Himmelske freds plass

Kikket på passasjertallene for Fagernes for første kvartal 2010. Antall innenlandspassasjerer var 714. Og med tanke på at Avinor både teller ankommende og avreisende passasjerer så kan vi dele på 2 for å anslå hvor mange som reiste fra (eller til) Fagernes med DOT. Del så på 90 dager (1/1-31/3) og man ser at antal daglige passasjerer OSL-VDB er på hele 3,96.....er det ikke 2 daglige de her. Riktignok var det 2900 utenlandspassasjerer, men klarer ikke se hvordan den flyplassen i det hele tatt er samfunnøkonomisk lønnsom. Spesielt når man lett kjører til Fagernes på 2,5t (Under 2 er mulig hvis man gir på litt)

Jo, DOT LT flyr to daglige avganger mellom Oslo og Fagernes. Det vil si, de opererer privatfly subsidiert av staten ... Kanskje vi skal ta oss en tur? Jeg skjønner ikke hvorfor Samferdselsdepartementet fortsatt har anbudsrute mellom Oslo og Fagernes. Om flyplassen kan drives videre i privat regi, med chartertrafikk (denne vinteren med A319 til London hver søndag), er jo det fint.

Jeg kjenner ikke til de lokale forholdene, men det er i følge reise- og næringslivet et behov for denne flyruten, men med andre tider. Om det er realistisk er en annen sak.
Ble det forresten gjort noen markedsundersøkelser i forkant av byggingen av Leirin?

"Markedsundersøkelsen"stod nok samferdseldepartementet for selv ,tror jeg, under ledelse av tidligeres samferderselsminister: Kjell Borgen en skikkelig "venn" av innlandet som også "fikset" konsesjonen til WF for å fly på Hamar.
Husk også at Leirin ble bygd med tanke på at Hurum skulle bli vår nye hovedflyplass, ikke Gardermoen. Det er en vesentlig forskjell.:old

Kikket på passasjertallene for Fagernes for første kvartal 2010. Antall innenlandspassasjerer var 714. Og med tanke på at Avinor både teller ankommende og avreisende passasjerer så kan vi dele på 2 for å anslå hvor mange som reiste fra (eller til) Fagernes med DOT. Del så på 90 dager (1/1-31/3) og man ser at antal daglige passasjerer OSL-VDB er på hele 3,96.....er det ikke 2 daglige de har her. Riktignok var det 2900 utenlandspassasjerer, men klarer ikke se hvordan den flyplassen i det hele tatt er samfunnøkonomisk lønnsom. Spesielt når man lett kjører til Fagernes på 2,5t (Under 2 er mulig hvis man gir på litt)
Det er vel ikke riktig så lavt som 3,96 da det ikke er avganger på lørdag og kun en avgang på søndag, men uansett er det jo veldig lavt.

Noe av skylda må vel også ubrukelige rutetider ta? Første ankomst på OSL i ukedagene er 09:25, noe som jo i praksis gjør det ubrukelig for foretningsreisende.

Husk også at Leirin ble bygd med tanke på at Hurum skulle bli vår nye hovedflyplass, ikke Gardermoen. Det er en vesentlig forskjell.:old

Er nok litt treg her akkurat nå, men hva har egentlig det å si? Det er jo strengt tatt ikke særlig mye lengre å kjøre fra Hurum enn fra Gardermoen?

At staten går inn og utlyser dette som anbudsrute virker helt absurd med dette trafikkgrunnlaget når man samtidig ser på andre tilgjengelige reisemuligheter - Valdresekspressen har jo 7-8 daglige avganger.
Ligger det noen forpliktelser inne i forhold til at toget til Fagernes ble nedlagt i sin tid?

Ligger det noen forpliktelser inne i forhold til at toget til Fagernes ble nedlagt i sin tid?

Jeg trodde egentlig det men det er nok ikke det. Det var nok heller slik at flyplassen var den siste spikra i kisten til Valdresbanen. Som så mye av jernbanen i Norge var banen av lav standard og dårlig vedlikehold. Den ble lett bytte for ekspressbussen. Det trengtes mye penger for å holde liv i banen, noe som ikke Staten var villig til lenger. Og kommunene kunne ikke lenger fordi de hadde lagt alt for mye i flyplassen. Derfor ble banen nedlagt.

Hva som er begrunnelse for å oppretholde flyplassen for nesten andre svare på.

Er nok litt treg her akkurat nå, men hva har egentlig det å si? Det er jo strengt tatt ikke særlig mye lengre å kjøre fra Hurum enn fra Gardermoen?

I følge Google-Maps så er det 25 mil til Hurum og 18mil til Gardermoen. Ca 8 mill og en drøy times kjøretur. Ganske vesentlig synes nå jeg.
Noe av den samme problemstillingen var det også når man tenkte å skulle bygge Mjøsflyplassen på Rudshøgda ( mellom Hamar og Lillehammer)
Hadde det da blitt Hurum som hovedflyplass så hadde den flyplassen blitt bygget.

Det var også snakk om å bygge Gudbrandsdal Lufthavn på Taulstadåsen eller hva den nå heter. Har fortsatt to aksjebrev fra denne satsingen :)

Det er vel ikke riktig så lavt som 3,96 da det ikke er avganger på lørdag og kun en avgang på søndag, men uansett er det jo veldig lavt.

Dette er snittet per dag, og ikke per avgang. Tar man å baserer seg på at det er 12 uker med drift i Q1 2010 og 11 avganger i uken blir da passasjertallet ca 2,7 per avgang

I følge Google-Maps så er det 25 mil til Hurum og 18mil til Gardermoen. Ca 8 mill og en drøy times kjøretur. Ganske vesentlig synes nå jeg.

25 mil er uansett ikke i nærheten av langt nok til at man heller bruker fly, med mindre det er fryktelig vanskelig topografi - og det er det heller ikke til Fagernes etter min oppfatning. Men at det er kortere kjøretid har vel også noe med den nye veien som er bygd fra Jevnaker til Gardermoen, den hadde vel heller ikke kommet hadde det ikke vært for flyplassen?

18 eller 25 mil så er det vel transfer som er aktuelt, ikke destinasjonen Gardermoen eller Hurum? Og reell avstand er vel litt kortere for de fleste da (jeg tipper) tyngdepunktet av befolkningen i området bor på Oslo-siden av Leirin.

Uansett - markedet har talt, det er dårlig grunnlag for en flyrute t/r Oslo.

Hvis noen med mye penger skulle ønske å fly denne ruten på egen risiko så gjerne for meg, men å opprettholde den som anbudsrute virker som sløsing av offentlige midler.

Back