å slippe inn, men Miguel tok bagasjen og brøytet vei rett igjennom alt og inn i loungen og fant frem beste sitteplassen til oss.

Han var borte og så til oss mange ganger mens vi ventet og skulle egentlig følge oss ombord også, men det takket vi rett og slett høflig nei til. Vi kunne ikke helt leve med "skammen" av å bli brøytet igjennom mylderet ved boarding av SAS til Oslo og fulgt ombord. Det hadde bare ikke gått.

Loungen er tidvis litt full, men det er bra utvalg. Varm og kald mat. En veldig god lokal rett som lignet på Norsk ertesuppe blant annet. Vin og øl og musserende. Alt er selvbetjent.

f2bc2f6d47a2f8dd6d905e5eb8d77bd1.jpg


Altså... oppsummering av Meet & Greet:

Det var, i dette tilfellet, så inni granskauen så det f-ings suser verd hver cent. Miguel... eller Saint Miguel som jeg nesten vil kalle ham var fantastisk. Tror nær 100% var improvisert, men fader så deilig å slippe "granka-kaos" på flyplass.
Regner altså med at det er litt personavhengig men det vet jeg jo ikke før det er testet mer. Nå var det ihvertfall helt kanon og full Hollywood-treatment.

Neste post er selve reisen hjem, men en teaser fra ca 4 timer inn har dere her

d6b3fed63776629aee916851cd6917ac.jpg


Hadde god tid til å teste med litt ulike fonter også.

d0bcb2f4168cbf345d315ac8b289a233.jpg
 
Last edited:
Fantastisk rapport og herlig ruting! Men hællemåne for en hjemtur da, mann!

Tok en rask prat med Bongos om saken, han snabelfyren anbefalte Icelandairs Saga class via KEF. Derifra går det direkte non-stop videreforbindelser uten mellomlanding til både Lisboa, Litauen, Latvia, Luton, Logan, Liverpool, Liszt og Lillestrøm. Du finner sikkert noe som passer. De serverer visstnok også både cola og sjokolade ombord.

Den KEF-pakken har jeg også forsøkt selge inn på et tidspunkt. Uten særlig hell.

Og forøvrig takk skal du ha.

Tar ut premien om noen minutter;)

Den så god ut på bildet.

Takk for veldig interessant rapport. Ser frem til resten
Litt usikker her. De serverer Pepsi og det kan i mine øyne ikke klassifiseres som cola. :p

Takk takk. Og helt enig, selv om de kaller det en coladrikk.

Selv om jeg ser at vi er aldri så enige, så heter det jo faktisk Pepsi Cola. Pepsi Cola er en coladrikk, Coca Cola er en annen. Sistnevnte er selvsagt originalen, som alle andre er en dårlig kopi av.

Word bruh!

Pepsi Cola :D Bra Martin :)
Men Cola er best!

Cola er ekstra best.

Er dere denied boarding der nede? Eller er dere på sånn pensjonistrullator tur.:8:
Venter på litt SK guffe fra hjemturen;)

Hællemåne, mann.
 
SAS til Oslo...

Lenge hadde det virket som om vi faktisk skulle få beholde ledig midtsete. Vi hadde 3D og 3F. Men så noen timer før avreise ble 3E reservert av noen. Kan ikke tenke meg annet enn noen som hadde oppgradert for poeng eller bydd på upgrade. Det var irriterende, men det var en solid trøst at det nok var sykt mye mere irriterende for dem som kan tenkes å ha betalt for det. Så ble de splittet på hvert sitt midtsete. HURRAAAAAH

De virket heller ikke særlig lykkelige med situasjonen når vi kom ombord.

Vi hadde sjekket inn det meste av bagasje denne gangen og da kan man gjøre det eneste som er kos med innsjekket bags, nemlig å stå ved gate med en øl i baren og drikke til gate closing. Vi var siste ombord og happy med det. Avreise var ved gate C16, så det var også virkelig rett ved bardisken.

Ombord spurte vi høflig om personen i 3E kunne tenke seg å sitte ved midtgang istedenfor siden vi reiste sammen. Det kunne vedkommende i høyeste grad, men begynte så å forhandle om videre seterokkering. Det var vi mindre entusiastiske til.

Vi angret uansett kraftig på at vi ikke hadde kjøpt Finnair hjem også, der vi satt stappet inn i denne A320'en. Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...

ab537b000b8c0fcb6521e620672b1c84.jpg


Vi tok av 40 minutter forsinket. Kapteinen fortalte at flytiden var estimert til 5:20 men at værkaos på OSL gjorde at man måtte komme tilbake til estimert landing.

Deretter var det tid for "cringe moment", når crew lekset opp servicen på dagens flight og man gjorde et stort nummer ut av "maaaaaks 3 enheter alkohol gratis i PLUS".

Måååå de virkelig gjøre en stor greie ut av det? Det er som vi er tilbakestående dimlinger på utflukt i skogen og føles skikkelig uclassy. Du kan liksom heller si det om det behøves.

Nok en gang tenkte vi "fy f**n at vi ikke fløy via Helsinki".

Det var dags for mat og det var jo strengt tatt hyggelige to damer som stod for sikkerheten i PLUS. Vi fikk dagens matboks, som for en gangs skyld ikke var laks men kylling.

eb06de0491ff9e3484e949987aea911f.jpg


Det hjalp imidlertid ikke. Det var tørt og smakløst. Heldigvis hadde jeg stappet meg helt full av den lokale kallopsen i loungen og var mett.

Etter en GT og en øl var det bare å vente

4fdfab8f7623d0804be0caab30fecb43.jpg


Det er drit kjedelig. Vi nappet muligens et par minutter begge to. Ca 2 timer før landing kom vi uansett til oss selv igjen. Storsmurfen gikk til galley for å spør om en hvitvin til. Det fikk hun ikke for de skulle servere om 15 minutter. Sånn var det heller ikke på Finnair.

Et kvarter gikk og trallen kom. Da ville vi ha 2 drikkeenheter hver. De sjekket listene sine og kunne dessverre bekrefte at det kunne vi ikke for vi hadde allerede fått 2. Så vi kunne bare få 1 og så kunne vi evt betale for en til. Heldigvis trumfet Diamantkortet dette.

Nå begynte jeg imidlertid å kjede meg innmari og bildene i forrige post - og som jo er inspirert av en TV serie fra øyparadiset - ble til. :)

Etter det kjedet vi oss ferdig til det landet og tok taxi hjem. Og taxibookingen på OSL har jo blitt sjukt bra. Selv for en på 50+ som er irritert på alt ungdommen lager.

Konklusjon:
Ikke overraskende er det sjukt mye døllere på PLUS i en A320 enn i Business på A350. Vi hadde bestilt SAS billetten med poeng for vanlige billetter men tror det ellers hadde kostet ca 12.000,-. Finnair flighten kostet oss ca 15.000,- i rena hårda cash.

Vi synes definitivt det er verd de ekstra lappene og skulle virkelig håpe at SAS en dag fant det smart å teste noen varianter av servicenivå og produkter på Canarirutene. Vet ikke om betalingsviljen generelt er der, men den er det definitivt for vår del.

Takk for at dere gadd å lese
 
Last edited:
Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...

Det er vel ikke helt usannsynlig på at det blir orden på dette når Business Class etterhvert overtar for Plusiness Class .. ??

Ser frem til side-by-side sammenligning i januar 2026.
 
SAS til Oslo...

Lenge hadde det virket som om vi faktisk skulle få beholde ledig midtsete. Vi hadde 3D og 3F. Men så noen timer før avreise ble 3E reservert av noen. Kan ikke tenke meg annet enn noen som hadde oppgradert for poeng eller bydd på upgrade. Det var irriterende, men det var en solid trøst at det nok var sykt mye mere irriterende for dem som kan tenkes å ha betalt for det. Så ble de splittet på hvert sitt midtsete. HURRAAAAAH

De virket heller ikke særlig lykkelige med situasjonen når vi kom ombord.

Vi hadde sjekket inn det meste av bagasje denne gangen og da kan man gjøre det eneste som er kos med innsjekket bags, nemlig å stå ved gate med en øl i baren og drikke til gate closing. Vi var siste ombord og happy med det. Avreise var ved gate C16, så det var også virkelig rett ved bardisken.

Ombord spurte vi høflig om personen i 3E kunne tenke seg å sitte ved midtgang istedenfor siden vi reiste sammen. Det kunne vedkommende i høyeste grad, men begynte så å forhandle om videre seterokkering. Det var vi mindre entusiastiske til.

Vi angret uansett kraftig på at vi ikke hadde kjøpt Finnair hjem også, der vi satt stappet inn i denne A320'en. Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...

ab537b000b8c0fcb6521e620672b1c84.jpg


Vi tok av 40 minutter forsinket. Kapteinen fortalte at flytiden var estimert til 5:20 men at værkaos på OSL gjorde at man måtte komme tilbake til estimert landing.

Deretter var det tid for "cringe moment", når crew lekset opp servicen på dagens flight og man gjorde et stort nummer ut av "maaaaaks 3 enheter alkohol gratis i PLUS".

Måååå de virkelig gjøre en stor greie ut av det? Det er som vi er tilbakestående dimlinger på utflukt i skogen og føles skikkelig uclassy. Du kan liksom heller si det om det behøves.

Nok en gang tenkte vi "fy f**n at vi ikke fløy via Helsinki".

Det var dags for mat og det var jo strengt tatt hyggelige to damer som stod for sikkerheten i PLUS. Vi fikk dagens matboks, som for en gangs skyld ikke var laks men kylling.

eb06de0491ff9e3484e949987aea911f.jpg


Det hjalp imidlertid ikke. Det var tørt og smakløst. Heldigvis hadde jeg stappet meg helt full av den lokale kallopsen i loungen og var mett.

Etter en GT og en øl var det bare å vente

4fdfab8f7623d0804be0caab30fecb43.jpg


Det er drit kjedelig. Vi nappet muligens et par minutter begge to. Ca 2 timer før landing kom vi uansett til oss selv igjen. Storsmurfen gikk til galley for å spør om en hvitvin til. Det fikk hun ikke for de skulle servere om 15 minutter. Sånn var det heller ikke på Finnair.

Et kvarter gikk og trallen kom. Da ville vi ha 2 drikkeenheter hver. De sjekket listene sine og kunne dessverre bekrefte at det kunne vi ikke for vi hadde allerede fått 2. Så vi kunne bare få 1 og så kunne vi evt betale for en til. Heldigvis trumfet Diamantkortet dette.

Nå begynte jeg imidlertid å kjede meg innmari og bildene i forrige post - og som jo er inspirert av en TV serie fra øyparadiset - ble til. :)

Etter det kjedet vi oss ferdig til det landet og tok taxi hjem. Og taxibookingen på OSL har jo blitt sjukt bra. Selv for en på 50+ som er irritert på alt ungdommen lager.

Konklusjon:
Ikke overraskende er det sjukt mye døllere på PLUS i en A320 enn i Business på A350. Vi hadde bestilt SAS billetten med poeng for vanlige billetter men tror det ellers hadde kostet ca 12.000,-. Finnair flighten kostet oss ca 15.000,- i rena hårda cash.

Vi synes definitivt det er verd de ekstra lappene og skulle virkelig håpe at SAS en dag fant det smart å teste noen varianter av servicenivå og produkter på Canarirutene. Vet ikke om betalingsviljen generelt er der, men den er det definitivt for vår del.

Takk for at dere gadd å lese


De jævlige turene er morsommere å lese om enn å være passasjeren. Bra service før avgang var jo ikke dumt. Får ikke plus fastrack på Granka?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er vel ikke helt usannsynlig på at det blir orden på dette når Business Class etterhvert overtar for Plusiness Class .. ??

Ser frem til side-by-side sammenligning i januar 2026.

Den nye SAS Business Class har vel fått det interne arbeidsnavnet “Keiserens nye klær” :p
 
Takk igjen for god lesning og artig rapport, du er jo en skikkelig GentleFnat og tar E setet - god mann !!
 
Hadde god tid til å teste med litt ulike fonter også.

d0bcb2f4168cbf345d315ac8b289a233.jpg

Hørte «Watch and learn» inni hodet mitt da jeg så disse [emoji38] Håper du husket å ta med deg både Irishen og dressingen hjem fra tur.


Takk for nydelig rapport som vanlig fra den kanten.
 
SAS til Oslo...

Et kvarter gikk og trallen kom.

Konklusjon:
Ikke overraskende er det sjukt mye døllere på PLUS i en A320 enn i Business på A350. Vi hadde bestilt SAS billetten med poeng for vanlige billetter men tror det ellers hadde kostet ca 12.000,-. Finnair flighten kostet oss ca 15.000,- i rena hårda cash.

Vi synes definitivt det er verd de ekstra lappene og skulle virkelig håpe at SAS en dag fant det smart å teste noen varianter av servicenivå og produkter på Canarirutene. Vet ikke om betalingsviljen generelt er der, men den er det definitivt for vår del.

Takk for at dere gadd å lese


Hvorfor i alle dager skal sas gidde gjøre noe med dette produktet når folk gladelig betaler 6000kr hver vei for det???

Den maten dere fikk står jo ikke noe tilbake for det KLM serverer i business, og de kom vel med tralle med sjokkis og potetgull? Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så vanskelig å bestille ledig midtsete. Eneste selskapene jeg vet løser dette på en fornuftig måte er Turkish og Air Asia.

Det er innmari stusselig når de sier nei til å fiske frem en hvitvin, det er bare så innmari budeie-sas.

Ellers så takk for rapport.
 
Takk. Der var den.
Og godt forventningene ble innfridd:lol:
Hadde dere hatt ledig midsete og 3+ drikke, så hadde dere vel vært i sjokk ennå.
Tross alt SAS dere fløy
 

Jeg lurte på hvorfor skriver han dette på Dansk??

Og så leste jeg teksten:
Nå begynte jeg imidlertid å kjede meg innmari og bildene i forrige post - og som jo er inspirert av en TV serie fra øyparadiset - ble til. :)

Men hvorfor du laget dette forstår jeg fortsatt ikke. Vi kan si at det er Elefanten sin skyld.

Men som LN-MOW også har sagt så har heldigvis SAS annonsert at de kommer tilbake med Business Class. Det blir bra å se gardinen på plass igjen!!

Takk for flott rapport!!
 
Det er vel ikke helt usannsynlig på at det blir orden på dette når Business Class etterhvert overtar for Plusiness Class .. ??
Ser frem til side-by-side sammenligning i januar 2026.

Ja, jeg har tenkt på det samme. Ledig midtsete hadde utgjort sjukt mye, faktisk.

De jævlige turene er morsommere å lese om enn å være passasjeren. Bra service før avgang var jo ikke dumt. Får ikke plus fastrack på Granka?
Sent from my iPhone using Tapatalk

Takker, og som nedenfor oppklart, så jo tydeligvis.


Takk igjen for god lesning og artig rapport, du er jo en skikkelig GentleFnat og tar E setet - god mann !!

Tusen takk, og det skulle da bare mangle. :)

Hørte «Watch and learn» inni hodet mitt da jeg så disse [emoji38] Håper du husket å ta med deg både Irishen og dressingen hjem fra tur.
Takk for nydelig rapport som vanlig fra den kanten.

Takker og jo selvfølgelig. Manglet bare tresko

Hvorfor i alle dager skal sas gidde gjøre noe med dette produktet når folk gladelig betaler 6000kr hver vei for det???

Den maten dere fikk står jo ikke noe tilbake for det KLM serverer i business, og de kom vel med tralle med sjokkis og potetgull? Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så vanskelig å bestille ledig midtsete. Eneste selskapene jeg vet løser dette på en fornuftig måte er Turkish og Air Asia.

Det er innmari stusselig når de sier nei til å fiske frem en hvitvin, det er bare så innmari budeie-sas.

Ellers så takk for rapport.

Jo, takk. Tenkte det samme i det jeg skrev saken. Men vi stemmer nå ihvertfall med "lommisen" og forsøker å fly på andre vis fremover.

Takk. Der var den.
Og godt forventningene ble innfridd:lol:
Hadde dere hatt ledig midsete og 3+ drikke, så hadde dere vel vært i sjokk ennå.
Tross alt SAS dere fløy

Tusen takk

Jeg lurte på hvorfor skriver han dette på Dansk??

Og så leste jeg teksten:


Men hvorfor du laget dette forstår jeg fortsatt ikke. Vi kan si at det er Elefanten sin skyld.

Men som LN-MOW også har sagt så har heldigvis SAS annonsert at de kommer tilbake med Business Class. Det blir bra å se gardinen på plass igjen!!

Takk for flott rapport!!

Det var inspirert av "familien fra Harstad" i Charterfeber. :)

Og takk skal du ha
 
Back
Top