Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Nå er ikke jeg avioniker, men dersom pluggen passer og impedansen i headsetet er sånn noenlunde kompatibel kan jeg ikke se noe trøbbel med å bruke egne.
Så jeg tror nok at min gode kollega Roger har rett, ja.
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Dette må da være bollocks?
Kan aldri tenke meg at det settes inn IFE som er avhengig av en spesiell type hodetelefoner. Leverandører av slikt kommer og går og det blir unødvendig omstendelig (og sikkert dyrt) å hele tiden finne noen som leverer avviksstandarden.
Og hvordan håndterer disse selskapene innleide fly og evt fly overdratt eller kjøpt av andre selskaper med allerede innstalert IFE?

Nei, som Stone sier; passer pluggen kjør ivei.
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Tull og tøys. Har man en to-pinsadapter det det er nødvendig, spiller det ingen rolle om man bruker BOSE eller selskapets egne møkkafoner.

Likedan der det allerede er enpins. De amerikanske selskapene ønsker begge alternativer velkomne ombord og har gjort det i årevis.
 
Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Muligvis er der i virkeligheden størst risiko for at skade systemet ved at bruge selskaberne egne elendige og billigt producerede Kina-headphones.

Dette er BS

Så det også hos Thomsom tidligere på året at det var forbudt at bruge egne headphone. Det blev dog ikke håndhæver. Muligvis fordi vi sad på en klasse hvor man ikke skulle betale ekstra for dem ;)
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Hahaha.

Informasjonsjef i Apollo sier følgende:
"De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly"
Hu skulle hatt sparken
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Jeg blir flau på Apollo sine vegne!

Heldigvis bruker jeg ikke IFE på charter da jeg bruker ipad eller liknende. Neste blir vel at du ikke får bruke egne høretelefoner på eget utstyr ombord..

Husker også jeg ble nektet å drikke medbragt drikke (Coca-Cola) for noen år siden, på tross at de solgte det ombord. Begrunnelsen var at noen kunne være allergiske.
 
Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Hahaha.

Informasjonsjef i Apollo sier følgende:
"De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly"
Hu skulle hatt sparken

Snakk om å ta en "Skånvik"
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Kjenner ikke IFE-systemenes impedans i detalj, men å bruke headphones (headsets er noe annet, gutta ;)) med en avvikende impedans vil uansett ikke skade systemet. Absolutt worst case så blir det lavere lyd, thats it, og selv det er helt usannsynlig med headphones beregnet for milliwatt-forsterkerne i telefoner/mp3-spillere.
Og når man i tillegg antyder at IFE som kunne være ute av drift påvirker flysikkerheten, så kan man jo lure på hvor desperate de er etter å få solgt skiten sin.
 
Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Snakk om å ta en "Skånvik"

Hehe, nei men ærlig talt...
Om hun tror på det selv vet jeg ikke, men har man ikke peiling er det ikke verre å si at "dette har jeg ikke greie på"... Ærlig talt
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Den historien der grenser jo tett opp mot grovt svindelforsøk!
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.

Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover.

Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.
 
Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.

Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover.

Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.

Fin resonoment om temaet, men alt i alt prøver du og si at påstanden til apollo stemmer?
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Fin resonoment om temaet, men alt i alt prøver du og si at påstanden til apollo stemmer?

Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.
---
Her er det mange ekspertuttalelser, men støtter Superhai her. Jeg kan bekrefte at elektronikken ombord (deler av IFE) må skiftes oftere enn ellers nødvendig p.g.a. pax som bruker eget utstyr, og dette dokumenters gjennom funn/reparasjoner av teknikere, observasjoner av crew og annet. Mekaniske belastninger og generell øket slitasje synes å være et problem. Og IFE er dyrt å vedlikeholde.

Tally-Ho
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Kan ikke skjønne det, for når det er snakk om impedans, så er det jo hva man kobler til i uttaket som er det avgjørende. Og jeg tviler på at impedansen blir så lav at det er på grensen til kortslutning. Og jeg tror ikke de dyre bose o.l. settene er noe hardere på systemet enn de som fåes ombord.
 
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

At fakts er slik , eller slik . Dit kommer man ikke med tro og tvil...
IFE anlegg kan være designet for 100/150ohm headset, så kortsluttes de med 4ohm og fullt volum så blir nok forsterkertrinnet stekt.
 
Last edited:
Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Nei, men nå er vel ikke denne tråden overøst av beinharde fakta fra før da. Det jeg ville poengtere er det faktum at det er ikke i systemet impedansen ligger, det er hva man kobler til som er det avgjørende. Akkurat som på stereoanlegget ditt hjemme.
 
Back
Top