Himmelske freds plass

Ingen skal få lurt meg utpå en diskusjon om man bør legge ned flyplasser. Jeg er prinsippielt imot - men skjønner at blårussen får høy nedleggingspuls ved slike reportasjer ... ;)

Flott flyplass - nå fikk jeg lyst til å ta en tur med Piper Cherokee'n eller Cessna'en! Men landingsavgiften fra meg monner vel ikke så voldsomt ...

Ellers hadde jeg ikke nølt et sekund med å bestille tur på den ruta hvis jeg skulle den veien!

Begynner å bli noen år siden jeg hadde et "privat fly" til Leirin - den gang med Teddy Air fra Fornebu. Nå sist torsdag kom det vel ut ca. 16 personer av SAAB`n som etter ankomst fra Leirin tok meg til Røros.

Ingen skal få lurt meg utpå en diskusjon om man bør legge ned flyplasser. Jeg er prinsippielt imot - men skjønner at blårussen får høy nedleggingspuls ved slike reportasjer ... ;)

Jeg er ingen blåruss, men jeg er prinsipielt imot misbruk av skattepenger. Å være prinsipielt imot nedleggelse av flyplasser er bare dumt syns nå jeg. Og jeg er ganske sikker på at mann hadde hatt mer sukses med ruteflygning til Trysil!

Begynner å bli noen år siden jeg hadde et "privat fly" til Leirin - den gang med Teddy Air fra Fornebu. Nå sist torsdag kom det vel ut ca. 16 personer av SAAB`n som etter ankomst fra Leirin tok meg til Røros.

Du har nok telt feil dessverre.

Hadde ting blitt lagt til rette slik at tilbudet er blitt tilpasset etterspørselen, ville situasjonen vært en helt annen. Bare se til RRS som etter å ha fått et slikt tilbud, kan vise til en gj.snittlig oppgang pr mnd på 60%.

Hvilken etterspørsel? Der er jo ingen etterspørsel etter flyreiser til og fra Leirin, hele prosjektet er jo et prestisjetøv fra ende til annen.

Det tar drøyt 2 timer med bil fra Fagernes til Oslo, da blir bussen det eneste reelle alternativet. Selv da toget gikk, var det kanpt pax ombord. Årsak? Toget brukte nesten 4 timer til Oslo S!

Toget hadde i det minste flere reisende en flyet! Jeg mener å huske at de på slutten hadde ca 60 reisende hver dag. Reisetiden med tog var ellendig, bl.a. på grunn av togbytte på Eina, dårlig skinnegang og utdatert materiell. Et moderne togsett ble prøvekjørt på banen og reisetiden kunne kutes dramatisk om det togsettet skulle ha gått der fast. Opprusting av banen, som faktisk var godt i gang, og direkttog til Oslo kunne har redusert reisetiden enda yterlige. Men det ble lagt veldig mye prestisje i å få lagt ned jernbanen og få åpnet flyplassen.
Nå i dag så ligger det enda veldig mye prestisje i å holde flyplassen åpnet. Hvorvidt det er behov for en flyplass skal mann ikke snakke om. hysj hysj...

Få i gang Valdresbanen igjen - helt til Skreia!

Nå er det 2 forskjellige baner, men ok, greit for meg. Det er jo bare å legge på plass igjen skinner egentlig. :)

Hva er egentlig galt med at bussen er best på en slik distanse?

Ingenting spør du meg. Fly eller tog er ikke nødvendigvis altid det beste alternativet. Det er bare noen entusiaster som tror det. :rolleyes:

2500 kr/pax, og hadde de tatt med det statlige tilskuddet til anbudsruta hadde vel beløpet blitt enda høyere?!

Hvilken etterspørsel? Der er jo ingen etterspørsel etter flyreiser til og fra Leirin, hele prosjektet er jo et prestisjetøv fra ende til annen.

Det tar drøyt 2 timer med bil fra Fagernes til Oslo, da blir bussen det eneste reelle alternativet. Selv da toget gikk, var det kanpt pax ombord. Årsak? Toget brukte nesten 4 timer til Oslo S!

Jeg kjenner ikke til de lokale forholdene, men det er i følge reise- og næringslivet et behov for denne flyruten, men med andre tider. Om det er realistisk er en annen sak.
Ble det forresten gjort noen markedsundersøkelser i forkant av byggingen av Leirin?

I så fall burde vi legge ned flere flyplasser i Nord-Norge og stoppe distriktspolitikk... et pengesluk som koster mer enn det er verdt å bevare befolket distrikt... distriktene DØR IKKE om det ikke bor folk der... I disse miljøtider burde man jo heller ønske at folk ikke spres ut over det hele :)

Er det bare i nord at flyplassene burde legges ned?? Hva med andre deler av landet? Ikke noen pengesluk på Vestlandet, Østlandet osv..?

Her bør det heller bruke penger på å utbedre E16, det er langt mer vel anvendte penger som vil glede flere mennesker som har behov for transport mellom Oslo og Valdres.

Tok denne ruten endel ganger da Guard Air opererte den med Do-228 (CPH-OSL-VDB) da familien har hytte på Beitostølen og opplevde aldri den som full for å si det sånn. Den ene gangen var det meg, brodern og en annen passasjer på ruten

Jeg kjenner ikke til de lokale forholdene, men det er i følge reise- og næringslivet et behov for denne flyruten, men med andre tider. Om det er realistisk er en annen sak.
Ble det forresten gjort noen markedsundersøkelser i forkant av byggingen av Leirin?

Om det faktisk ble gjort noen undersøkelser i forkant av vedtakket vet jeg ikke. Men jeg tror ikke utfallet ville hatt noen betydning. Valdresbanen ble for dyrt å driver og NSB/Staten ville legge ned. For at det skulle gå gjennom var det et krav fra regionen at de skulle få en flyplass i stedet.
Med flyplassen på Fornebu så var kanskje et mer reelt alternativ til tog og buss en det det er nå med flyplass på Gardermoen.

Jeg er ingen blåruss, men jeg er prinsipielt imot misbruk av skattepenger. Å være prinsipielt imot nedleggelse av flyplasser er bare dumt syns nå jeg. Og jeg er ganske sikker på at mann hadde hatt mer sukses med ruteflygning til Trysil!

Hva som er misbruk av skattepenger eller ikke kan man sikkert opprette en egen tråd for å diskutere (den vil bli lang, for å si det sånn!). Men med tanke på at fly og luftfart tenderer mot å bli en utrydningstruet art (ref. miljødebatter osv), holder jeg fortsatt fast på at ikke én eneste flyplass skal legges ned. Men bare for å understreke at jeg skriver dette med et visst glimt i øyet (som jeg forsøkte å antyde også i forrige posting), klemmer jeg litt ekstra til denne gang: :D^_^;)

Skattepengediskusjonen behøver ikke bli så lang. Både Avinor og OSL er selvfinansierende, de får ikke ett rødt øre fra staten til driften av lufthavnene og flysikringen. Tvert i mot krever staten avkastning.

Mvh,

Leirin ble jo bygget også fordi man så for seg en stor utvikling av ski og vinterturisme i valdres. Men så kom OL, og Lillehammer og Sør Gudbrandsdal stakk av med mesteparten :)

Når det er sagt, er det en regionalflyplass eller to på Finnmarkskysten og Lofoten som man må få lagt ned også om man skal kutte Leirin! :headbang

Hadde man bygget flyplass på Golsfjellet, i stedet for å bygge både Leirin og Dagali, hadde man hatt en flyplass som både betjente Hallingdal, med Gol, Geilo og Hemsedal, og Valdres. Da hadde det vært betydelig bedre trafikkgrunnlag. Men hallingene og valdrisene kan vel ikke samarbeide om noe...

Kikket på passasjertallene for Fagernes for første kvartal 2010. Antall innenlandspassasjerer var 714. Og med tanke på at Avinor både teller ankommende og avreisende passasjerer så kan vi dele på 2 for å anslå hvor mange som reiste fra (eller til) Fagernes med DOT. Del så på 90 dager (1/1-31/3) og man ser at antal daglige passasjerer OSL-VDB er på hele 3,96.....er det ikke 2 daglige de har her. Riktignok var det 2900 utenlandspassasjerer, men klarer ikke se hvordan den flyplassen i det hele tatt er samfunnøkonomisk lønnsom. Spesielt når man lett kjører til Fagernes på 2,5t (Under 2 er mulig hvis man gir på litt)

Last edited:
Back