Hilton tilbake til Oslo

Har ofte inntrykk av at hoteller som er mellomstandard i hjemmemarkedet er høy standard ellers. Hilton, Westin og Hyatt er jo ofte av høy kvalitet i Europa (unntatt UK), mens det er lower mid end og ofte slitne 90-talls greier i US.

Mange vil nok med rette oppleve Hilton som luksus her i Europa. Litt sånn "high end Seiko" kanskje, men fint nok for meg.
 
Har ofte inntrykk av at hoteller som er mellomstandard i hjemmemarkedet er høy standard ellers. Hilton, Westin og Hyatt er jo ofte av høy kvalitet i Europa (unntatt UK), mens det er lower mid end og ofte slitne 90-talls greier i US.

Mange vil nok med rette oppleve Hilton som luksus her i Europa. Litt sånn "high end Seiko" kanskje, men fint nok for meg.

Dersom du hadde sagt Hilton, Sheraton og Hyatt Regency, hadde jeg vaert enig med deg. Westin og Grand Hyatt er globalt sett stabilt meget bra uansett hvor du bor.

Hilton, Sheraton og Hyatt Regency er daarligere i nord Amerika, mens internasjonalt er brandene stort sett gode.

Men uansett hvordan du vrir og vender paa det, er ingen av brandene luksushoteller

Her er det som kan kalles luksus:

Hilton: Waldorf Astoria Collection og Conrad, Semi luksus. De har ingen true luksus brand.

Hyatt: Park Hyatt, semi luksus til sann luksus. Det finnes ett faatall eiendommer her i USA som ikke helt naar opp til luksustittelen, men for det meste kan de forsvare denne tittelen

SPG: St. Regis, Semi luksus til sann luksus. Det finnes ett faatall eiendommer her i USA som ikke helt naar opp til luksustittelen, men for det meste kan de forsvare denne tittelen

Marriott: JW Marriott, semi luksus. Ritz Carlton, semi til sann luksus. Det finnes ett faatall eiendommer her i USA som ikke helt naar opp til luksustittelen, men for det meste kan de forsvare denne tittelen

IHG: IC, semi luksus. De har ingen true luksus brand

Konklusjonen er at Hilton og IHG kan ikke tute hornet sitt og paastaa at de har sanne luksushoteller, mens Hyatt SPG og Marriott har sanne luksuseiendommer.

Naar det gjelder Hilton, er majoriteten av hotellene deres Hampton Inn, Doubletree og HGI. Internasjonalt har disse brandene veldig faa hoteller og de hotellene de har er langt over hva forventet brandstandard er.
 
Husker jeg leste et intervju med hotelldirektøren da Doubbletree var nyåpnet, og han forsvarte det høye prisnivået med at de var et 4 stjerners luksushotell.

Det passer jo dårlig inn i forhold til billig-brandet de står med i USA for samme brand.

Han understreket videre at det rene Hilton-brandet var 5 stjerners, og at Hilton mente at det ikke var så stort marked for 5 stjerners hoteller i Norge.

Min erfaring med disse hotellene er vel at man iallefall kan gå ned en stjerne i pr kjede i forhold til hva de skryter av selv.

Hadde en positiv opplevelse med Hamton by Hilton i Berlin. Vil tro at slike hoteller måtte kunne finne sitt marked i Norge?

BF:cool2
 
Han understreket videre at det rene Hilton-brandet var 5 stjerners, og at Hilton mente at det ikke var så stort marked for 5 stjerners hoteller i Norge.

BF:cool2

Det er jo rent tøv. Har etterhvert bodd på endel Hiltonhoteller, både i USA og Europa, og ingen av de har hverken brandet seg som femstjerners eller levert det som kreves for det. Hilton er vel stort sett firestjerners.
 
Ser på FB-siden til hotellet at de har byttet navn til "Hotel Oslo City Centre".

We are rebranding!

After 2 years in the Hilton Family we have decided to continue as an independent hotel until further notice. The rooms are the same , the service are the same, even the phone number is the same. only a minor name change - so no worries. All reservations made under the Hilton name will be honored and all new reservations are more than welcome:)

More info to come

http://www.facebook.com/#!/DoubletreeOslo
 
Synd, merkelig at ingen av de internasjonale kjedene (med unntak av Radisson?) finner Oslo-markedet interessant. Det gikk jo lenge rykter om et internasjonalt topphotell på Tjuvholmen/Aker Brygge, men den kontrakten var det vel Stordalen som endte opp med.
 
Kan vel ha noe med at de sim driver Norske hotell er ganske bra. Og at det å bare satse på utenlandske turister ikke holder??
 
Kan vel ha noe med at de sim driver Norske hotell er ganske bra. Og at det å bare satse på utenlandske turister ikke holder??

Nonsens. Når eksempelvis Marriott åbner et hotel i en by, hvor de ikke tidligere har været repræsenteret, så genererer det i sig selv turisme. Amerikanere foretrækker kædehoteller, som de kender og hvor de optjener loyalitetspoint.
Og jeg er sikker på at også mange skandinaver, i hvert fald brugerne på flyprat o.l. ligeledes er meget optaget af hvor man kan optjene point, få upgrades osv.

Derfor er det skuffende, at så få skandinaviske hoteller er med i internationale kæder. Scandic og Radisson har godt fat, og First Hotels er også fint repræsenteret, men når det kommer til de store som Hilton, Starwood, IHG og Marriott, så er det tyndt besat.
 
Nonsens. Når eksempelvis Marriott åbner et hotel i en by, hvor de ikke tidligere har været repræsenteret, så genererer det i sig selv turisme. Amerikanere foretrækker kædehoteller, som de kender og hvor de optjener loyalitetspoint.

Tja, det faktum at det er få av disse store kjedene representert kan vel tyde på at det markedet du snakker om her er litt for lite?
 
Norge må jo høre til de desidert dårligste landene i hele Europa når det gjelder utvalg av internasjonale hotellkjeder, i hvert fall i premium-segmentet. Rezidor finnes jo i Norge, men det har sikkert en hel del med SAS å gjøre.

Hvis vi for enkelhets skyld holder oss til Norden:

Danmark: Hilton, IHG, Marriott
Sverige: Hilton, Starwood, Marriott
Finland: Hilton, IHG, Starwood
Island: Hilton

For et land som, på grunn av høy prisnivå, må satse på "premium-turister" er jo dette veldig merkelig. Norge har mer enn nok av ultrakjipe Thon, Scandic, Rica og Choice-hoteller, får håpe dette endrer seg snart. Hva gjelder Hilton i Oslo så kan jeg virkelig ikke skjønne hvorfor de valgte det (i hvert fall i Norden) ganske ukjente Dobletree-brandet. Tror de hadde hatt mer suksess med Hilton.
 
Last edited:
Tja, det faktum at det er få av disse store kjedene representert kan vel tyde på at det markedet du snakker om her er litt for lite?

Muligvis er markedet for lille, men jeg tror alligevel at de internationale brands har plads til at være stærkere repræsenteret i hovedstæderne - også i Oslo.

Stockholm har Sheraton og Hilton, samt et Courtyard by Marriott - og havde en kort overgang et Intercontinental.
København har Hilton, Marriott og Crowne Plaza. Le Meridien og for snart mange år siden Sheraton er forsvundet - begge er i øvrigt blevet Scandic. D'Angleterre burde være en oplagt kandidat til at blive Intercontinental efter ombygningen, men jeg tvivler på det sker.

Best Western er pænt repræsenteret i alle skandinaviske hovedstæder, men ellers er det lokale kæder som Scandic, Rica, First, Comwell og i København Arp-Hansen, der står stærkt.
 
Stod en artikkel i DN i dag der Hilton skal tilbake i Norge med budsjettbrands. Stod også at Doubletree Oslo ble kastet ut fordi de ikke betalte inn royalties for bruk av Doubletree navnet.
 
Henger fortsatt Doubletree skilt ved inngangen... Så det sist tirsdag...,Frekkhet ?
 
Det er borte nå.
Gikk forbi der her om dagen og da hadde de et ganske anonymt skilt/flagg der det sto Hotell Oslo eller noe i den dur.
Er ganske overrasket over at dette er franchise.
 
Back
Top