high- vs low speed proppeller

Ulik maling, betyr det det?

ellers har de sefølgelig variabel pitch/constant speed på alle. Enig at det virker merkelig å ha ulike propeller, tviler på at det er tilfelle (utenom malingen da..).
 
I grove trekk. En -300 propell er malt hvit, og en -100 propell er malt gul.

Og som veldig mye annet på en DHC-8 er også propellene ombyttbare. En -100 kan fly med -100 og -300 propeller.

En -300 kan kun fly med -300 propeller.
 
Kan det ha seg så at -300 propeller på en -100'er bråker mer enn -100 propeller?

Årsaken til at jeg spør var at jeg nå har flydd LN-WIL med gule (-100) propeller 7 gang, og den var mye stillere enn LN-WIB med hvite (-300) propeller. Som jeg fløy 6 gang. Mye mer bråkete, til en så stor grad at det var ubehagelig på LN-WIB. Nesten samme rute, samme værforhold, (samme dag), så ingen av delene skal ha noe å si.

Eller har det mer med pilotenes måte å fly flyet på, evt. flyets "generelle stand"? LN-WIB er jo noe eldre enn LN-WIL.

EDIT: Skal ut og teste LN-WIB to gang til i morgen, da kan jeg evt. bekrefte/avkrefte at det er crewet som har noe med saken å gjøre ;)
 
Last edited:
Back
Top