Hong Kong-tråden

Re: Hong Kong-tråden

Planlegger en tur til Hong Kong å lurer på vilke flyselskap dere anbefaler fra Osl. Ser at Emirates og Aeroflot er ganske billige i Business.
Når er det snakk om? Uavhengig av pris vil jeg si at Qatar og Swiss er gode alternativer. Emirates og BA kan ha bra service, men begge presser inn ca 7 seter i bredden i business, mot f.eks. 1-2-1 hos Qatar. Turkish er ofte billig, og har bl.a. veldig god mat, men servicen er veldig avhengig av om crewet har en god dag. Ser at det er mulig å få til SAS/KLM til AMS og CX videre derfra for ca 19 000, det kan være et bra alternativ hvis det ikke blir for dyrt.

Hvis det blir Emirates, prøv å få A380 mellom DXB og HKG, så får du prøvd baren. :)

Last edited:

Turen blir i starten av februar. Får titte litt hva de forskjellige selskapene har av priser.

Turen blir i starten av februar. Får titte litt hva de forskjellige selskapene har av priser.
Sjekket noen tilfeldige datoer i februar, og det var under 2500 kr forskjell på EK og CX (via AMS). Hadde selv gått for CX da, av tre grunner:

1) Bedre produkt (både sete og service).
2) Én kort + én lang flight i stedet for to halvlange, får sovet skikkelig.
3) Kan samle poeng hos oneworld.

Da ble det EK. 773 OSL-DXB og A388 DXB-HKG i Bussines og samme flytyper på retur men i First 😃

12 timer i Hong Kong - for kort eller helt greit?

Lang historie kort;
Jeg har 12 timer i Hong Kong. Lander i 13 tiden 22.02, reiser videre 01 på natten. Er det "bare tull" med slik kort lay-over, eller kan jeg få noe ut av tiden?

Lang historie litt lengre;
Jeg skal til DPRK (Nord-Korea) i februar*, og etter at jeg kommer tilbake til PEK har jeg tre dager før jeg reiser hjem. Tenkte å bruke de tre dagene til å besøke Seoul og DMZ fra den andre siden også, så da har jeg booket en EB tur fra PEK - HKG - ICN, GMP - PEK. Grunnen til at jeg må via HKG, er at de ikke var noen EB billetter til ICN direkte de to dagene jeg kunne.

Jeg har videre 1 døgn i Seoul dagen etter, og dagen skal brukes på en DMZ tour. Var egentlig ute etter å bruke 2-3 dager der, men selv om ANA sier at det er awardtickets tilgjengelig, så sier SAS noe annet.

Har selvsagt søkt og funnet masse tips om Hong Kong. Poenget er mer verdien av 12 timer (minus 2 timer som jeg sikkert må bruke på transport / innsjekk til og fra flyplassen - hver vei. Da er vi nede i 8 timer i byen.)

Takk for alle tips!

*) dersom DPRK åpner grensen igjen. Den er for øyeblikket steng, grunnet Ebola, 'implementing screening measures'.

Last edited:
Re: 12 timer i Hong Kong - for kort eller helt greit?

Hadde et tilsvarende stopp der, men med kortere tid. Ankomst kl. 16, betydelig tid tapt på å komme seg til hotell (videre tiiidlig neste morgen) samt dusjing o.l. Kom oss vel ut på sightseeing i 18-19-tida. Da ble det taxi til Tsim Sha Tsui for å se lysshowet kl. 20, deretter ferjetur over fjorden og taxi opp til the peak for å nyte utsikten over byen. Deretter buss ned til sentrum og metro hjem for å få noen timer søvn før utsjekk kl. 6 neste morgen. Middag og noe butikkbrowsing ble det òg tid til innfor den tidsramma. Må nok tilbake en tur for å få med alt byen har å by på, men føler at vi fikk med de mest obligatoriske tingene. 12 timer burde være plenty ;)

Re: 12 timer i Hong Kong - for kort eller helt greit?

Takker og bukker, var jo en fin liten itinerary det der. :)

Er det Airport Express som gjelder for tur / retur flyplass? Når du sier sentrum, er det Kowloon du sikter til?

Sånn sett slipper jeg å tenke på hotell, da jeg tar nattflyet til ICN (01:10 - 05:30, med Asiana i C), og mine par timer med søvn blir der. Men, samtidig hadde det vært ok med en dusj. Tips til hotell på timebasis? Alternativt en lounge med dusj på HKG?

To spørsmål:

1: Transport fra flyplass til hotellet hvis man trenger stooor bil. (6 pax pluss mye bagasje og vogner) Finner ikke noe MaxiCab alla Singapore, bare seks seters "MPV" biler som vil sprekke. Tips?

2: Disney World - verdt pengene?

Takker.

Takker og bukker, var jo en fin liten itinerary det der. :)

Er det Airport Express som gjelder for tur / retur flyplass? Når du sier sentrum, er det Kowloon du sikter til?

Sånn sett slipper jeg å tenke på hotell, da jeg tar nattflyet til ICN (01:10 - 05:30, med Asiana i C), og mine par timer med søvn blir der. Men, samtidig hadde det vært ok med en dusj. Tips til hotell på timebasis? Alternativt en lounge med dusj på HKG?

Det er dusj i alle Star Alliance loungene på HKG. Greieste vei til sentrum (Kowloon) er taxi (30-40 minutter til Kowloon Star Ferry) eller Airport Express. Flytoget bruker 24 minutter fra HKG til Central (som ligger på øya), evt 21 minutter til Kowloon. Hotell på timebasis finnes, men det er neppe noe sted du vil bo. Dersom du trenger hotell ville jeg gått for et billig hotell på kowloon.

Når du skal hjem anbefaler jeg å ta toget fra øya (Central), da kan du sjekke inn på flyet og levere fra deg bagasjen.

To spørsmål:

1: Transport fra flyplass til hotellet hvis man trenger stooor bil. (6 pax pluss mye bagasje og vogner) Finner ikke noe MaxiCab alla Singapore, bare seks seters "MPV" biler som vil sprekke. Tips?

Takker.

Ikke sikker på transport. Ville nok bare satser på 2 taxier her, om du ikke vil opp i minibuss.

Disneyland Hong Kong er ganske liten og det blir fort veldig mye folk der. Du trenger ikke mer enn en dag for å få med deg det meste av parken. God stemning, litt spesielt at alt går på 2, noen ganger 3 språk (Kantonesisk, Engelsk og Mandarin). Vært i Disneyland HK et par ganger (åpningsdagen 2005 og i 2011). Dersom parken er full blir det ubehagelig mye folk der. Anbefaler ukedager! Transport til og fra er greit med tog, eget tog til Disneyland fra Sunny Bay station.

To spørsmål:

Takker.

Disneyland, ikke World ;)

Verdt pengene? Tja... Disney-parkene er alltid et must om du er fan av Disney eller reiser med barn. Det kan trygt sies at Hong Kong Disneyland er langt dårligere enn parkene i Florida, California, Paris og Tokyo.

Jeg har vært i alle parkene med unntak av Disneyland i California, og Hong Kong er den eneste jeg ikke føler noe stort behov for å dra tilbake til. Den er rett og slett ikke representativ for hva Disneyland skal være. Små barn vil nok likevel kunne kose seg der.

Er det noen som har noen virkelige god restaurant-tips for Hong Kong? Med god mat, men faktisk atmosfære som pri 1.

Shukran.

Er det noen som har noen virkelige god restaurant-tips for Hong Kong? Med god mat, men faktisk atmosfære som pri 1.
For meg holdt det å gå ned til club-loungen i 116. etasje på Ritz Carlton. Fint å sitte der og se ut over byen og mat med bladgull på var noe nytt for meg. For varmretter var det riktignok litt begrenset når de serverte.

IMG_9305.JPG

Kanskje et litt rart spørsmål for noen; Har noen bodd på AirBNB eiendommer i HKG og som vil anbefales?

AirBNB er fantastisk etter min mening :)

Når jeg tidligere har vært innom Hong Kong stempler de bare passet. Neste tur skal jeg imidlertid videre til fastlands-kina etter HK. Selv om jeg har visum til Kina regner jeg med at de ikke stempler dette i HK, men venter til Shanghai? Eller?

Har noen erfaring med å få visum for dagsturer til fastlandet? Ser ut som en tur til Shenzen eller lignende kunne vært kult, men når jeg mailer ambassaden og spør om jeg kan bruke hotell og flybekreftelser for Hong kong for å få visum til fastlandet så svarer de bare at jeg ikke trenger visum til Hong Kong...

Har noen erfaring med å få visum for dagsturer til fastlandet? Ser ut som en tur til Shenzen eller lignende kunne vært kult, men når jeg mailer ambassaden og spør om jeg kan bruke hotell og flybekreftelser for Hong kong for å få visum til fastlandet så svarer de bare at jeg ikke trenger visum til Hong Kong...

Det er en visaservice rett etter passkontrollen på HKG når du lander. De har tradisjonelt klart å fikse det på 48 timer. Selv for nordmenn.

IHG hotell i Hong Kong anbefaling

Jeg sitter å planlegger en tur til Hong Kong mars neste år
og da sitter jeg å kikker på IHG sine sider da jeg har ca 60k med poeng
så rekker til to dager med overnatting og da står jeg igjen med følgende hotell:

Holiday Inn Express : Hong Kong SoHo

Holiday Inn Express : Hong Kong Mongkok
denne har vært super da jeg kan få 3 overnattinger

noen som har efaring ? aldri vært i Hong Kong så jeg har ikke anelse hvor jeg bør bo

Back