Kikket på passasjertallene for Fagernes for første kvartal 2010. Antall innenlandspassasjerer var 714. Og med tanke på at Avinor både teller ankommende og avreisende passasjerer så kan vi dele på 2 for å anslå hvor mange som reiste fra (eller til) Fagernes med DOT. Del så på 90 dager (1/1-31/3) og man ser at antal daglige passasjerer OSL-VDB er på hele 3,96.....er det ikke 2 daglige de her. Riktignok var det 2900 utenlandspassasjerer, men klarer ikke se hvordan den flyplassen i det hele tatt er samfunnøkonomisk lønnsom. Spesielt når man lett kjører til Fagernes på 2,5t (Under 2 er mulig hvis man gir på litt)
Jo, DOT LT flyr to daglige avganger mellom Oslo og Fagernes. Det vil si, de opererer privatfly subsidiert av staten ... Kanskje vi skal ta oss en tur? Jeg skjønner ikke hvorfor Samferdselsdepartementet fortsatt har anbudsrute mellom Oslo og Fagernes. Om flyplassen kan drives videre i privat regi, med chartertrafikk (denne vinteren med A319 til London hver søndag), er jo det fint.